Kursutvärdering Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för grundskolan - fritidshem (UVK)

Utvärderingen avser kursen Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för grundskolan - fritidshem (UVK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE290
Kursens lärare: Maria Norqvist (kursansvarig) Anders Bek, Monika Diehl, Tim Bergström, Mari Forsberg, Carl Gustaf Hellquist
Kursperiod: 230116 - 230219
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230411
Form för utvärdering: Digital enkät.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 13/7 (54% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande kursens innehåll och förväntade studieresultat:

Det bör tas i beaktning att svarsfrekvensen var låg vilket gör det svårt att dra några generella slutsatser.
Bland de studenter som svarade anser 85,7% att de i hög grad nått kursens FSR medan 14,3% anser sig ha nått kursens FSR i mycket hög grad.
De flesta av studenterna som besvarade utvärderingen anser att arbetet i grupp i hög grad (85,6%) bidrog till deras lärande. Kommentarer visade att även om vissa moment devis blev en upprepning från en tidigare kurs ansågs det givande att göra det med andra studenter även om det till vissa delar var repetition. En student föreslår att dessa moment inte ska vara obligatoriska för blivande lärare i fritidshem. Samverkan med alla blivande lärare var bra och att arbeta i arbetslag anses som givande samtidigt som några studenter ger uttryck för att det kan uppstå svårigheter när lärarna i fritidshem är ensamma i arbetslaget med de andra grundlärarna.

Kursens organisation och information fungerade bra enligt 85,7% (6 studenter) av studenterna medan 14,3% (1 student) ansåg att det fungerade mindre bra. Kommentarer som lämnats i samband med denna fråga visar att studieguiden och canvassidan upplevts som röriga samtidigt som en kommentar ger uttryck för att det fungerade bra med informationen under kursen.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Lärarna på kursen kommer att se över strukturen i canvas och i studieguiden för att tydliggöra och underlätta för studenterna.

Lärarna är medvetna om att det fanns inslag i denna kurs som blev upprepning för lärarna i fritidshem, detta är ett förändringsarbete som påbörjades redan under pågående kurs. Vilka förändringar som kommer att vidtas är i skrivande stund inte klara, eftersom det är ett arbete som pågår.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-09-11