Kursutvärdering Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK)

Utvärderingen avser kursen Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE220
Kursens lärare: Anders Råde (kursansvarig), Anna Olausson, Monika Diehl, Carola Wiklund-Hörnqvist och Anna-Maria Johansson
Kursperiod: 230301 - 230404
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230508
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 33/3 (9% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Relativ svag svarsfrekvens, det har tidigare pendlat mellan 12 % och 41 % de senaste åren. Om man slår ihop de två högsta och två lägsta skattningarna så får man följande resultat:

Uppnåelse av kursens fsr    mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 %
Undervisningsformer           mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 %
Arbetet i grupp                    mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 %
Undervisningens innehåll    mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 %
Examinationsformer            mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 %
Kurslitteraturen                   mkt & hög grad 75% %     mkt & låg grad 25 %
Kursens kravnivåer              mkt & hög grad 75 %     mkt & låg grad 25 %
Egen insats                           mkt & hög grad 100 %              låg grad 0 %
Kursens organisation           mkt & bra 50 %            mkt & låg grad 50 %
Relevans för framtida yrkesroll    mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 %

Av denna sammanställning så kan man dra slutsatsen att studenten är mycket nöjd med kursen.

Konkreta förändringar på kursen:

• Se fråga 9 + alla får skriftlig feedback någon gång runt mittseminarium
  • Har förståelse för att det kan vara svårt schemamässigt men jag hade helst haft psykologidelen först och sedan startat upp arbetet med rapporten. Kändes som att psykologidelen kom in mitt i och det blev rörigt. Tydligare information om vad som faktiskt ska lämnas över till informanten. Typ att man ska skicka ut samtyckesblanketten och att den inte behöver vara underskriven då den information kom sent.
  • Hålla isär psykologin och rapporten ännu mer. Nu introducerades konflikthantering och rapporten lite kort innan vi gick över till utvecklingspsykologin för att sedan återkomma när psykologidelen var färdig. Det blev lite väl rörigt och information man fått innan psykologin försvann som bort lite. Tydligare information om att det är vetenskapliga artiklar som ska vara i rapporten. Det framkom lite väl sent, då många redan valt ämne,men inte förstått att det var vetenskapliga artiklar som skulle ligga till grund för bakgrunden utan trodde det var kurslitteratur eller annan relevant litteratur som det varit i tidigare kurser. Gör om konflikthanteringsrollspelet. Fokus blev på att spela in videos, vilket gjorde att man skrev manus på hur man bör agera. Det blev inte att man testade på olika roller och gav varandra feedback. Antal föreslagna ord på metoddelen i rapporten behöver ändras till fler och när ni väljer exempelrapporter, välj någon som förhåller sig någorlunda till antalet givna ord i de olika avsnitten.

Vad har varit bra och vad anser du ska vara kvar i kursen:

• Bra att få skriva en rapport, förberedande inför examensarbete
  • Studieguiden har varit väldigt bra och hjälpsam. Tillfällena där man har fått träffa handledaren har varit väldigt lärorika och Monika har varit en väldigt bra och hjälpsam handledare!
  • Söka forskning föreläsningen bör vara obligatorisk. Väldigt lärorik och kom väl till pass när man skulle söka forskning om det man skrev om. Utvecklingspsykologin var väldigt intressant.

Råd till studenter som ska genomföra denna kurs framöver:

• Skaffa informanter i tid Ligg gärna steget före så man kan ställa frågor till lärarna under workshop Ta hjälp av varandra
  • Kontakta en förskollärare i början av kursen så att du vet att du har någon att intervjua - Planera rapportskrivningen så att det inte blir stressigt i slutet. Kom igång i början och skjut inte upp arbetet - Ha roligt! I början kändes rapporten väldigt tung och jobbig men det har varit kul och väldigt lärorikt! - Ta vara på tillfällena med handledaren, fråga om sånt du känner dig osäker på!
  • Kursen är väldigt intensiv och känns för kort i förhållande till innehållet. Följ studieguiden och ta det som det kommer. Ha koll på när ni ska ha lämnat in de olika delarna och hur mycket ni förväntas ha skrivit då. Gå på föreläsningarna och workshops för de ger er verktyg till skrivandet av rapporten. Om ni måste välja en föreläsning att gå på, så välj "Söka forskning". Den var väldigt bra och lärorik inför att ni ska söka vetenskapliga artiklar inom det ämnet ni valt att skriva om.

Kommentarer som kommer att leda till förändringar:

Givetvis kan det göras tydligare att rapporten ska utgå från vetenskapliga källor, men den kan också utgå delvis från andra källor.

Det går också att överväga om det är möjligt att ge skriftlig feedback från lärare vid mittseminariet, vilket ofta görs vid samma seminarium för examensarbetet.

Se över att föreslagna sidangivelser för de olika delar i rapporten är rimliga, samt även tydligt informera om att det är grova förslag. En tänkbar variant är at helt ta bort dessa och bara ha riktlinjer för rapporten som helhet, som det är för examensarbetet.

Trycka ännu tydligare på hur viktig och lärorik att söka forskningsföreläsningen är. Lärarlaget kan överväga om det är möjligt att göra den obligatorisk, vilket den varit tidigare vid några kurstillfällen.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Konflikhanteringsrollspelet kommer i stort ha samma upplägg, då tex de flesta studenter tidigare uppskattat själva filmningen, som nu blev lite ifrågasatt.

Senast uppdaterad: 2023-09-11