"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 2SP009
Kursens lärare: Anneli Nielsen (Kursansvarig), Maria Norqvist, Emil Marklund, Agneta Lundström och Lars Häll
Kursperiod: 220829 –230115
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230327
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 40/12 (30% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög (66,7 %) eller hög grad (33,3 %) givits möjligheter att nå kursens FSR. I kommentarerna lyfts litteratur, kursens material och upplägg som positiva för möjligheten att lära:

  • Såväl kursmaterial som gruppdiskussioner har varit mycket berikande.

Undervisningens innehåll och form har överlag i mycket hög (75 %) eller hög grad (25 %) uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Kommentarerna visar att distansupplägget fungerat bra för vissa och att några studenter lyfter att de hade önskat någon form av seminarium samt fler föreläsningar.

Kurslitteraturen anses överlag i hög grad (58,3 %) ha varit relevant utifrån kursens FSR. Exempel på kommentar:

  • Jag hoppas att boken "Blyga skolbarn" ska bevaras i kursen (och ska vara mer tillgänglig ute på marknaden). Mycket innebördsrik med andra ord.

Examinationerna anses till övervägande delen ha varit relevanta i mycket hög grad (75 %). Studenterna lyfter att de varit intressant och utvecklande samt att de varit varierade.

Kursens kravnivåer uppfattas som höga eller mycket höga men ändå lagom:

  • Höga. På en förväntad nivå. Det är ju ändå en kurs via universitet.
  • Rimliga!
  • Svårbedömd fråga att svara på utefter svarsalternativen. Jag upplever kravnivån har varit rimlig utefter de förutsättningar som getts genom material, litteratur och föreläsningar.

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög relevans för den kommande yrkesrollen. Flera studenter framhåller att de kommer att ha och redan haft nytta av det de lärt sig i kursen. Några menar också att kursen utvecklat dem som människa och medmänniska:

  • Arbetar som ämneslärare och har läst kursen för att få bättre kunskap och förståelse för elevers situationer. Tycker att jag lärt mig mycket matnyttigt.
  • Jag är redan yrkesverksam och har tagit med mig jättemycket av kursens innehåll till min arbetsplats.
  • Stor relevans både i profession och i privatlivet, som medmänniska.
  • Detta är något vi möter varje dag i någon form i skolan tyvärr. Jag tar med mig massor av lärdom från kursen.
  • Jag har känt att det vi läst om och skrivit om har varit saker jag kunnat ta med mig till min verksamhet.
  • Jag har fått med mig otroligt mycket från den här kursen. Det har utvecklat mig som person och jag upplever att jag har blivit en klart bättre pedagog, nu när jag lägger märke till helhet mer än tidigare. Jag söker bland annat till specialpedagogprogrammet när ansökningarna öppnar i februari, tack vare den här kursen.
  • Absolut. Jag kommer ta med mig många nya tankar när jag arbetar i fortsättningen. Jag fick en stor dos av påminnelse om att våga lita på mina egna insikter och hur viktigt det är att se olika situationer ur olika perspektiv.
  • Har fått ökad förståelse, nya perspektiv, idéer och metoder som redan har hjälpt mig oerhört i mitt yrke som lärare.

Kursens organisation och förmedlandet av information anses över lag ha fungerat mycket bra (75 %) eller bra. Exempel på kommentar:

  • Mycket välfungerande kurs! Sista examinerande uppgiften var lite svårtolkad vad som eftersöktes av oss så instruktion och matris upplevdes lite motsägande. I övrigt har instruktionerna varit tydliga så man kunnat läsa in sig på de kunskaper som förväntats ska inhämtas.

Studenternas kommentarer omkring vad som varit bra med kursen och som bör bevaras:

  • Lagom tempo, bra att allt material, föreläsningar mm låg ute under hela kursen.
  • Det har varit bra med inspelade föreläsningar och studieguiden där man kan se vilka uppgifter som ska göras under kursens gång.
  • En otroligt givande kurs med intressanta böcker och artiklar.
  • Allt har varit bra och kan vara kvar som den är.
  • Hela upplägget har lärt mig massor främst kring bars uppväxtvillkor
  • Allt. Otroligt bra litteratur, föreläsningar. Uppgifterna har haft bra variation. Lätt plattform för inlämning av uppgifter.
  • I förhållande till min yrkesroll är kursen i sin helhet mycket användbar. Jag tycker att gruppdiskussioner och uppgift 3 bör bevaras.
  • Upplägget har varit fantastiskt. Att själv få välja sin takt utan att behöva boka in tid och ta ledigt för möten och föreläsningar.
  • Den sista uppgiften är svår men mycket givande!
  • Dina inspelade föreläsningar har både varit bra informations/kunskapsmässigt men också väldigt väl inspelade iform av röst och PP. Väldigt behagliga att följa trots mentalt tungt och berörande budskap/faktainnehåll.
  • Jag tycker helhetsperspektivet har varit bra att både få läsa om det sociala och det emotionella. Jag tycker det har varit bra att uppgifterna ofta utgått ifrån vår egen yrkespraktik.
  • Möjligheten att studera när man själv har möjlighet, det har inte påverkat min arbetstid alls.

Studenternas förslag till förändringar 

I kursutvärderingen framkommer framför allt en önskan om att ha digitala träffar för att diskutera dilemman och för att få träffa kurskamrater och lärare. Någon student önskar tydligare instruktioner för uppgift 6 och en student önskar fler böcker som ger konkreta verktyg (som t ex Greene). En student önskar mer nyanseras litteratur rörande våld i nära relation:

  • Konstigt att den här frågan är Obligatorisk. Tänk den som inte vill föreslå något som nu tvingas. En möjlig förändring skulle vara att ändra formulering eller göra frågan valbar. Utöver det så skulle jag gärna se att litteraturen som väljs är tydligare när det kommer till våld och allmän misär. Den som inte tänker noga själv får lätt bilden att det uteslutande är män som utövar våld hemma.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

  • Lägg in zoomdiskussioner.
  • Bearbeta uppgift 6.
  • Se över litteraturlistan.
Senast uppdaterad: 2023-03-29