"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Examensarbete grundlärare - fritidshem

Utvärderingen avser kursen Examensarbete grundlärare - fritidshem och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE118
Kursens lärare: Kursansvarig: Anneli Nielsen
Medverkande lärare: Anders Råde (kursansvarig), Anna Olausson, Kenneth Ekström, Anneli Nielsen
Kursperiod: 220218 - 220501
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220524
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 16/2 (13% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Relativ låg svarsfrekvens, 12,5 %. Om man slår ihop de två högsta och två lägsta skattningarna så får man följande resultat,

Uppnått FSR          mkt & hög grad 100%.        mkt & låg grad 0% 
Undervisningsformer          mkt & hög grad 100%.        mkt & låg grad 0% 
Arbetet i grupp          mkt & hög grad 100%.        mkt & låg grad 0%
Undervisningens innehåll          mkt & hög grad 100%.        mkt & låg grad 0% 
Examinationsformer          mkt & hög grad 100%.        mkt & låg grad 0% 
Kurslitteraturen          mkt & hög grad 100%.        mkt & låg grad 0%
Kravnivåer          mkt & hög grad 100%.        mkt & låg grad 0% 
Egen insats         mkt &hög grad 100%.        mkt & låg grad 0%
Organisation         mkt bra % bra 100%.        mindre bra 0%
Relevans för yrket         mkt & hög grad 50%.        mkt & låg grad 50% 

Av denna sammanställning så kan man dra slutsatsen att studenter är nöjda med det mesta.

Det som framträder som de är mindre nöjda med är undervisningsformer, kurslitteraturen, organisation och information.

Konkreta förändringar på kursen som föreslås:

Tex att handledare som arbetar halvtid informerar om när de kan nås. Tänker även att tydligare information gällande opponeringen skulle behövas då vi under 70% seminariet inte fick ett enda tips på förbättring. En opponering syftar ju trots allt på att få konstruktiv kritik som leder arbetet vidare.

Vad har varit bra:

  • Tiderna för seminarierna har varit rimliga i förhållande till de antal veckor vi arbetat med examensarbetet.
  • Det har även varit bra att lärarna i kursen varit duktiga på att svara på frågor och funderingar snabbt.
  • Att man får skriva 2 och 2 är också väldigt bra enligt mig.

Råd till studenter som ska genomföra denna kurs framöver:

  • Mina råd är att det är bra att göra upp ett tydligt schema där arbete varje vardag ingår. Det behövs mer tid till arbetet än man kanske inser i början. Ett annat tips är att ligga på och verkligen kräva tydliga förklaringar av handledaren när det känns för ”luddigt”.
  • Det är viktigt att som student förstå vad handledaren menar och även att handledaren förklarar på ett tydligt sätt samt är konsekvent i sin handledning. Det är något jag och min kurskamrat saknat stundvis.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

  • Under introduktionen vore det bra att tydliggöra vikten av att organisera sitt arbete och att det tar tid att skriva examensarbete.
  • Även att tydliggöra att handledare och studenter tar upp förväntningar på varandra.
Senast uppdaterad: 2022-10-11