"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP052
Kursens lärare: Kursansvarig: Anneli Nielsen
Kursperiod: 2310 - 2312
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240201
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 107/61 (57% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattningar om kursen:

Ett stort tack till alla som tog sig tid att svara på kursutvärderingen! Vi är mycket glada och tacksamma för er fina och varma återkoppling och för era kloka tankar om hur kursen kan utvecklas. I vårt arbete med kursutveckling använder vi alla era synpunkter som framkommer i utvärderingarna. Här följer en sammanfattning av de mest framträdande delar som lyfts fram i kursutvärderingen. I varje del lyfts exempel på kommentarer från studenter in i texten.

Kursen som helhet

I kursutvärderingen framgår att studenterna är nöjda med kursen som helhet. I kommentarerna lyfts bland annat lärarnas engagemang och positiva bemötande, föreläsningarnas innehåll, strukturen på

kursen, upplägget och organisationen fram. Även variationen av examinationsformer framstår som

uppskattat. Flera studenter framhåller också värdet av en studieguide och en kursplanering. Här är

några kommentarer som exemplifierar det ovan nämnda:

  • Bemötande, hjälpande hand från lärarna har varit magiskt. Lärarna i kursen gav mig glädje till att fortsätta att utvecklas och bli en trevlig specialpedagog.
  • Alla uppgifter och föreläsningar har varit givande och lärorika men särskilt minnesvärda är debatten, analysen av åtgärdsprogrammen och teorier i konflikthantering.
  • Workshop, föreläsningar, egentligen allt. Jag tycker hela kursen har varit väldigt utarbetad och tydlig. Det har varit stegvis bra och tydligt för mig som student att förstå alla uppgifter. Tack för en givande och trevlig kurs!
  • Tycker att upplägget har varit väldigt bra, uppgifterna har hållit varandra i handen genom hela kursen och avslutades med uppgift 6 där vi fick knyta ihop kursen.
  • Jättebra med förtydligandet över hur vi skulle lägga upp studierna. Väldigt intressant och bra relevant litteratur.
  • Den genomtänkta strukturen som gör att man kan ha nytta av tidigare uppgifter till den större skrivuppgiften. På så sätt har man redan bearbetat och skrivit om det som man sedankan använda.
  • Jag tyckte att uppgifterna under kursen var väldigt bra, intressanta och relevanta. Tyckte att uppgift 2 var särskilt bra eftersom den hjälpte till att strukturera planeringen och gjorde att vi hade givande och intressanta gruppdiskussinoer varje vecka. Föreläsningarna var väldigt bra. Tyckte att workshopsen vi hade med Agneta första veckan var toppen, kändes som uppvärmning inför uppgift 1 som inte alls kändes lika läskig efter de passen.
  • Otroligt bra uppgifter och litteratur, denna kurs har gett en konkret bild hur det kan vara att vara verksam specialpedagog. Vilket ger stor motivation till fortsatta kurser och det framtida yrket.

Kursens FSR

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög (73,8 %) eller hög grad (26,2 %) givits möjligheter att nå kursens FSR. Här lyfts bland annat att den kursplanering som skapas för kursen utgör en god hjälp för att få överblick över kursens uppgifter. Studenterna lyfter också fram att den sammanhållna studieguiden haft en bra struktur och att det varit bra med allt material samlat på en och samma plats. Även betydelsen av basgruppen lyfts fram av flera studenter.

Innehåll och form

Undervisningens innehåll och form har i mycket hög eller hög grad uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Strukturen, uppgifterna och föreläsningarna lyfts specifikt fram som positiva inslag.

Här är exempel på kommentarer:

  • Bra med blandning: föreläsningar gruppjobb, inläsning av litteratur, "fältstudier", skrivuppgifter.
  • Väldigt bra att få träna på att hålla handledningssamtal först i sin basgrupp, för att få träna på detta.
  • Det har varit variation i undervisningsformerna. Föreläsningar både fysiska och digitala, frågestunder, grupparbeten och enskilda skriftliga inlämningar.

I kommentarerna tipsar studenterna om hur kursens innehåll och form kan utvecklas. Några studenter upplevde att innehållet i föreläsningarna under andra kursträffen med fördel hade kunnat ges i inspelade föreläsningar. Flera studenter önskar mer konflikthantering. Några studenter upplevde att kursens avslutning var trevlig men stressig. Flera studenter lyfter olika önskemål om upplägget med campus- och hemmaveckor, bland annat att campusveckorna bör vara färre dagar, ha ett mer luftigt schema med kortare dagar och innehålla fler praktiska inslag. Studenterna önskar också fler veckor mellan andra och tredje kursträffen, fler digitala träffar mellan campusveckorna, möjlighet att delta via zoom på examinerande uppgifter och att fler föreläsningar ska vara inspelade för att kunna ses mellan campusveckorna.

Här är exempel på kommentarer om detta:

  • Önskar föreläsningar och annat på zoom. Möjliggör att man kan ta del av information på ett bättre sätt. Det har varit väldigt långa campusdagar där man inte orkar ta del av alla föreläsningar tyvärr. Än fast man suttit i föreläsningssalen har man inte kunnat ta in kunskap.
  • Fler föreläsningar via zoom, gruppdiskussioner med er lärare involverad också för att få direkt feedback och intressanta synvinklar/nya tankesätt. Kanske ett par rollspel också?
  • En önskan om fler föreläsningar via Zoom. Tyvärr är det svårt att lyckas hålla fokus en hel dag i föreläsningssalen hur bra föreläsningen än är. Föreläsningar med direkt anknytning till något praktiskt känns som ett framgångsrikt koncept!

Flera studenter ger förslag på hur innehållet kan utvecklas. Bland annat önskas mer kunskap om barns perspektiv på inkludering, hur pedagogiska kartläggningar och åtgärdsprogram skrivs samt mer kunskap om empatisk förmåga och social rättvisa:

  • Jag skulle gärna se att social rättvisa kunde belysas ur fler aspekter. Det är ett vitt begrepp som inrymmer mycket och som vi behöver hantera ute i vardagen. Som det ser ut i skolvardagen idag tänker jag att mod är något som speciallärare och specialpedagoger behöver visa. Mod att stå på elevernas/barnens sida. Skulle det gå att väva in mer om mod i kursen?

Kurslitteratur

Kurslitteraturen anses i mycket hög (60 %) eller hög grad (40 %) ha varit relevant utifrån kursens FSR. Generellt verkar de flesta vara nöjda med litteraturen. Några studenter framhåller att det varit mycket litteratur. Flera studenter framhållet värdet av att få bearbeta litteraturen i basgruppen under de veckovisa temana. Här följer exempel på kommentarer:

  • Den har täckt in det vi blivit förelästa om och det har även gett frihet att sålla och fördjupa sig.
  • Det har varit jättebra att ha en bok per vecka att diskutera i basgruppen. Vi lär oss så mycket av att prata om det vi läser.
  • Bra kurslitteratur. Otroligt givande med TEMA uppgifterna, då upplever jag att jag lärde mig väldigt mycket.
  • Jag skulle lägga till Asp-Onsjös bok "Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan". Väldigt relevant.

Examinationer

Examinationerna anses till övervägande del ha varit relevanta i mycket hög (63 %) eller hög grad (36 %) En student upplever att de varit relevanta i låg grad. Flera studenter lyfter fram att det varit en bra variation mellan de olika examinationerna och att de varit givande och intressanta. I synnerhet verkar grupparbeten och gruppdiskussioner, som t ex debattuppgiften, vara en uppskattad form för lärandeoch examination.

  • Mycket bra med workshops för att testa på saker som sedan ska göras på egen hand i uppgifterna.
  • Särskilt uppgift 2 var en bra förberedelse för uppgift 6 och ett bra sätt att bearbeta litteratur
  • Var väldigt bra med workshop inför samtalen. Där basgruppen tillsammans fick träna, utan "press" av att lärare kom och studerade. Då upplevde jag att man vågade mer.

Specifikt uppgift 2 beskrivs som ett värdefullt tillfälle för lärande, men graden av värdefullhet verkar bero på hur mycket engagemang gruppen lagt ned tillsammans i uppgiften.

  • Uppgift 2 var bra till viss del. Dock efter andra veckan på campus kändes den bara som ett ont måste och i alla fall i vår grupp något vi inte ville lägga mycket tid på då vi behövde fokusera på uppgift 5 och 6. Då hade vi även svårare att få ihop ett tillfälle då alla kunde ses eftersom folk var ute på intervjuer och observationer.

Några studenter har tips på hur vi kan utveckla uppgifterna och upplägget. Bland annat önskar några studenter att fler grupparbeten ska vara obligatoriska så att alla känner att de behöver bidra. En student föreslår att debattuppgiften ska genomförs i mindre grupper. Flera studenter lyfter också fram uppgift 6. Många tycker att uppgiften varit värdefull och några ger tips på hur uppgiften kan utvecklas:

  • Uppgift 6 gav mig möjlighet att reflektera över mig i min kommande roll som speciallärare. Vad jag kommer att ställas inför som tar av mina krafter och vilka förutsättningar jag behöver ha för att jag ska kunna leverera på bästa sätt.
  • Det har varit svårt att motivera en stor del av basgruppen till slutuppgiften. Då den inte var obligatorisk. Ingen som ville lägga tid på den. Nu blev det inget för min lärgrupp då ovädret gjorde att ingen tog sig till universitetet.
  • Uppgift 6 var lite svårt att få struktur på. Kanske lite mer styrning kring hur man ska tänka... Dock en väldigt givande uppgift!
  • Trist att så mycket av litteraturen till uppgift 6 inte fanns med på den "obligatoriska" listan då den litteraturen var så central.
  • Att stora delar av litteraturen till uppgift 6 inte stod med i kurslitteraturen från början. Jag missade till exempel att "Bruces Speciallärare-bok" var ett alternativ att läsa, det var precis att jag hann få den innan uppgiften skulle vara klar.

Kursens kravnivåer

Kursens kravnivåer uppfattas som till största delen höga eller mycket höga. Tre studenter upplever kraven som låga. Flera studenter skriver att kravnivån varit hög, bra och på avancerad nivå, men samtidigt relevant och lagom. Här är några exempel på kommentarer från studenter:

  • Det har känts hanterbart, vilket det inte alltid brukar kännas. Men väldigt bra innehåll och bra former för examinationer. Jättebra att bearbeta litteraturen tillsammans i uppgift två.
  • Jag går utbildningen för att lära mig så mycket jag bara kan så det är bra att kravnivåerna är höga. Jag upplever inte att de har varit för höga.

Kommande yrkesroll

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög eller hög relevans för den kommande yrkesrollen.

  • Det jag fortfarande känner mig osäker på är inkludering. Verksamma speciallärare och specialpedagoger kan säga att det är okej att ta ut elever för enskild undervisning och även det kan kallas inkludering.
  • Så mycket jag kan ta med mig av både samtal och funktioner.
  • Ja, men eftersom att de är intensivt har jag funderingar på om jag verkligen kan detta nu och kommer att komma ihåg.
  • Samtliga moment har känts praktiknära.
  • Jag har lärt mig så otroligt mycket under denna kurs och känner en väldig iver i att bli examinerad och börja jobba med detta!
  • Har lärt mig massor om mig själv!
  • Verkligen! Hela kursen känns mycket genomtänkt och välplanerad. Som student upplever jag att allt vi läst eller arbetat med har ett tydligt syfte och att det verkligen ger något för kommande yrke!! TACK (…) för en toppenkurs!! (…).

Kursens organisation

Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra (78 %) eller bra (22 %). Flera studenter lyfter fram att kursen haft en bra struktur på både canvas och i studieguide.

Några studenter framhåller att Canvas kan kännas rörig ibland och att de därför uppskattar studieguiden. Över lag tycker studenterna att just studieguiden, veckoplaneringen och kursens tydliga struktur varit värdefull. Flera studenter lyfter att det varit en ”peppande ton” på kursen och de uppskattar möjligheten att ställa frågor på mail och i öppet klassrum. Här följer några exempel på kommentarer från studenter om det som fungerat bra:

  • Den har varit överlägsen. Superbra studieguide. Bra med inspelad föreläsning om akademisk text.
  • Väldigt bra att studieguiden innehöll allt! Jag önskar att fler kurser kunde ta efter det. Canvas upplevs annars som en ganska rörig sida och kräver ofta många "klick" för attkomma rätt. När allt är samlat på ett ställe minskar det risken för oss studenter att missa något viktigt, samtidigt som det är lätt att få en överblick över vad som förväntas av mig.
  • Otroligt bra med information och trevligt bemötande från alla som varit inkopplade i denna kurs.
  • Snabba svar på mailfrågor vilket gjort att det går bra att jobba vidare - jag är väldigt glad och tacksam för det! Mycket bra med frågestunderna.
  • Den sammanställda studieguiden skrev jag ut och den har varit guld värd, det har varit min bibel som jag återvänt till gång på gång. Schema har funkat bra och ett plus är att vi vid gruppuppgifter ofta kunnat vara i samma grupprum.

Det fanns också en del kommentarer om sådant som fungerat mindre bra och som behöver utvecklas.

Här är exempel på kommentarer:

  • Det enda jag inte tycker är bra är att mail om omprov mm går ut till alla elever även om man har klarat sig.
  • Önskar material finns att skriva ut senast fredag innan innevecka.

2, Kursansvarig lärares förslag till förändringar/utveckling:

Eftersom kursen rent övergripande verkar ha varit uppskattad så kommer inte några större förändringar att genomföras. Inför nästa gång kursen går kommer vi att fortsätta vårt arbete med att utveckla uppgifter, se över eventuella otydligheter och byta ut eller lägga till relevant kurslitteratur. I kursutvärderingen fick vi en del tips på hur vi kan utveckla vissa delar i kursen och dessa kommer vi att ta med oss in i utvecklingsarbetet, till exempel att vi bör lägga in litteraturen från uppgift 6 tidigare i kursen, att dela upp basgrupperna i mindre grupper, att mail om omprov bara går ut till de som berörs och att vi skapar upplägg som aktiverar alla deltagare i gruppen. Inför nästa gång kursen går kommer vi att ha fler inspelade föreläsningar och mer praktiskt innehåll under campusveckorna. Det kommer att leda till att dagarna blir mer luftiga och inte lika långa.

Senast uppdaterad: 2024-02-22