Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

Kursutvärdering Programmering i förskola och grundskolans tidigare år

Utvärderingen avser kursen Programmering i förskola och grundskolans tidigare år och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 2IT033
Kursens lärare: Andreas Olsson, Carina Granberg och Lars Häll
Kursperiod: 230115 - 230604
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230614
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 25/15 (60% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

På påståendet att ”kursens förväntade studieresultat hjälpte studenten förstå vad hen skulle lära sig” menade 8 av de 13 studenterna att det stämmer ganska bra (betyg 4 på en 5-gradig skala). 4 studenter menar att det stämmer precis (betyg 5 på en 5-gradig skala). En student menar att påståendet delvis/delvis inte stämmer (betyg 3 på en 5-gradig skala).

På påståendet ”Under kursen gavs möjligheter att öva på det jag förväntades lära mig” svarade studenterna enligt följande:

• Stämmer precis: 8 (betyg 5 på en 5-gradig skala)
  • Stämmer ganska bra: 2 (betyg 4 på en 5-gradig skala)
  • Stämmer delvis/delvis inte: 3 (betyg 3 på en 5-gradig skala)

På påståendet ”Jag kunde få stöd från lärare eller kurskamrater om jag behövde det” svarade studenterna enligt nedan:

• Stämmer precis: 7 (betyg 5 på en 5-gradig skala)
  • Stämmer ganska bra: 3 (betyg 4 på en 5-gradig skala)
  • Stämmer delvis/delvis inte: 2 (betyg 3 på en 5-gradig skala)
  • Stämmer inte särskilt väl: 1 (betyg 2 på en 5-gradig skala)

Som kommentarer till frågan ges väldigt olika upplevelser:

• ”Jag tycker att det har varit lite svår att få tag i lärare kring frågor, om man skriv i forumen så upplevde jag att de kunde gå dagar / vecka innan svar, och det är lite tråkigt och svårt om man sitter med arbetet och inte kommer vidare innan svar”.

• ”Bra och snabb kommunikation när man frågar något under diskussion så var lärarna otroligt snabba på att svara och försöka hjälpa”.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Vi ska försöka att svara snabbare på frågor från studenterna, men också informera dem att vi tyvärr inte har resurser att alltid svara blixtsnabbt. Ibland kan det tyvärr gå någon eller några dagar innan svar kan lämnas då lärarna är inblandade i många olika kurser.

Vi ska också försöka utveckla den sociala delen (interaktion mellan studenterna), troligen genom att skapa en sammankomst (digital) till en av uppgiftsredovisningarna.

Vi ska även se över återkopplingen som kan ges till respektive uppgift.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Några studenter ansåg att innehållet var för mycket i förhållande till kursens storlek (7,5 hp). Vi anser dock att omfattningen är rimlig i relation till kursens storlek.

Senast uppdaterad: 2023-06-16