Kursutvärdering Konflikthantering i skolan

Utvärderingen avser kursen Konflikthantering i skolan och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP002
Kursens lärare: Sara Carlbaum, Anders Bek, Susanne Yttergren
Kursperiod: 220829 - 230115
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230126
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 49/11 (22% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Fråga: ”Jag anser att det som anges som kursinnehåll i kursplanen behandlats i kursen”. Av 11 svar så svarade 9 st ”instämmer helt” och 1 st ”instämmer”.

Fråga: ”Jag bedömer att kursen inneburit en god kunskapsutveckling för mig”
Av 11 svar så svarade 4 st ”instämmer helt” och 4 st ”instämmer”

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Ett lärarlett diskussionsseminarium via Zoom införs för att bidra till gruppdiskussioner och kontakt mellan studenter med avsikt att också medföra att egna diskussionsgrupper bildas för lärande. Frågestunder inför varje inlämningsuppgift införs för att bidra till att få diskutera och fråga upp om uppgifter och litteratur. Inför kommande framtida kursomgångar avser vi att utveckla ett antal kortare exempelföreläsningar på hur konflikter kan analyseras och förstås. Ett mer långsiktigt kursutvecklingsarbete påbörjas för att kunna bidra med praktiska kunskaper i konflikthantering.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Några ytterligare föreläsningar kommer inte att genomföras i det här läget. Gruppdiskussioner kommer fortfarande att vara frivilliga med förhoppning att ett lärarlett seminarium bidrar till högre deltagande. Antalet inlämningsuppgifter kommer att vara desamma. Förändringar i form och antal examinationer kräver förändringar i kursplan som behöver göras långt i förväg och är inte möjligt inför vårterminens kurs. Några gruppuppgifter kommer heller inte att genomföras i det här läget. Då många studerar den här kursen vid sidan av andra sysselsättningar, ex heltidsarbetande, dras kursen med många avhopp. Det medför att gruppuppgifter är svårplanerade och svårgenomförliga.

Senast uppdaterad: 2023-02-10