"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK)

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE296/6PE297
Kursens lärare: Kursansvarig: Anneli Nielsen
Medverkande lärare: Erika Ögren, Anders Bek, Maria Forsgren Hellberg, Mikaela Nyroos och Åsa Otterbjörck
Kursperiod: 202308 - 202310
Utvärderingens sammanställningsdatum: 20231122
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 43/13 (30% svar)

Det var ett lågt deltagande och därför är det svårt att dra några större slutsatser utifrån resultatet. Här är en sammanställning från de få studenter om svarade på utvärderingen.

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög (61,5 %) eller hög grad (30,8 %) givits möjligheter att nå kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • Jag tycker att det varit relevant litteratur och mycket bra.föreläsningar som möjliggjort att kunna nå.förväntade studieresultat. Niholms bok tycker jag var intressant men mycket svårläst.
  • Tiden har inte varit på min sida, annars hade det varit i mycket hög grad.
  • Under omständigheterna tycker jag att det är en jättebra kurs men den hade varit ännu bättre om den varit dubbelt så lång men haft samma innehåll. Jag känner inte att det.finns tid till att verkligen lära sig om de olika metoderna. Det är mer som att jag vet vilka som finns och att jag efter kursen kan fördjupa mig.

En student uppfattar att den givits möjlighet att nå kursens FSR i låg grad.

Undervisningens innehåll och form har i mycket hög (76,9 % och 61,5 %) eller hög grad (23,1 % och 30,8 %) uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • Jättebra att varva.föreläsningar live och.förinspelade som man kan välja själv när man vill lyssna på. Passar perfekt när man jobbar samtidigt. Dessutom kan man pausa och skriva vilket jag lär mig mycket av.
  • Diskussioner är så otroligt givande efter en föreläsning för vi ser saker från olika vinklar och det är jättebra om manfår tid att diskutera. Kollegialt lärande när den är som bäst!
  • Det hade gett mer att ha fysiska träffar för samtalen blir bättre.
  • Vid några tillfällen har det varit diskussion i storgrupp,jag tycker att vi hellre skulle varit i mindre grupper och sedan sammanfattat i storgrupp. På så vis kommer fler till tals och vi får ett bättre utbyte. • Även om jag inte har haft möjlighet/behövt så är frågestunden på måndagar guld värd att få chans att på ställa frågor på.

En student uppfattar att formen har varit relevant i låg grad.

Kurslitteraturen anses i mycket hög (69,2 %) eller hög grad (30,8) ha varit relevant utifrån kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • All litteratur har varit relevant, det har bara var lite för mycket att ta hänsyn till. Läsningen har alltså tagit väldigt mycket tid och gjort mig lite stressad. Kan man skriva relevanta sidhänvisningar?
  • Litteraturen har varit riktigt bra, relevant för vardagen i skolan. Jag hade önskat mer litteratur som fokuserat på hur en organiserar den.fysiska lärmiljön.
  • Hade dock önskat att ni skriver ut vilken litteratur det är i uppgiften, inte bara författaren för där har jag tyckt det har varit rörigt och svårt att veta vart jag ska leta efter vilken bok det är. Speciellt när man läser flera kurser samtidigt skulle det underlätta.
  • Dock borde referenslistan vara längre. I videorna så hänvisas till litteratur som inte finns på listan och ni rekommenderar böcker som inte finns i listan.

Examinationerna anses ha varit relevanta och kursens kravnivåer uppfattas som höga eller mycket höga. Exempel på kommentarer från studenterna:

  • De har varit bra examinationsformer och ett lämpligt omfång. Har ändå hanterbart.
  • Jag är enormt tacksam över de välstrukturerade instruktionerna, de gör kursen tillgänglig. Skulle önska att.fler kurser hade samma tydlighet i instruktionerna.
  • Ja, men jag tycker att uppgift tre borde ha skett muntligt i mindre grupper, man får ut mer då.
  • De är rimliga men när en arbetar parallellt så blir det periodvis övermäktigt. Därför skulle jag hellre se att kursen sträckte sig över längre tid.
  • Mycket bra inspelade föreläsningar. Bra seminarier också.

En student anser att kravnivåerna varit relevanta i låg grad.

Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra. Exempel på kommentarer från studenterna:

  • Jättebra studieguide med tips på hur man kan lägga upp sina studier vecka för vecka. Toppen!
  • Jag tycker att instruktionerna varit tydliga och bra, men det är svårt med canvas när det ligger kvar gammal information.
  • Allt har varit tipp topp. Började ny kurs idag, läraren lärde ut att vi stressar eleverna om vi går över tiden men samtidigt drar läraren över 15 minuter och undrar om vi kan korta ner lunchen en kvart "så att vi slipper dra över tiden i em " ... Svårt att säga nej när det är 53 elever och några har redan svarat ja trots att jag är i stort behov av både mat och promenad. Jag kände direkt skillnaden från när jag haft Specialpedagogik-kursen.

En student tycker att den här kursen haft det sämsta upplägget och förberedelserna denna varit med om.

Kursens anses ha mycket hög grad (76,9 %) av relevans för studenternas yrkesroll/kommande yrkesroll. Exempel på kommentarer från studenter:

  • Så intressant kurs. Kommer verkligen att ha nytta av den i min nuvarande och kommande yrkesroll.
  • Jag har mest konstaterat att jag jobbar på en skola där allt detta är redan är vardag och har en superorganisation i specialpedagog och speciallärare samt nära samarbete och föreläsningar med kommunens skolpsykolog och specialpedagogiska stödteamet. Vi arbetar redan enligt många av dessa modeller och det känns skönt att konstatera att jag redan är inne i rätt tankebanor och arbetssätt.
  • Jag önskar bara att kursen var längre, vi har ju bara skrapat på ytan.
  • Då jag arbetar på en skola där vi har många elever i behov av stöd och för att jag själv sitter i skolans likabehandlingsteam så har denna kursen varit både rolig och nyttig för mig.
  • Viktigaste kursen jag läst.

2, Studenterna förslag till förändringar i kursen:

De studenter som svarat på enkäten är överlag nöjda med innehåll och upplägg av kursen. De allra flesta kommenterar att de inte vill ändra på något och att de uppskattat allt innehåll i kursen. Övriga kommentarer från studenterna:

  • Jag måste säga att visserligen var Röda Korsets föreläsning viktig, men jag kunde vara utan den och istället få mer tid till diskussioner.
  • Fysiska träffar. Föreläsningar som är live och inte inspelade.
  • Fler träffar och diskussioner i mindre grupper för att sedan sammanfatta i storgrupp istället för storgruppsdiskussioner.
  • Tack så mycket för möjligheten att komma med förslag för kursförändringar. Först och främst vill jag uttrycka min tacksamhet gentemot lärarnaför deras engagemang. Jag skulle vilja föreslå att vi noggrant överväger att förbättra schemaläggningen för kursen. Ibland har jag märkt att det kan vara en utmaning när det gäller tid och datum. Att ha en tydligare och mer stabilt upplagt schema skulle vara till stor hjälp för oss alla, vilket skulle underlätta förberedelserna och deltagandet.

En student tycker att allt varit dåligt med kursen.

3, Studenternas tankar om vad som var bra och förslag till vad som bör vara kvar i kursen.

  • Tydliga instruktioner, schema i studieguiden till hjälp att planera studierna samt bra föreläsningar.
  • Inspelade föreläsningarna och sedan diskussionerna runt dem har varit otroligt givande.
  • Gruppdiskussioner som kollegialt lärande är ovärderliga!
  • Litteraturen har varit bra, alla lärare har gjort ett bra jobb.
  • Fantastiska lärare! Bevara domför de har varit så tydliga och bra. Speciellt tack till Anneli och Erika, vilka inspirations förebilder.
  • Temat och föreläsningarna.
  • En av de mest givande aspekterna under kursen, som jag starkt skulle rekommendera att behålla, är sättet ni har samlats kring olika.filmer och föreläsningar. Denna metod har varit oerhört hjälpsamför att förstå och förankra kursens innehåll på ett mer djupgående sätt. Att integrera olika visuella och auditiva resurser har verkligen berikat inlärningsupplevelsen. Det har inte bara gett en varierad inlärningsmiljö, utan också möjliggjort olika perspektiv och tillvägagångssätt för att förstå ämnet. För mig personligen har det bidragit till att bättre förstå och applicera teoretiska koncept i praktiken. Att behålla denna metod för att kombinera.film och föreläsningar skulleförmodligenfortsätta att stödja och gynna hela klassens inlärningsprocess.
  • Inspelade föreläsningar var bra, men direkt kontakt på Zoom med andra kursdeltagare och lärarna var märkvärdiga.
  • Struktur, inspelade föreläsningar, allt har varit bra, ändra ingenting.

4. Kursansvarigs förslag till förändringar:

Över lag var de studenter som svarade på kursutvärderingen nöjda med kursen som helhet. De senaste åren har vi arbetat med att kontinuerligt utveckla kursen med utgångspunkt i studenternas utvärderingar av kursen.

Inför nästa gång kursen går kan vi med fördel se över om det är möjligt att ge läsanvisningar i kurslitteraturen och också rikta litteraturen så att studenterna har möjlighet att välja litteratur som är mer riktad mot den verksamhet de arbetar i. Vi ska också se över möjligheten att hålla fler diskussioner i liten grupp i stället för i storgrupp.

En student framhåller att vi ska vara tydliga i vår schemaläggning och vi tror att otydligheten ligger i att en av tiderna inte stämde i ett av de dokument som fanns på sajten och som tyvärr låg kvar sedan den gamla kurssajten. Här behöver vi vara noggranna med att se så att inget gammalt dokument ligger kvar vid överföringen mellan sajterna.

Inför nästa kursomgång kommer vi att examinera delar av uppgift 3 muntligt i form av redovisning och diskussion. En student uttryckte att den inte alls var nöjd med kursen.

Tyvärr framgick inte riktigt vad det var som studenten upplevde som dåligt.

Senast uppdaterad: 2024-02-21