Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 31 mars 2020)

Hoppa direkt till innehållet
printicon

Högskolepedagogisk utbildning

UPL stödjer lärare och forskare i utvecklingen av lärarrollen och vårt kursutbud underlättar pedagogisk karriärutveckling. Vi erbjuder kurser, verkstäder och seminarier för alla lärare vid Umeå universitet.

Anmäl dig till våra kurser och verkstäder på intranätet

Utbildningsutbudet är framtaget för att utmana och utveckla de pedagogiska kompetenser som är väsentliga för en universitetslärare. Kurserna ger dessutom behörighet inför fast anställning och befordran för lärare vid högskola eller universitet. Alla kurser bidrar till pedagogisk meritering för universitetets lärare. Vi har cirka 350–400 lärare per år som deltar i våra kurser eller verkstäder.

Målgrupperna för vårt utbud är doktorander, lärare, institutioner, programledningar, fakultetsnämnder och andra aktörer inom universitetsförvaltning och universitetsledning.

UPL verkar för att minska glappet mellan traditionell campusbaserad undervisning och undervisning i digitala lärandemiljöer eller med digitala verktyg. Ett led i detta är att höja lärarnas pedagogiska digitala kompetens (PDK) via kurser, konsultstöd och projekt. Vi erbjuder också support och lärandestöd i universitetets digitala lärandemiljöer.

Kurser

Vi erbjuder kurser både på svenska och engelska och i vårt kursutbud finns allt från nybörjarkurser till fördjupningskurser.

Vår nybörjarkurs heter Ny som lärare och är en förberedande kurs för den helt oerfarne läraren.

Vår baskurs, Grundläggande högskolepedagogik 5v, bidrar till grundläggande behörighet för anställning som lärare. Kursen finns både som campuskurs och nätbaserad kurs.

Våra fördjupningskurser ger dig som lärare fördjupad kunskap inom vissa specifika högskolepedagogiska områden, två av våra fördjupningskurser är PBL och Casemetodik och Examination och utvärdering.

Vi erbjuder också handledarkurser, till exempel Forskningshandledning i praktiken.

Verkstäder

Våra verkstäder ska bidra till breddning eller fördjupning inom området högskolepedagogik. Vi har bland annat introduktionsverkstäder i universitetets e-lärande system, verkstäder för tillgänglighet i undervisning och verkstäder för utveckling av den egna pedagogiska portföljen.

Seminarier

Våra seminarier erbjuds inom våra nätverk som vi hoppas ska främja kollegial kompetensutveckling. Vi har en seminarieserie för pedagogiskt ansvariga (SPA), en seminarieserie för forskarhandledarutbildande (HandUm) och ett nätverk för pedagogiskt inplacerade lärare (PIL) som är en plattform för att dela tankar och erfarenheter gällande högskolepedagogik.

Pågående och kommande kurser

Pedagogisk digital kompetens
Idag
2
apr
Pedagogisk digital kompetens
Tid Idag 08:30 - 16:30 Idag 08:30 - 16:30
Plats UPL, Naturvetarhuset
Kurs/Utbildning. Fokus på denna kurs är hur digitala verktyg kan användas i ett pedagogiskt sammanhang för att på bästa sätt stödja studenternas lärande.
Teorier om lärande
mån
6
apr
Teorier om lärande
Tid 08:30 - 16:30 6 april 08:30 - 16:30
Plats UPL, Naturvetarhuset
Kurs/Utbildning. I denna kurs får du lära dig mer om olika teorier om lärande, som alla på något sätt har påverkat de uppfattningar och teorier om lärande som råder.
Sista anmälningsdag till höstens kurser på UPL
ons
15
apr
Sista anmälningsdag till höstens kurser på UPL
Tid 00:00 - 23:00 15 april 00:00 - 23:00
Plats UPL
Kurs/Utbildning. Den 15 april är den sista anmälningsdagen till höstens kurser på UPL.
Teorier om lärande
tis
21
apr
Teorier om lärande
Tid 08:30 - 16:30 21 april 08:30 - 16:30
Plats UPL, Naturvetarhuset
Kurs/Utbildning. I denna kurs får du lära dig mer om olika teorier om lärande, som alla på något sätt har påverkat de uppfattningar och teorier om lärande som råder.
Pedagogisk digital kompetens
ons
22
apr
Pedagogisk digital kompetens
Tid 08:30 - 16:30 22 april 08:30 - 16:30
Plats UPL, Naturvetarhuset
Kurs/Utbildning. Fokus på denna kurs är hur digitala verktyg kan användas i ett pedagogiskt sammanhang för att på bästa sätt stödja studenternas lärande.