Kursutvärdering Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv

Utvärderingen avser kursen Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE111
Kursens lärare: Susanne Yttergren, (kursansvarig) Anders Bek Lorentz Edberg, Niklas Wahlström
Kursperiod: 220829 - 220928
Utvärderingens sammanställningsdatum: 221006
Form för utvärdering: Digital enkät samt gemensam muntlig utvärdering i helgrupp
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 17/7 (54% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Positivt: Övervägande delen av studenterna (6) anser att de i hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. En student i mycket hög grad. Detsamma gäller hur undervisningsformerna bidragit till att uppnå kursens FSR. Särskilt lyfts de praktiska momenten som väldigt givande. Då det gäller att arbeta i grupp anser övervägande delen av studenterna att det i hög grad eller mycket hög grad bidragit till det egna lärandet. Som kommentar anges även att grupparbetet bidragit till en ökad förståelse av kursens innehåll. Övervägande delen anser att kurslitteraturen i hög grad bidragit till det egna lärandet.

Då det gäller kursens relevans för en framtida yrkesroll anser övervägande delen att den i mycket hög grad (3) eller hög grad (3) motsvarade detta.

Negativt:
Endast ca 54% svarade på kursutvärderingen vilket gör att endast hälften av studenterna väljer att göra sin röst hörd då det gäller studentinflytande.
Syftet och målet med minimusikalen och kopplingen till grupprocesser måste tydliggöras då det av några studenter upplevdes oklart. Några studenter upplevde att kursen innefattade mycket litteratur. Övervägande delen anser att kursens kravnivå varit hög. Detta kan ses som positivt och negativt. En student ansåg att kravnivån var låg.
Frånvarande lärare försvårade för studenterna och de fick i vissa lägen inte svar på sina frågor.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Titta över litteraturen. Utformandet och syfte och mål för minimusikalen kopplat till kursens innehåll i övrigt. Se över möjligheten till mer konflikthantering. Studenterna ger förslag på tydligare instruktioner gällande de estetiska momenten med exempelvis en workshop kring vad det innebär att utforma en musikal, en musikals uppbyggnad mm, som en slags introduktion.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-04-03