Kursutvärdering Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för grundskolan - fritidshem (UVK)

Utvärderingen avser kursen Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för grundskolan - fritidshem (UVK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE290
Kursens lärare: TUV: Annika Manni, Susanne Yttergren, Anders Bek
PED: Monika Diehl, Gunnar Lindström
Kursperiod: 220117 - 220218
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220303
Form för utvärdering: Digital enkät.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 20/8 (40% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Utvärderingen visar att en majoritet av studenterna (ca 90%) i hög till mycket hög grad tyckte att kursen har ett relevant och viktigt innehåll samt att de uppnått kursens FSR. De menar att kravnivåerna varit mitt emellan höga och låga. Kursen fick även denna gång genomföras helt digitalt på grund av Covid vilket de flesta tyckt fungerat, enstaka studenter gillar inte digital undervisning.

Det finns olika åsikter om vad som fungerat bra respektive mindre bra, men gemensamt är att rapportskrivningen och upplägget med workshops varit uppskattat och värdefullt och att man av den anledningen önskar ännu mer tid för dessa inslag. Dock saknar man tydlig kurslitteratur till detta moment. Det som upplevs både lite mer rörigt men också givande är momentet med arbetslag i blandade grupper mellan F-6 och Fri., det upplevs som positivt att få mötas och arbeta tillsammans men att vissa delar inte varit så utvecklande. Kanske kan detta bero på zoom då man inte fått mötas fysiskt i de nya arbetslagen. De tycker det har fått ett mycket bra bemötande av kursens lärare, och uppskattar att fritidshemsverksamheten fått större fokus i denna gemensamma kurs med lärarna i F-3 och 4-6.

Det som upplevs mindre bra är att det är många lärare inblandade och många olika moment vilket gör det hela lite rörigt.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Se över/ utöka tiden för gemensamma workshops vid rapportskrivande samt förstärka med någon metodbok.

Vi kommer att behålla arbetet i arbetslagen och hoppas på att kursen ges fysiskt nästa år då vi tror det är viktigt för detta moment. Överlag är vi nöjda med den positiva responsen från studenterna på årets kurs.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-04-03