"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogiska kunskapsområden

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogiska kunskapsområden och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP057
Kursens lärare: Gudrun Svedberg (kursansvarig), Anneli Nielsen, Erika Ögren och Hanna Vretblom
Kursperiod: 220117 - 220216
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220413
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 42/19 (45% svar)

Sammanfattning av kursutvärderingen:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög eller hög grad givits möjligheter att nå kursens FSR. I kommentarerna framhåller studenterna bland annat att kurslitteraturen, föreläsningar och kursens uppgifter hjälpt dem att nå FSR.

Exempel på kommentar:

  • Föreläsningarna var bra, särskilt om problematisk skolfrånvaro och specialpedagogen (Silverlöv).
  • Föreläsningarna från specialpedagog och elevhälsan i Umeå. Möjligheten att diskutera i basgruppen.
  • Lärarnas engagemang och kunskap.

Innehåll:

Undervisningens innehåll har överlag i mycket hög eller hög grad uppfattats som relevant i relation till kursens FSR och även här framhåller studenterna kurslitteratur, föreläsningar och lärares engagemang.

Exempel på kommentar:

  • Verkligen "spot on". När Gudrun under avslutningen ställde frågan vad vi lärt oss som inte ingår i förväntade studieresultat passerade massor med lärdomar om olika saker förbi i mitt huvud, men jag insåg snabbt att alla hörde till arbetsområdena. Detta har verkligen varit en lärorik kurs. TACK!
  • En student menar att innehållet varit relevant i låg grad.

Undervisningen form:

Undervisningens form har i hög eller mycket hög grad uppfattats som relevant.

Exempel på kommentarer:

  • Det har varit varierat, utvecklande och utmanande. Fantastiskt att man kan få så bra undervisning helt på distans!
  • Jag tycker att det har varit bra med digitala träffar och att vissa föreläsningar är förinspelade så att de kan ses när orken finns.
  • Lite tråkigt att inte vara på plats, det är skillnad med fysisk närvaro.

Kurslitteratur:

Kurslitteraturen anses överlag i mycket hög grad ha varit relevant utifrån kursens FSR. Några studenter framhåller att litteraturen varit intressant och givande att läsa. I studenternas kommentarer framkommer också önskemål om en del annan litteratur.

Exempel på kommenterar:

  • Jag ställer mig frågande till litteraturen som visserligen var intressant, men som i huvudsak fokuserade på barn som far illa. Jag efterfrågar mig mer relevant obligatorisk litteratur kopplat till särskolan/IF.
  • Superintressant och givande litteratur. Den bok jag använt mig minst av är Skola i normer, men även den var intressant, tänkvärd och lärorik.
  • Särskilt Markström & Munger: Lyssna, regera o agera.

Examination:

Examinationerna anses till övervägande delen ha varit relevanta och det är framförallt de muntliga inslagen som verkar vara uppskattade. Flera studenter framhållet att de uppskattat gruppdiskussionerna och då i synnerhet uppgift 1 och uppgift 3. Studenterna skriver också en del förslag på hur examinationerna kan ändras och utvecklas och de flesta förslagen rör de muntliga delarna i uppgift 3 och uppgift 1. Flera studenter framhåller att det hade varit bra att ha redovisningen för uppgift 3 någon dag tidigare än inlämningen och flera studenter lyfter att det var alltför kort om tid för redovisningen av uppgift 2. Några studenter önskar att lärare hade närvarat vid redovisningarna.

Exempel på kommentarer:

  • Samverkan i basgrupper. Gemensamma uppgifter varvat med enskilda. Uppgifter som bygger på enskild förberedelse men också innehåller tillfällen för gemensamt lärande.
  • Absolut att få samtala omkring sina egna skrifter som examinerades, att inte bara redovisa utan samtalet i basgruppen gav mig väldigt mycket.
  • Det har varit bra att få granska avhandlingar samt att få diskutera detta med sin grupp.
  • Det var svårt att veta hur jag skulle redovisa uppgift 3 eftersom de flesta skriver om samma sak och det blir drygt att lyssna på sex likadana redovisningar.
  • Tydligare genomgång av vad litteraturstudie innebär och information omkring uppgift 3.
  • Jag hade tyckt att det var bra om uppgifterna hade redovisats vid olika tillfällen för den uppgift som gjordes först glöms bort till det är dags att redovisa. Kanske att mellan campusträffarna att det kan finnas digital redovisning av t.ex. avhandlingsuppgiften.
  • Mycket givande att redovisa i grupp. Särskilt den muntliga redovisningen av uppgift 3 blev som 6 st lärorika miniföreläsningar. Särskilt givande var de som hade en liten Powerpoint, så det skulle jag önska stod med i studieguiden.
  • Fallet var en bra och intressant uppgift. Avhandlingsuppgiften - nja, jag hade nog hellre lagt tiden på något som var mer kopplat till yrkesfunktionen. Nu kan det i och för sig bero på vilken avhandling man valde att läsa. Det hade varit intressantare att diskutera innehållet än formen.
  • Mycket bra med att samtala kring uppgifterna i samband med examination, att inte bara presentera sina skrifter utan viktigaste var ju det som vi tillsammans prata om efteråt och i samband med det. Däremot var tiden alldeles för knapp i redovisningen av fallet. Det hade också gett väldigt mycket att få prata om generella erfarenheter eftersom jag tyckte mig se att våra förslag på insatser var liknande oavsett vilket fall vi redovisade.
  • Det jag tror vi alla, lärare och studenter, tycker skulle kunna förändras är att avsätta mer tid för redovisningen av fallet. Vi hann med nöd och näppe redovisa, men skulle ha önskat rejält med tid för diskussioner - hur vi tänkte när vi arbetade med fallen och vilka erfarenheter de andra har.
  • Jag hade tyckt att det var bra om uppgifterna hade redovisats vid olika tillfällen för den uppgift som gjordes först glöms bort till det är dags att redovisa. Kanske att mellan campusträffarna att det kan finnas digital redovisning av t.ex. avhandlingsuppgiften.
  • Bra med mer praktiskt orienterade uppgifter som fallbeskrivningen/analysen. Det kanske skulle gå att utveckla den så att den blir mer omfattande? Alternativt att man får granska mer än en fallbeskrivning.

Kursena kravnivåer:

Kursens kravnivåer uppfattas som höga av de allra flesta. En student uppfattar dem som mycket höga och en som låga.

Exempel på kommentarer:

  • Det krävs en hög nivå av förberedelse inför gemensamma uppgifter som ex. Fallet. För att bidra till fallet och Powerpointen med analys av annat fall krävs hög litteraturläsning. Det leder till goda diskussioner inom gruppen, grundade på litteratur, vilket leder hög kvalité. Vi bidrar till varandras lärande.
  • Tycker alltid att det är höga kravnivåer, speciellt i den här kursen som är kort men behandlar lite olika ämnen, fast de går ihop.
  • Det är högre studier och det märks och känns. Det gäller att lägga manken till och avsätta massor av tid och energi, precis som det ska vara. Det är bitvis riktigt svårt, men vi har studiegrupperna och möjlighet att kontakta lärare. Jag tänker att det är den stora utmaningen som gör det så lärorikt och sporrande.
  • Överlag låg kravnivå. Jag upplevde att uppgift 1-2 hade låg kravnivå medan uppgift 3 var "lagom krävande".
  • Examinationsuppgifterna är generellt kluriga och svåra. Samtidigt är det svårt att säga när arbetet inte är bedömt ännu.
  • Genom att ingen lärare fanns med vid redovisningarna och seminarium så upplevde jag att alla inte tog det så allvarligt. Tex att vissa inte redovisade sitt fall. Önskar att en lärare är med under examinerade tillfällen.

Kursens innehåll:

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög relevans för den kommande yrkesrollen. En student menar att den haft låg relevans.

Exempel på kommentarer:

  • Gav mig viktiga insikter i min blivande (som jag redan börjat med) yrkesroll. Både barn som far illa och hur barn i behov av särskilt stöd får sitt stöd tillgodosett på förskolan och hur pedagogers olika synsätt påverkar barns möjlighet till lärande och utveckling (uppg 3)
  • Absolut, lärt mig supermycket som kommer vara med mig i min framtida yrkesroll
  • Jag har lärt mig så enormt mycket. Jag ser tillbaka på min tidigare lärargärning ur ett nytt perspektiv och ser social utsatthet och intellektuella funktionsnedsättningar som jag tidigare varken sett eller förstått. Jag har också fått en vidgad syn på olika skolformers fördelar, nackdelar och funktion.
  • Kursen har gett mig mycket relevant kunskap som jag kommer ha, och har nytta av i mitt arbete.

Organisation

Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra eller bra. Studenterna lyfter specifikt fram att det var bra med öppet klassrum. Några studenter önskar att studieguiden förtydligas rörande t ex de muntliga delarna i uppgifterna och några studenter lyfter fram att studieguiden var mycket bra.

Exempel på kommentarer:

  • Helt ok, studieguden kan behövas förtydligas t.ex. i de muntliga delarna. Hur de ska göras osv. När det är mycket runt omkring en i studierna behöver strukturen vara extra tydlig tror jag.
  • Jag är så tacksam för den fantastiska studieguiden. Klart och tydligt vad som förväntas och matriserna för bedömning är klockrena! Tack, märks skillnad mellan olika institutioner.

Sammanfattning av studenterna förslag till förändringar i kursen:

Flera studenter framhåller att de överlag är nöjda med kursen och att de inte tycker att något i kursen behöver förändras. De studenter som ger förslag på hur kursen kan utvecklas lyfter framförallt fram en önskan om tydligare instruktioner i studieguiden och på kursintroduktionen för de muntliga delarna i kursen samt mer tid för redovisningen av uppgift 1.

Sammanfattning av studenternas tankar om vad som var bra och förslag till vad som bör vara kvar i kursen:

Även i kommentarer om vad som varit bra i kursen och vad som bör bevaras framhåller flera studenter att de överlag är nöjda med det mesta. De lyfter specifikt fram examinationerna och då i synnerhet uppgift 1 och 3. Flera studenter är också nöjda med föreläsningarna och med lärarnas engagemang.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

  • Mer tid för redovisning av uppgift 1.
  • Lägg redovisningen av uppgift 3 tidigare i kursen så att studenterna kan arbeta vidare med uppgiften efter redovisningen.
  • Lärarnärvaro vid redovisningen av uppgifterna.
  • Tydligare information om de muntliga inslagen i uppgifterna.
Senast uppdaterad: 2022-11-01