Kursutvärdering Vetenskaplig teori och metod

Utvärderingen avser kursen Vetenskaplig teori och metod (campus) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6SY049
Kursens lärare:
Magnus Fjellström (kursasnvarig), Per Kristmansson, Ron
Mahieu, Annica Brännlund och Maria Norqvist
Kursperiod: 2312101 - 240114
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240209
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 25/10 (40% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Svarsfrekvens 40% är relativt bra.

Studenterna är något kritiska till kursen som helhet med svar som ligger mellan 2,8–4,2 av 5. Kursens organisation var den som utmärkte sig negativt medan studenternas eget engagemang låg i topp. Kursen som helhet har en bredd spridning med svar i relation till kursens FSR med 80% av studenterna som anger att kursen möter FSR ganska bra eller delvis. Studenternas tidigare kunskaper har varit tillräckliga för att möta kursens innehåll och nivån (80% har svarat i mellan stämmer precis och stämmer delvis) på uppgifter och övrigt innehåll kan således anses rimliga trots att det finns de som utrycker att kursen var svår.

Konkreta förändringar på kursen som föreslås av studenterna:

• Tydligare instruktioner gällande uppgifter och struktur.
  • Till viss del upplevs uppgifterna något stora i relation till antal hp men samtidigt uttrycks att det önskas mer utrymme för att skriva mer.
  • Att kursen inte ska förläggas över jul och nyår

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Angående tydlighet och upplägg så sker ett kontinuerligt arbete med att förbättra strukturen och information som i huvudsak förmedlas via Canvas. Kursplanen håller på att revideras där uppgifter och struktur bör justeras för att möta nya FSR.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

• Att flytta kursen är svårt att genomföra och terminen sträcker sig över jul och nyår.
  • Antal uppgifter i relation till hp ligger i linje med många andra kurser och en uppgift per 2,5hp kan anses rimliga.
Senast uppdaterad: 2024-02-22