Kursutvärdering Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag

Utvärderingen avser kursen Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE228
Kursens lärare: TUV: Susanne Yttergren, (kursansvarig) Annika Manni
PED: Ylva Berglund
Kursperiod: 220117 - 220323
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220406
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 14/11 (79% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

En övervägande del av studenterna (81,8%) anser att de i hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat (FSR), i mycket hög grad, 9,1%.

Övervägande delen (45, 5%) anser att undervisningsformerna kopplat till kursens FSR i låg grad bidragit till det egna lärandet, 36,4 % i hög grad och 18,2% i mycket hög grad, Som kommentar anges att mer undervisning, seminarier och workshops hade kunnat schemaläggas då de undervisningsformerna upplevs ge betydligt mer än självstudier. Detta visar sig också i nästa fråga som gäller grupparbeten (seminarier, workshops, case och redovisningar) där 54,5% att de i hög grad bidragit till det egna lärandet och 45,5% i mycket hög grad. Här lyfts som exempel case-uppgiften med efterföljande rollspel.

Övervägande delen (63,6%) anser att examinationsformerna i hög grad bidragit till det egna lärandet, 18,2% i mycket hög grad. Som kommentar anges bl a att möjligheten att själv få reflektera har varit betydelsefullt och gjort lärandet personligt.

De flesta (45,5%) anser att litteraturen i låg grad bidragit till det egna lärandet kopplat till kursens FSR, 36,4 % i hög grad. Som kommentar anges bl a att läsandet inte ger så mycket för lärandet samt att det varit svårt att läsa viss text i Canvas.

Kursens kravnivå ansågs av övervägande delen (72,7%) som höga och 27,3% som låga. Som kommentar anges bl a att kursen haft en lagon nivå medan en annan kommentar lyfter att nivån borde ha varit högre för att utbildas till en kompetent lärare i fritidshem. Övervägande delen (45,5%) av studenterna värderar den egna insatsen i kursen som hög medan 27,3% värderar sin insats som låg.

Övervägande delen (36,4%) anser att kursen organisering (schema, digitala verktyg, kurssajt, studieguide mm) varit mycket bra, 27,3% bra och 36,4% mindre bra. Som kommentar anges bl a att upplägget med moduler indelat i veckor varit väldigt bra och att schemat har varit lätt att följa. Någon upplever att informationen varit uppdelad på för många ställen och att det stått olika på olika ställen.

Då det gäller kursens relevans för den kommande yrkesrollen anser 63,6% att den i mycket hög grad varit det. Som kommentar anges att det är väldigt viktiga ämnen för en framtida yrkesroll samt att den har hög relevans kopplat till att förstå rollen och dess betydelse för den sociala delen men också för att förstå vilka fallgropar som finns.

Det studenterna tycker ska vara kvar i kursen är:

• Hur Canvas-sidan är konstruerad
  • Att litteraturen varit bra och kopplad till uppgifterna
  • Redovisningarna av uppgift 1 som var intressant att lyssna på
  • De praktiska momenten, case, livskartan, utomhusaktiviteter, lekarna, naturskolan, fältstudier, studiebesök och att få diskutera med varandra
  • Motorikmomentet

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Kommentarerna varierade kring innehåll och struktur vilket gör att det är något vi kan titta över. Några tyckte det var bra medan andra vill förändra.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-09-11