Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för fritidshem 3 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för fritidshem 3 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE259
Kursens lärare: Susanne Yttergren (kursansvarig), Maria Lindahl
Kursperiod: 220117 - 220217
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220308
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 17/13 (76% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande kursens innehåll och förväntade studieresultat:

Studenterna anser att de i mycket hög grad (53,8%) eller i hög grad (46,2%) uppnått kursens FSR.

Då det gäller i vilken utsträckning förberedelserna inför VFU bidragit till lärandet så anser studenterna att de i mycket hög grad (61,5%) och i hög grad (30,8%) gjort det. En kommentar som lyfts är behovet av en ännu tydligare repetition av SKA, även om grunderna introducerades i bedömningskursen.

Alla studenter anser att den verksamhetsförlagda delen (VFU) i mycket hög grad bidragit till det egna lärandet med avseende på egen insats, handledning och trepartssamtal. Som kommentar lyfts bl a att VFU varit otroligt lärorik med en hög grad av självständighet vilket resulterat i känslan av att vara redo för det kommande yrket.

Studenterna anser att examinationsformerna i hög grad (61,5%) och i mycket hög grad (30,8%) varit relevanta utifrån kursens FSR.

Kommentarer från den digitala utvärderingen kring vad som varit bra och bör bevaras i kursen;

• Trepartssamtalet
  • Utvecklingsarbetet, ett bra sätt att bli en del av verksamheten, något konkret att ta tag i

Övriga kommentarer:

• Covid-19 situationen: Några studenter lyfter att det trots allt har fungerat bra med tanke på läget under pandemin men att det också varit svårt, dels på grund av egen sjukdom men också handledarens. Detta har ibland även påverkat planering och genomförande av uppgifter.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Utifrån tidigare kursutvärderingar la vi in en workshop kring SKA vid kursintroduktionen och då visades även exempel på hur skolor/fritidshem formulerat extra anpassningar. Från och med vårterminen 2021 har studenterna även fått en tydligare introduktion till SKA i bedömningskursen. Detta för att ha med sig en större kunskap inför denna kurs. Vid kursintroduktionen och repetition av SKA i denna kurs är det viktigt att påminna om att kunskaperna kring SKA introducerades i bedömningskursen. Likaså att vara ännu tydligare kring vad det är studenterna ska göra kopplat till fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete. Påpeka för studenterna att den största insatsen då det gäller planering och didaktisk analys gäller den aktivitet som ska reflekteras kring vid trepartssamtalet, dvs att de övriga planeringarna kan vara mindre omfattande. Detta för att spara tid.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-04-03