Kursutvärdering Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag

Utvärderingen avser kursen Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE228
Kursens lärare: TUV: Susanne Yttergren, (kursansvarig) Annika Manni
PED: Ylva Berglund
Kursperiod: 220117 - 220323
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220406
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 14/11 (79% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

En övervägande del av studenterna (54,5%) anser att de i hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat (FSR), i mycket hög grad 18,2%.

Övervägande delen (72,7%) anser att undervisningsformerna kopplat till kursens FSR i hög grad bidragit till det egna lärandet. Då det gäller grupparbeten (seminarier, workshops, case och redovisningar) anser 63,3 % att de i hög grad bidragit till det egna lärandet, 18,2% i mycket hög grad.

Då det gäller hur undervisningens innehåll bidragit till det egna lärandet så anser övervägande delen (63,6%) att den gjort det. Övervägande delen (54,5%) anser att examinationsformerna bidragit till det egna lärandet, 27,3% i låg grad. Som kommentar anges bl a att det varit mycket bra och relevant litteratur i kursen samtidigt som någon angav att det saknades litteratur eller att det varit för mycket litteratur.

De flesta (63,6%) anser att litteraturen i hög grad bidragit till det egna lärandet kopplat till kursens FSR, 18,2 % i mycket hög grad. Som kommentar anges bl a att man uppskattat att få ta del av forskning gällande fritidshemmet.

Då det gäller examinationerna anser övervägande delen (56%) att de i måttlig utsträckning täckt och speglat mål och innehåll i kursen, 38% i stor utsträckning.

Kursens kravnivå ansågs av övervägande delen (54,5%) som höga, 36,4% som mycket höga, 9,1% som låga. Då det gäller kursens relevans för den kommande yrkesrollen anser 63,6% att den i mycket hög grad varit det.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Kommentarerna varierade kring struktur, antal examinationer och slutuppgiften vilket gör att det är något vi kan titta över. Några tyckte det var bra medan andra vill förändra.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2022-10-11