Kursutvärdering Beteendevetenskapliga grunder för karriärvägledning

Utvärderingen avser kursen Beteendevetenskapliga grunder för karriärvägledning och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6SY045
Kursens lärare:
TUV: Ron Mahieu (kursansvar)
PED: Jonas Mollwing
Kursperiod: 220829 - 220919
Utvärderingens sammanställningsdatum: 221115
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 51/20 (40% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

På frågan om kursen kändes meningsfullt för dem som person svarar merparten av studenterna att de instämmer helt eller delvis (18 studenter = 90 %). 11 studenter instämmer helt (55 %) och 7 studenter instämmer delvis (35 %).

Enligt studenterna så hjälpte kursens förväntade studieresultat dem att förstå vad som skulle läras. 13 studenter instämmer helt (65%) och 7 studenter svarar delvis (35 %).

Medelvärdet för hela kursen är 4,1 (av max 5 punkter per fråga), där högsta angivna värdet är 4,6 och lägsta 2,8. Av 19 frågor låg 15 svar på 4 punkter eller mer.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Studenterna anger att de vill ha snabbare svar på mejl. På grund av en hög arbetsbelastning har lärarna inte alltid tid att direkt svara på mejl men vi försöker förbättra det, även när det gäller att svara på meddelanden i Canvas, som har varit struligt och svar har dröjt länge ibland.

Flera föreläsningarna för campusstudenterna var via Zoom, men i följande kursomgång ska dessa ske IRL, d.v.s. i sal. Även en fördjupning eller extra föreläsning/seminarium kring centrala begrepp önskades. Lärarlaget ska lägga till en extra föreläsning eller ett seminarium vid nästa kursomgång.

Vi kommer att återkoppla till gruppkontraktet tydligare vid nästkommande kurser. Studenterna ser tydligen inte nyttan av kontraktet, alt. förstår inte varför dessa skrivs och hjälper studenterna i deras grupparbeten. Generellt sätt ska vi utöka vår feedback för att hjälpa studenterna se deras framsteg.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Vi kommer inte att ha mer inriktning på gruppsykologi, som någon student önskade. Vi har redan med gruppsykologi i kursen och även socialpsykologi, både i litteraturen och i föreläsningarna.

Senast uppdaterad: 2022-11-16