Kursutvärdering Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag (AIL)

Utvärderingen avser kursen Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag (AIL) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE228
Kursens lärare: TUV: Susanne Yttergren, (kursansvarig) Annika Manni, Maria Nordqvist, Carl-Gustaf Hellquist
Kursperiod: 230227 - 230604
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230616
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 23/15 (65% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Efter registrering avslutande en av studenterna sin utbildning, vilket gör att antal respondenter bara blev 22.

En övervägande del av studenterna (73,3%) anser att de i hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat (FSR), i mycket hög grad, 20%. Som kommentar anges bl a att kursen haft ett bra upplägg med relevant innehåll i föreläsningar och litteratur.

Övervägande delen (60%) anser att undervisningsformerna kopplat till kursens FSR i hög grad bidragit till det egna lärandet och 40% i mycket hög grad. Som kommentar anges att det varit en bra mix med många praktiska moment. Likaså att det är lättare att omsätta kunskap, teori till praktik, när man verkligen får pröva dessa aktivt i verksamheten.

Att få möjlighet att arbeta i grupp har i hög grad (60%) eller mycket hög grad (40%) bidragit till det egna lärandet. Som kommentarer lyfts bla att det alla workshops varit givande och bra utformade och där variationen uppskattats av att få lära tillsammans med andra. Rollspelet och caset om Lucas uppskattades för att det gmycket kunskap men också som en träning inför arbetslagsmöten. En annan kommentar lyfter att det var bra att basgrupperna fick bytas mot nya grupper i just denna kurs för att få lära känna studenter från andra lärnoder, även om basgruppen utgör en trygghet.

Då det gäller examinationsformerna anser övervägande delen (60%) att de i hög grad bidragit till det egna lärandet, 40% i mycket hög grad. Som kommentar anges att de varit bra och varierande, både i grupp och enskilt. Någon anger att seminarier och praktiska redovisningar passar bättre och ger mycket mer än en tentamen.

De flesta (73,3%) anser att litteraturen i hög grad bidragit till det egna lärandet kopplat till kursens FSR, 26,7% i mycket hög grad. Som kommentar anges bl a att det varit mycket litteratur i kursen men att den varit relevant och mycket intressant. Här har studieguiden underlättat läsandet.

Kring motorikdelen var litteraturen lite svårare att knyta an till ämnet. En student framför önskemål om att byta till den litteratur som visades kring detta ämne då den verkade bra med upplägg och förslag på rörelseaktiviteter.

Kursens kravnivå ansågs av övervägande delen (86,7%) som hög, 6,7% som mycket hög och 6,7% som låg. Som kommentar anges bl a att nivån var lagom och att det var bra med framförhållning då det gällde inlämning av de olika uppgifterna. Förberedelserna inför seminarierna har varit bra då de också har varit användbara till slutuppgiften. Någon angav att kravnivån i denna kurs upplevdes låg i förhållande till de tidigare kurserna.

Övervägande delen (66,7%) anser att kursen organisering (schema, digitala verktyg, kurssajt, studieguide mm) varit bra, 27,3% bra och 33,3% mycket bra. Som kommentar anges bl a att kursen upplevts som väldigt välplanerad, att det funnits framförhållning och i stort fungerat bra. Studieguiden ses som väldigt betydelsefull och upplevdes mycket bra, likaså upplevdes schemat planerat och genomtänkt och det uppskattades att det i schemat skrevs in tid för självstudier.
Annika Manni, TUV, Maria Norqvist, TUV, Carl Gustaf Hellquist, PED
Studenterna att kursen i mycket hög (73,3%) grad är relevant för en framtida yrkesroll då den enligt kommentarerna varit givande och den första kursen med tydlig inriktning för arbete i fritidshem.

Några exempel på det studenterna tycker ska vara kvar i kursen:

• Rollspelet kopplat caset, workshops och gruppuppgiften kring motorik
  • Grupparbeten för att dela och sprida kunskap
  • Fasta självstudiedagar
  • Tydlig studieguide som varit ett stort stöd
  • Att litteraturen varit relevant och kopplad till uppgifterna
  • Upplägg egna studier, seminarier, föreläsningar, grupparbeten mm
  • Campusdagar med givande examinationer

Några råd från studenterna till kommande studenter:

• Var med på alla föreläsningar och diskussioner
  • Håll i, håll ut!
  • Börja med uppgifterna i god tid och arbeta med dem parallellt
  • Öppna ögon och öron, kursen ger nya perspektiv och det finns tid för reflektion
  • Uppgift 4 känns stor men är egentligen en sammanfattning av kursen, så anteckna, markera i litteraturen mm, så är det största arbetet med uppgiften redan gjord
  • Stressa inte, det känns som mycket uppgifter i början men man hinner gott och väl!
  • Egen planering för hur och när man ska arbeta med uppgifterna och läsa litteraturen kopplat till studieguiden är en bra idé

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Titta över den kronologiska ordningen i studieguiden plus uppgifter. Fundera över om uppgift 4 kan slutföras innan de påbörjar delen på pedagogiska institutionen för att inte ligga parallellt. Samt titta över övriga kommentarer kring uppgifter samt önskemål om fler seminarier med egen förberedelse. Det finns även önskemål om fler föreläsningar om fritidshemmets uppdrag.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-09-11