Kursutvärdering Elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ur ett fritidshemsperspektiv

Utvärderingen avser kursen Elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ur ett fritidshemsperspektiv och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE250
Kursens lärare: Susanne Yttergren (kursansvarig), Annelie Nielsen, Maria Norqvist
Kursperiod: 221205 - 230115
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230130
Form för utvärdering: Enskild i digital form och muntlig gemensam.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 15/10 (67% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Övervägande delen av studenterna (70%) anser att de i hög grad uppnått kursens FSR och i mycket hög grad var det 30% som ansåg detta. Föreläsningarna har i stor utsträckning bidragit till studenternas lärande (25%). Då det gäller hur undervisningsformerna, föreläsningar, workshops, redovisningar mm, bidragit till det egna lärandet anser övervägande delen att de i hög grad (60%) gjort det och i mycket hög grad 30%.
Examinationsformerna har i mycket hög grad (50%) och i hög grad (50%) bidragit till det egna lärandet. Kurslitteraturen har i mycket hög grad (70%) varit relevant och bidragit till det egna lärandet. Då det gäller kursen kravnivå anser 80% att den varit hög, 10% mycket hög och 10% låg.

Övervägande delen (70%) anser att kursens organisation (schema, framförhållning, studieguide, canvas-sajt mm) varit mycket bra. Som kommentar anges väldigt tydlig studieguide och tydliga instruktioner till uppgifterna samt bra upplägg på kursen med tanke på jul och nyår.

Kursens relevans för yrket anser 90% vara mycket hög där kommentarerna anger kursen som otroligt viktig och att det varit väldigt relevant kunskap och det har fått studenten att intressera sig extra för dessa områden.

Några kommentarer från studenterna kring att utveckla kursen är bl a att schemalägga tid för att diskutera med övriga som har samma case. Någon föreslår att få arbeta i par för att kunna bolla tankar och idéer medan andra lyfter att det varit bra att få arbeta själv. Rollspelen och diskussionerna tyckte någon kunde plockas bort medan en annan tyckte att detta var jättebra och skulle behållas. Artikelseminariet lyftes som bra.

Som råd till kommande studenter gavs att börja med rapporten i god tid då den tog längre tid än vad man från början trodde. Uppgiften kan kännas stor och övermäktig men börjar man i tid behöver man inte stressa.

Från den muntliga utvärderingen lyfter studenterna att det varit bra med litteratur/artiklar som inte bara är inscannade, att detta ökar tillgängligheten med tanke på kursens innehåll. Sedan tycker det att det varit mycket bra och relevant litteratur kopplat till kursens mål och innehåll.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Information saknas.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-02-09