"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Information or Exformation – instructional communication

Hur kan vi säkerställa att det vi ger studenter instruktioner på ett tydligt och effektivt sätt som främjar lärande? Att de har förstått det som det var menats? Problemet med instruktioner är sällan brist på information – oftare är det tvärtom. När överlastade, har studenter det svårt med att att identifiera vad som är viktigt.

Genom att analysera din egen kurskommunikation med hjälp av etablerade ramverk kommer du att få insikter i hur du kan minska den kognitiva belastningen, och strukturera innehållet på ett sätt som hjälper studenterna att fokusera på det som är viktigt. Målet är att du efter workshopen ska ha fått konkreta strategier för att förbättra dina kursinstruktioner– och därmed öka tydligheten i både kommunikation och lärande.

Information or Exformation – instructional communication 

How can we ensure that when we give students instructions in what we think is a clear and effective way, it is actually understood as it was meant? The problem with instructions is rarely a lack of information — more often, it is the opposite. When overloaded, students struggle to identify what is important.

By analysing your own course communication using established frameworks, you will gain insights into how to reduce cognitive overload and structure instructions in a way that helps students focus and plan. The goal is for you to leave the workshop with concrete strategies to improve your course instructions — thereby increasing clarity in both communication and learning.

Datum

Våren 2026

Språk: Svenska/Engelska
Datum: 3 juni 2026
Tid: 8:30 - 12:00

Plats: Läraren - UPL, Naturvetarhuset

ANMÄL DIG HÄR!
(inloggning med Umu-id krävs)

Sista ansökningsdag: 2026-05-27

 

Senast uppdaterad: 2025-05-15