Kursutvärdering Att undervisa i fritidshem, VFU

Utvärderingen avser kursen Att undervisa i fritidshem, VFU och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE207
Kursens lärare: Maria Norqvist (kursansvarig), Susanne Yttergren
Kursperiod: 230928 - 231030
Utvärderingens sammanställningsdatum: 231117
Form för utvärdering: Digital och muntlig.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 13/12 (92% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna anser att de i mycket hög grad (41,7%) eller i hög grad (41,7%) uppnått kursens FSR. Som kommentar anges bland annat att det varit positivt att få komma ut i fritidshemsverksamheten och att detta varit lärorikt.

Med utgångspunkt i den kommande professionen anser hälften av studenterna att kursens innehåll i hög grad (50,0%) bidragit till deras lärande och utveckling. En kommentar lyfter fram att det varit bra att få komma ut i fritidshemsverksamheten och försöka ”se” kopplingarna mellan praktiken och de teoretiska kunskaperna från campuskurserna.

Övriga kommentarer:
Som kommentarer kring vad som varit bra och som bör vara kvar i kursen nämns bl a att det varit bra uppgifter som passat väl in i kursen och att fem planerade aktiviteter varit en lämplig mängd.

Studenternas råd till kommande studenter som ska läsa kursen är:

• Börja VFU:n med att planera upp alla veckorna när du ska hålla aktiviteter osv.
  • Försök hitta tid till uppgifterna exempelvis när din handledare har planering
  • Börja med rapporten i tid
  • Det går att skriva hela rapporten i slutet också

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Några av studenterna efterfrågar tydliggörande förklaringar kring vissa uppgifter, vilket kan ses över inför nästa kurstillfälle.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Studenterna efterfrågar mer tid för arbete med uppgifter under VFU:n exempelvis genom att vara på VFU- platsen längre tid under fyra dagar i veckan och den femte dagen helt kan ägnas åt studier. Så som VFU-kurserna ser ut är det inte möjligt att gå studenterna till mötes i detta önskemål eftersom de då får för får VFU-dagar.

Senast uppdaterad: 2024-02-22