"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Ämnesdidaktik för yrkeslärare (UVK)

Utvärderingen avser kursen Ämnesdidaktik för yrkeslärare (UVK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kommentar från lärare gällande svarsfrekvens:

Modul 1. Svarsfrekvens 15% vilket kan betraktas som lågt. Utvärderingen var öppen någon dag innan påsk och under Västerbottens tid för påsklov. De flesta av de som läser arbetar som lärare och de var lediga under utvärderingens öppentid. Därav kan många ha missat att göra utvärderingen.

Modul 2. Svarsfrekvensen är 7 av 40 svarande (18%). Den kan betraktas som låg. Utvärderingen genomfördes anonymt och asynkront. Det asynkrona genomförandet visade sig vara ett misstag då samma studentgrupp genomförde motsvarande utvärdering med avsevärt högre svarsfrekvens (45%) på den föregående bedömningsmodulen (KUL2, modul 3, HT21), när den genomfördes synkront, dvs i samband med ett undervisningsinslag. Framtida kursvärderingar kommer uteslutande att genomföras synkront, i samband med lärarledda undervisningsaktiviteter, men såklart fortfarande anonymt.

Kursens upplägg

Modul 1 och 2 har bytt plats. Modul 1 har i stort sett genomförts som tidigare år. Mindre justeringar gällande gruppsammansättningar vid examinerande seminarium gav ett mer dynamiskt seminarium då olika perspektiv synliggjordes.

Modul 2 består framför allt av egenstudier där studenterna kan varav läsning av kurslitteraturen med att se på inspelade föreläsningar kopplade till olika delar av kursen. Under modulen finns även två verkstäder och en frågestund. Examinationerna är ett seminarium och en inlämningsuppgift. Sedan förra kursomgången har ämnesområdet ”betyg” tagits bort från modulen, och bedömningspraktik har i stället fått större utrymme.

Relation till universitetets kvalitetssystem

Modul 1 har flera FSR som behandlar och examinerar t.ex. samverkan skola och arbetsliv och hållbar utveckling. Utgångspunkten är vetenskaplig forskning och övrig litteratur som exempelvis myndighetstexter.

Modul 2. Kursens FSR är kopplade till bedömning som ett hantverk (bedömningspraktik) utifrån internationell forskning och dokumenterad beprövad erfarenhet om provkonstruktion och bedömning. Eftersom modulen är en del av lärarutbildningen behandlas bedömningspraktiken i relation till Skolverkets allmänna råd med kommentarer (2018) och till bedömningsteori. Bedömningspraktiken som lärs ut kommer ifrån flertalet internationella forskare och forskarlag, och har översatts och anpassats till en svensk kontext av undertecknad lärare. Forskarna och deras respektive bidrag till kunskapsområdet och kursen finns dokumenterat i kursboken Prov (Wedman, 2021). Kursinnehållet kan därför betraktas ha en stark forskningsanknytning och internationalisering. Jämställdhet berörs via att de regler som behandlas i kursen, både för provkonstruktion och konstruktion av bedömningsanvisningar, lägger stor vikt på att instrumenten ska vara fri från bias så att ovidkommande faktorer såsom grupptillhörighet inte ska påverka bedömning. Samverkan berörs indirekt via det FSR som tar upp provkonstruktion som en kollegial aktivitet, i form av kvalitetsgranskning av varandras prov utifrån bedömningsteori. Arbetslivsanknytning beaktas i stor utsträckning eftersom proven som studenterna utvecklar som en del av en examinerande uppgift på på kursen är avsedda att kunna användas i studenternas nuvarande och framtida yrkesliv. Hållbar utveckling beaktas inte uttryckligen i FSR:en.

Resultat

Modul 1. Studenterna har lyckats väl och genomströmningen kan anses vara hög. 14 av 39 fick VG, 13 av 39 fick G och 9 fick U. 2 har inte lämnat in. Omprov har ej genomförts vid kursanalysen.

Modul 2. Studenterna har lyckats väl. Det var 18 av 40 som fick VG, medan 13 fick G och endast 6 blev underkända vid ordinarie examination (tre lämnade inte in). Efter omprovet hade 20 VG, 18 G, ingen U, och två är ännu inte bedömda. Denna studentprestation var bättre än förra kursomgången, sannolikt beroende på den kursutveckling som gjorts under den tiden i kombination med att pandemin börjar gå mot sitt slut och att kursen placerades tidigare på terminen, i närmare anslutning till föregående kurs.

Analys av lärmiljön

Modul 1. Saknas

Modul 2. Det totala genomsnittet, gällande studenternas upplevelse av modulens lärmiljö utifrån dess meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet var 3,9 av 5, men med bara sju respondenter är det svårt att generalisera bortom gruppen som svarade. Bland de fem nöjda studenterna i svarsgruppen var exempelvis medelvärdet 4,3, men bland de två missnöjda studenterna var medelvärdet istället 3,0.

Ett återkommande tema bland respondenterna, både i muntlig återkoppling och i kursvärderingen var att de många bedömningsbegreppen gör ämnet svårt. I övrigt var värderingarna och de tillhörande kommentarerna vitt skilda beroende på respondenten. En av kommentarerna om kursens organisation var exempelvis ”Vi fick tydliga, skriftliga och muntliga och enhetliga instruktioner”, samtidigt som en annan kommentar om samma organisation var att kursen var ”Alldeles för komplicerad”.

Eftersom förståelsen för bedömningsfältets terminologi är central för att förstå instruktionerna till seminariet och till inlämningsuppgiften är detta någon som ska ses över till nästa kursomgång.

Det viktigaste lärandet

Modul 1. Lärteorier och olika lärstilar lyfts fram som viktiga inslag.

Modul 2. Det viktigaste tycks ha varit att respondenterna fick med sig konkreta kunskaper och färdigheter i bedömningsplanering och provkonstruktion, samt hur bedömningsmetoder är mer eller mindre ändamålsenliga för att använda till kunskapskrav av olika karaktär. Detta är helt i linje med kursens FSR.

Det bästa med kursen

Modul 1 har genomförts enligt planering. Studentgruppen är överlag positiv och förändringen av ordning på modul 1 och 2 har gjort att studenterna har upplevt kursen som välstrukturerad.

Modul 2. Det som nämns som det bästa med kursen var läraren (undertecknad), ämnesområdet, seminariet, verkstäderna och att kursen inte krävde några förkunskaper om bedömning, annat än den föregående kursen i programmet. Att det var fem olika saker som nämndes bland de sex studenter som svarade på frågan antyder att upplägget och variationen i undervisningen erbjuder ”något för alla”, vilket är glädjande.

Förslag till förbättringar

Modul 1. Studenterna efterfrågar frågestund inför de skriftliga uppgifterna i modul 1 för att kunna räta ut eventuella frågetecken. Att lägga in frågestund inför skrivande är görbart och till kommande kurstillfälle kommer frågestund att planeras in i schemat.

Modul 2. Det största problemet, bortsett från terminologin är att inlämningsuppgiften upplevdes för omfattande. En ny, mindre, version av inlämningsuppgiften har nu utarbetats och kommer att prövas ut nästa kurstillfälle.

Goda råd

Modul 1. Saknas studentsvar

Modul 2. Det var bara totalt tre råd framfördes av studenterna: Två av råden handlade om att avsätta tillräckligt med tid så att man kan engagera sig ordentligt i kursen, då den är krävande. Det tredje rådet var kort och gott att införskaffa kursboken innan kursstart. Ur ett lärarperspektiv stödjer jag dessa råd helhjärtat. Kursboken borde vara lätt att få tag på eftersom det är samma bok som används på den föregående kursen.

Prioriterad kursutveckling

Modul 1. I relation till studenternas svar och de lärare som varit verksamma på modulen kommer kursen att fortsätta enligt nuvarande struktur. Kursen har de senaste åren genomgått relativt stora förändringar och det finns därför anledning att inte göra ytterligare förändringar, inte minst med tanke på att studenternas respons på nuvarande upplägg och innehåll är positivt.

Modul 2. Inlämningsuppgiften Argumentet kommer att minskas i omfattning och en del formella termer som ingår i instruktionerna till den kommer att ersättas med mer vardagliga uttryck. Detta ska förhoppningsvis göra den lättare att förstå och därmed genomföra. Eventuellt, kommer även någon läraktivitet eller annan resurs, med fokus på relevanta begrepp, att införas för att underlätta förståelsen för kursinnehållet. Kursvärderingen kommer fortsättningsvis att administreras synkront för att öka svarsfrekvensen och därmed underlätta tolkningen av studenternas kursvärdering och öka generaliserbarheten.

Övrig information

Ändring av ordningen på modulerna kommer att permanentas och kursplanen revideras så att den överensstämmer med kursupplägg.

 

Senast uppdaterad: 2022-10-11