Kursutvärdering Samhällsorientering för förskolan

Utvärderingen avser kursen Samhällsorientering för förskolan och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE260
Kursens lärare:
TUV: Annika Manni, Anna Norberg, Helena Rosenqvist
NMD: Eva Knekta
PED: Kristina Ledman
Kursperiod: 230116 - 230321
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230424
Form för utvärdering: 31 svarande i den digitala utvärderingen, 36 deltagande i muntlig utvärdering.

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Utvärderingen visar att studenterna i hög grad tyckte att kursen har ett relevant och viktigt innehåll i relation till kursens FSR och deras utbildning i stort. De uppskattar de olika delarna i kursen och de olika externa gästföreläsarna.
De tycker att kravnivåerna varit lagom höga och att de engagerat sig i kursen. Det finns olika synpunkter på kursens struktur och tydlighet, vissa uppskattade att mycket information fanns i Canvas moduler, medan några hade velat ha en mer utvecklad studieguide. Men kanske att den klassiska studieguiden ska strykas för att göra informationen mer enhetlig och bara på ett ställe; i modulerna i Canvas.

Ett flertal tycker det varit många små examinerande uppgifter, och att några kunde strykas eller slås samman. Detta ska ses över inför nästa kursomgång. Variationen på uppgifter har dock uppskattats, särskilt barnsamtalet i slutuppgiften.
Gäster och medverkan av externa aktörer vid temadagarna såsom Globala skolan, Kyrkan på Campus, mfl. har uppskattats av de flesta och något de absolut vill ska behållas i kursen. De menar också att lärarna varit engagerade och tillmötesgående.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Kursen får i stort bra omdömen vilket gör att inga större förändringar behövs i relation till utvärderingen. En översyn av totala antalet examinerande uppgifter ska ses över, så också enhetlig information på Canvas där en separat studieguide mest troligt stryks.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Enstaka individuella synpunkter om gruppuppgifter, går inte att tillmötesgå då de inte representerar en generell synpunkt.

Senast uppdaterad: 2023-09-11