Kursutvärdering Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv

Utvärderingen avser kursen Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE111
Kursens lärare: Susanne Yttergren, (kursansvarig) Anders Bek, Sofie Weibull och Niklas Wahlström
Kursperiod: 231121 - 240114
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240125
Form för utvärdering: Digital enkät samt gemensam muntlig utvärdering i helgrupp
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 20/11 (55% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Övervägande delen av studenterna (9) anser att de i hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. Två studenter i mycket hög grad. Då det gäller hur undervisningsformerna bidragit till att uppnå kursens FSR så anser 8 att de gjort det i hög grad, 1 i mycket hög grad, medan 2 att de gjort det i låg grad. Som kommentar anges bl a att de tillfällen där man som student får möjlighet att diskutera med andra är väldigt givande. Då den estetiska delen upplevdes som rörig och ostrukturerad så bidrog inte undervisningsformerna på ett positivt sätt till att uppnå kursens FSR. Någon uttryckte även svårighet med att se kopplingen till kursen innehåll i övrigt.

Då det gäller arbetet i grupp anser övervägande delen (6) att det i hög grad bidragit till det egna lärandet, 3 i mycket hög grad, 2 i låg grad. Som kommentar anges bl a att innedagarna kring konflikthantering var väldigt givande, likaså grupparbetet kring föräldrasamtal. Någon lyfter också att seminarierna på den här kursen inte har gett jättemycket då många av kurskamratenar inte läst litteraturen och förberett sig inför dessa.

Övervägande delen (8) anser att examinationsformerna bidragit till det egna lärandet. Som kommentar lyfts seminarier och föreläsningar och litteratur som viktiga. Någon hade sett fler grupparbeten i stället för skriftliga individuella examinationer medan någon annan tyckte det var ett mycket bra upplägg.

Då det gäller kurslitteraturen har den i hög grad (7) bidragit till det egna lärandet. I låg grad (3). Som kommentar anges bl a att det har varit relevant kurslitteratur men att det varit för mycket litteratur.

Övervägande delen (9) anser i hög grad att kursens kravnivå varit hög. Två anser att den varit mycket hög.

Några kommentarer från den muntliga utvärderingen:

• Under kursen skulle det ha kunnat vara mer arbete i grupp. Det hade varit önskvärt att TUV´s del legat sammanhängande. Att det fanns tid för självstudier schemalagt uppskattades. Campusträffen kring konflikthantering uppskattades. Studenterna hade önskat en föreläsning, inspelad eller live, kring modellerna där även Glasl modell fanns med och gärna en frågestund inlagt i schemat kring slutuppgiften.
  • Den estetiska delen kunde ha hängt ihop mer med innehållet i kursen och här är det viktigt att komma ihåg att uppgifter inte kan utföras på arbetstid. Att de kan/ska läggas på studiedagarna men att detta måste schemaläggas för de som inte har en tjänst. Studenterna lyfter även vikten av att schemat är klart i tid, att innehållet i Canvassajten stämmer överens med det som ska göras och att lärare svarar på de frågor de har. Detta för att minska stress och skapa tydlighet.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Se över litteraturen. Frågestund kring slutuppgiften. Att den estetiska delen på ett tydligare sätt hänger ihop med kursens innehåll. Titta över antal campusträffar i kursen. Studenterna ansåg att Campusträffen för den estetiska delen inte hade behövts genomföras på campus utan hade kunnat göras hemifrån, t ex genom att skapa och sedan göra ett fotomontage i grupp, eller träffas i basgrupperna och gjort något för att sedan fota och skicka in.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2024-02-22