Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för fritidshem 3 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för fritidshem 3 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE259
Kursens lärare: Susanne Yttergren (kursansvarig), Maria Norqvist
Kursperiod: 230116 - 230215
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230301
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 16/13 (81% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande kursens innehåll och förväntade studieresultat:

Studenterna anser att de i mycket hög grad (30,8%) eller i hög grad (69,2%) uppnått kursens FSR.

Som kommentar anges bl a att tidigare kurser inom utbildningen varit väl förberedande och på så sätt lagt grunden till att nå kursens FSR.

Med utgångspunkt i den kommande professionen anser övervägande delen av studenterna att kursens innehåll i mycket hög grad (76,9%) bidragit till deras lärande och utveckling. En kommentar lyfter här bl a att det varit otroligt givande för den kommande yrkesroll att under VFU få arbeta i ett lärarlag samt att få hålla i ett utvecklingsarbete.

Då det gäller trepartssamtalet anser övervägande delen av studenterna (84,6%) att det i hög grad bidragit till den egna utvecklingen och lärandet.

Studenterna anser att examinationsformerna i hög grad (61,5%) och i mycket hög grad (38,5%) varit relevanta utifrån kursens FSR.

Övriga kommentarer;

Som kommentarer kring vad som varit bra och som bör vara kvar i kursen nämns bl a att det varit bra uppgifter,

att utvecklingsarbetet varit lärorikt och ett forum för att konkretisera mycket av utbildningen tillsammans med handledare och arbetslag.

Studenternas råd till kommande studenter som ska läsa kursen är:

• Att börja med rapporten i tid och arbeta med den under VFU-tiden
  • Att så snart som möjligt börja med utvecklingsarbetet
  • Att använda all tidigare kurslitteratur då denna kurs binder ihop nästan alla tidigare kurser till praktiken
  • Att hålla utvecklingsarbetet litet och överskådligt. Av den anledning är det också bra att det är en kortare VFU, det tydliggör vad vi har att förhålla oss till.

Studenterna har önskemål om att schemalägga en träff i mitten av VFU, dels för att möta varandra för att få inspiration, men också för att få stämma av med kursansvarig eller lärare.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Ta med önskemålet om att schemalägga en träff i Zoom under VFU.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-09-11