Kursutvärdering Att undervisa i fritidshem, VFU

Utvärderingen avser kursen Att undervisa i fritidshem, VFU och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE207
Kursens lärare: Susanne Yttergren (kursansvarig), Maria Norqvist
Kursperiod: 220929 - 221031
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230111
Form för utvärdering: Digital via Canvas och gemensam, muntlig i grupp.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 12/10 (83% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

På frågan om i vilken utsträckning studenterna anser sig ha uppnått de förväntade
studieresultaten (fsr) så anser några att de i mycket hög grad (30%) gjort det och de flesta i hög grad (70%).
Som kommentar nämndes möjligheten att under VFU få utveckla sin förmåga och att kursen innan varit betydelsefull kopplat till VFU. En kommentar handlade även om att studenten skulle ha kunnat ta tillvara tiden på ett bättre sätt för att i ännu högre grad utvecklas mot målen.

Med utgångspunkt i kursens fsr ställdes frågan i vilken utsträckning som undervisningsformerna (ex: föreläsningar, workshop, zoom,) bidragit till lärande i kursen. Övervägande delen (70%) anser att de i hög grad varit bidragande till lärandet.
Som kommentar lyftes bl a att det var mycket givande att tillsammans i gruppen innan VFU få möjlighet att gå igenom hur en planering skulle göras och diskutera detta.

Övervägande delen (70%) anser att VFU (ex: egen insats, handledning, trepartssamtal) i mycket hög grad bidragit till det egna lärandet. 30% i hög grad. Som kommentar lyfts handledarens bidrag och trepartssamtalet som betydelsefullt för lärandet. Någon lyfter även att det varit bra men hade önskat mer enskild tid för handledning.

Då det gäller examinationsformerna och hur dessa bidragit till det egna lärandet så anser övervägande delen att de i hög grad (70%) gjort det. Som kommentarer anger någon att det kunde upplevas som stressigt med examinationsuppgifterna.

Från den muntliga utvärderingen lyfter studenterna, som råd till kommande studenter;

Skjut inte på uppgifterna. Skriv när du kommer hem. Skriv ner anteckningar löpande. Gör en plan för hela VFU:n med de praktiska uppgifterna och de skriftliga.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Instruktionerna till rapporten upplevdes som tydliga. Titta över övriga uppgifter för att eventuellt förtydliga. Dock fanns det studenter som kommenterade att inget behövde förändras. Det vi kan ta med är att fortsätta arbeta med planeringsmallen och särskilt den didaktiska analysen. För att göra det enklare för studenterna kan vi ha ett studentexempel på hur en planering kan se ut.

Ta med någon uppgift som också redovisas kring ledarrollen och det lärande som sker i mellanrummen.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-03-01