"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE229
Kursens lärare: Susanne Yttergren (kursansvarig), Maria Norqvist
Kursperiod: 230413 - 230604
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230615
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 14/12 (86% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande kursen och förväntade studieresultat:

Övervägande delen av studenterna (66,7%) anser att de i mycket hög grad uppnått kursens FSR. Examinationsformerna kopplade till kursens FSR har av övervägande delen (58,3%) i hög grad känts relevanta, en tredjedel i mycket hög grad. Som kommentarer lyfts bl a att redovisningar av tema-arbetet varit betydelsefullt för att få ta del av vad övriga gjort.
Övervägande delen (66.7%) upplever kursens kravnivå som hög, en fjärdedel som mycket hög men där en student upplevde kravnivån som låg. Som kommentarer till detta nämns att det är mycket som ska hinnas med, många uppgifter och reflektioner som ska göras vilket kan skapa stress samtidigt som någon anger att det har varit en rimlig arbetsbörda.
De campusförlagda dagarna, inför, under och efter VFU har i hög grad (66,7%) och i mycket hög grad (16,7%) bidragit till studenternas lärande medan några ansåg att de endast gjort det i låg grad. Som kommentarer anges Zoom-mötet under VFU som väldigt givande då möjlighet gavs att utbyta idéer och tankar detsamma gäller redovisningen i slutet av kursen. Någon hade önskat att det skulle vara på Campus då det skapar bättre förutsättningar för samtal.
Med utgångspunkt i sin kommande profession värderar studenterna att kursens innehåll i mycket hög grad (75%) bidragit till lärande och utveckling kopplat till detta. Som kommentar anges bl a att ”denna vfu har varit så givande, särskilt för mig som inte har så jättemycket erfarenhet att jobba på fritids. Har fått kombinera det teoretiska (skrivandet och reflektionerna) tillsammans med det praktiska att få vara i barngrupp och göra aktiviteter”. Tema-arbetet anges också vara ett bra sätt att få känna sig som en i arbetslaget.
Handledarna har i mycket hög grad (58,3%) bidragit till det egna lärandet medan en fjärdedel anser att de endast gjort det i låg grad. Som kommentar till att handledaren i hög grad bidragit till det egna lärandet anges bl a att det skapats utrymme för studenten att ta plats och feedback som varit utvecklande för ledarrollen. Som kommentar till att handledarna inte bidragit till det egna lärandet anges bl a att handledaren inte haft VFU-studenter tidigare vilket gjorde att struktur saknades och studenten upplevde sig som mer i vägen samt att studenten önskat mer utrymme för självständighet.
Trepartssamtalet anser övervägande delen i hög grad (50%) eller i mycket hög (25%) grad ha bidragit till det egna lärandet genom att av två lärare få kommentarer kring sitt ledarskap samt fler perspektiv på det egna lärandet vilket skapat förutsättningar för reflektion.
Kursens organisation, dvs framförhållning, schema, kurssajt, studieguide mm har fungerat mycket bra (83,3%) där framför allt studieguiden anges som tydlig i sitt innehåll och struktur.

Sammanfattningsvis anser studenterna att kursen varit bra och givande med ett rimligt antal uppgifter där tema- arbetet har varit ett bra sätt att dels få en inblick i hur det kan vara att arbeta på fritidshem, samt att det skapat förutsättningar för att ökad självständighet och att bli en del i arbetslaget. Att få mötas via Zoom under kursen har varit positivt för att få utbyta tankar och idéer och att få ha en dag efter VFU för att få förbereda inför redovisningen har varit bra.

Det studenterna ger som tips till kommande studenter är:

  • Läs igenom alla uppgifter innan VFU-periodens start, gör en grovplanering för alla veckor för när du ska göra vad.
  • Planera upp hela ditt schema, både när du är på plats och när du ska sitta och skriva. Börja tidigt att spåna på tankar kring uppgifterna.
  • Ta hjälp av arbetslaget i din planering, blir mycket att göra själv.
  • Jobba med skrivandet under VFU ́ns gång och inte allt i slutet.
  • Börja med temaarbetet i tid och se till att du fått tid med elevgruppen innan temaarbetet startar. Glöm inte kolla litteratur från tidigare kurser!
  • Ha kul, skjut inte upp allt till sista dagen och våga ta för dig.
  • Att verkligen skriva loggbok varje dag, väldigt givande för allt inom kursen
  • Om man inte vill eller har tid sitta en längre stund med uppgifter parallellt kan man skriva lite varje dag så blir det inte så mycket i slutet.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Förtydliga syftet med redovisningen av tema-arbetet, dvs att det är för att få ta del av övrigas arbete i syfte att skapa reflektion och bygga upp den egna idébanken. Likaså att titta över och eventuellt förtydliga vad som ska finnas med i redovisningen.

För att undvika att det i instruktionerna står olika i Canvas och i studieguiden, skriv ”Se instruktioner i Studieguiden” i Uppgifter i Canvas.

Didaktisk analys – tydliggör om man måste referera.
Ledarrollen – studenterna föreslår att den uppgiften skulle ha kunnat vara uppgift 2 för att börja med den i tid.

Titta över litteratur kring ledarskap eller tipsa om litteratur kring detta från tidigare kurser. Studenterna önskar även mer litteratur om tema-arbete. Förslag:

  • Ackesjö, H, Berggren, J, Dahl, M, Ellborg, K, Friman P och Koskenkorva, K (2017). Entreprenöriell fritidspedagogik: att bygga handlingskraft, mod, självtillit och motivation. Liber:Stockholm

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Någon student föreslår en studiedag per vecka för att ges möjlighet att läsa litteratur och genomföra uppgifter. Detta skulle innebära att kurserna måste förlängas då studenterna har rätt till ett visst antal VFU-dagar under sin utbildning.

Förslag finns om att ge kursintroduktionen via Zoom. Men då programmet är Campusförlagd så sker den huvudsakliga undervisningen på plats samt att närvaro och möjligheten att mötas skapar större möjligheter för att utbyta reflektioner och tankar, att det, som även nämns ovan, skapar bättre förutsättningar för samtal.

Senast uppdaterad: 2023-09-11