Kursutvärdering Elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ur ett fritidshemsperspektiv

Utvärderingen avser kursen Elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ur ett fritidshemsperspektiv och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE250
Kursens lärare: Susanne Yttergren (kursansvarig), Annelie Nielsen
Kursperiod: 231201 - 240114
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240129
Form för utvärdering: Enskild i digital form och muntlig gemensam.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 14/12 (86% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Övervägande delen av studenterna (11) anser att de i hög grad uppnått kursens FSR och i mycket hög grad var det 1 som ansåg detta. Då det gäller hur undervisningsformerna, föreläsningar, workshops, redovisningar mm, bidragit till det egna lärandet anser övervägande delen (11) att de i hög grad gjort det och 1 i låg grad.

Övervägande delen (9) anser att undervisningens innehåll i hög grad bidragit till det egna lärandet, 3 i mycket hög grad.

Examinationsformerna har i mycket hög grad (2) och i hög grad (9) bidragit till det egna lärandet. Som kommentar önskas seminarium i stället för redovisning av rapporten medan andra tycker att det gavs utrymme för diskussion.

Kurslitteraturen har i mycket hög grad (4) varit relevant och bidragit till det egna lärandet, 7 i hög grad. En kommentar är att kurslitteraturen upplevts som otroligt relevant och tydlig litteratur och som bidragit mycket.

Då det gäller kursen kravnivå anser 11 att den varit hög, 1mycket hög.

Övervägande delen (8) anser att kursens organisation (schema, framförhållning, studieguide, canvas-sajt mm) varit mycket bra, 3 bra. Som kommentar upplevde en person att instruktionerna i uppgifterna inte stämde överens med studieguiden. Andra kommentarer var att det var skönt med en muntlig genomgång av studieguiden då det underlättade gällande stressen inför att skriva rapporten. Likaså att det varit tydligt när och var inslag i kursen skulle ske, att det var tydligt och lätt att se vad som ska göras och när och att lärare har varit snabba på att svara vid frågor som underlättat i arbetet.

Kursens relevans för yrket anser 10 vara mycket hög där kommentarerna bl a anger att stöttning och anpassningar till elever i behov inte enbart gynnar eleverna utan även verksamheten i sin helhet. Att det är viktiga kunskaper att besitta.

Som råd till kommande studenter lyfts bl a:

• Stressa inte allt för mycket. Se till att använda dig av kurslitteratur från tidigare kurser och ta med dig Bo Hejlskov Elvén och hans tankar in i din framtida roll som lärare!
  • Strukturera upp uppgifterna och börja i tid.
  • Gör klart i princip hela rapporten inför redovisningen för känna dig trygg i dina förslag.
  • Skapa ett zoom-rum för att diskutera och reflektera kring arbetet och olika case. Jobba tillsammans.
  • Börja med rapporten i tid och använd litteraturen från Specialpedagogik kursen också.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Att schemalägga tid för studenterna att träffas under det individuella arbetet för att diskutera casen uppskattades. Att workshopen kring åtgärdsprogram blir att de i grupp även får arbeta med ett fall somövning inför den individuella uppgiften. Titta över möjligheten till eventuellt seminarium i stället för redovisning av rapporten.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2024-02-22