Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

Kursutvärdering Tillämpad IT i skolan

Utvärderingen avser kursen Tillämpad IT i skolan och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 2IT013
Kursens lärare: Andreas Olsson, Lars Häll och Alex Örtegren
Kursperiod: 230115 - 2300604
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230616
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 24/5 (21% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

På påståendet att ”kursen var organiserad på ett sätt som hjälpte mig att förstå vad jag skulle göra” menade 3 av de 5 studenterna att det stämmer ganska bra (betyg 4 på en 5-gradig skala). 1 student menar att det stämmer precis (betyg 5 på en 5-gradig skala) och 1 student menar att påståendet inte stämmer särskilt väl (betyg 2 på en 5-gradig skala).

På påståendet att ”kursens förväntade studieresultat hjälpte mig att förstå vad jag skulle lära mig” menade 3 av de 5 studenterna att det stämmer ganska bra (betyg 4 på en 5-gradig skala). 1 student menar att det stämmer precis (betyg 5 på en 5-gradig skala) och 1 student menar att påståendet inte alls stämmer (betyg 1 på en 5-gradig skala).

På påståendet att ”jag kunde få stöd från lärare eller kurskamrater om jag behövde det” menade 1 av de 5 studenterna att det stämmer ganska bra (betyg 4 på en 5-gradig skala). 2 studenter menar att det stämmer precis (betyg 5 på en 5-gradig skala) och 2 studenter menar att påståendet inte stämmer särskilt väl (betyg 2 på en 5- gradig skala). Några intressanta kommentarer kom in till detta påstående:

• ”Jag tror att jag hade fått hjälp av lärare om jag hade bett om det, men det är ju genant för mig som arbetar med teknik att be om hjälp att öva, dessutom är det inte teknisk hjälp jag har behövt utan mer om hur man arbetar i en skola.”

• ”Från lärare fick absolut svar men kurskamraternas stöttning uteblev. Kanske skulle det finnas ett tydligare krav på aktivitet via Canvas!?”

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Studenterna rapporterar stora svårigheter med de inslag som innehåller grupparbeten. Lärargruppen ska sätta sig ner och analysera alternativa arbetssätt, även om vi tror att gruppaktiviteter kan ha stora mervärden (när de fungerar). Vi kommer också att vara tydligare med vikten av att ställa frågor när det är något man inte förstår eller kontakta lärare när grupparbetet inte fungerar. Att meddela lärarna när/om man som student hoppar av kursen i förtid kan tyckas vara rimligt men även där ser vi att detta bör förtydligas till studenterna.

Utifrån kommentarer som inkommit ska vi försöka att ge utförligare återkoppling på inlämnade uppgifter.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Fysiska träffar efterfrågades av någon student, men det är inget som är aktuellt.

Senast uppdaterad: 2023-06-16