"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Design för idékommunikation, 15 hp

Engelskt namn: Design for communicating ideas

Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 5ID199

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-06-23

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2024-05-24

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.
 
Träning ges i att framställa varierande typer av visuellt kommunikationsmaterial för en rad olika medier som i syfte att effektivt skapa, kommunicera och utvärdera idéer i relation till ett projekts sammanhang, intressenter och affärs- eller verksamhetsidé. Grunderna i innovationsteori, kreativa metoder, idéskissning, typografi, färglära, produktsemantik, kognitionspsykologi, kommunikationshistoria, bildteori och visuell kultur introduceras.

Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.
 
Modul 1:
Designprocessen 1,5 hp
Kreativitet  1,5 hp

Modul 2:
Grafisk form, kommunikationsteori och kommunikationshistoria 3 hp
Visuella kulturer och visualiseringsmetoder 3 hp

Modul 3:
Kommunikation och projektledning 1,5 hp
Projektarbete 4,5 hp
 

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Sammanfattta grunderna inom innovationsteori, visuell kommunikation och grafisk form.

Färdighet och förmåga

  • Inom begränsade tidsramar genomföra korta och enklare kommunikationsprojekt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera de mervärden som visuell idékommunikation kan tillföra vid utveckling av nya produkter och tjänster.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, verkstäder, praktiska övningar och projekthandledning. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.

Examination

I kursen examineras idékommunikation genom visuell och muntlig presentation samt visuell och skriftlig dokumentation. Under kursens gång examineras kursens olika inslag löpande genom övningar inom givna tidsramar.

I modul 1 examineras grunderna inom designprocessen och kreativitet. I modul 2 examineras visualiseringsmetoder och visuell kommunikation. I modul 3 examineras en praktiskt tillämning i projektform av fritt valda delar från modul 1 och 2.

 ​För betyget G på hela kursen krävs betyget G på samtliga moduler. För betyget VG på hela kursen krävs VG på de två sista modulerna. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. ​

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2025 vecka 33

    Kurslitteratur

    Lupton Ellen
    Design is storytelling
    New York, NY : Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum : [2017] : 159 pages :
    ISBN: 9781942303190
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Duarte Nancy
    Resonate : present visual stories that transform audiences
    Hoboken, N.J. : Wiley : c2010 : xxi, 248 p. :
    ISBN: 978-0-470-63201-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Made to stick : why some ideas take hold and others come unstuck
    Heath Chip, Heath Dan
    1st ed. : London : Arrow Books : 2008 : [12], 323 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0711/2006046467.html
    ISBN: 9780099505693
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lawson Bryan
    How designers think : the design process demystified
    4. ed. : Oxford : Architectural Press : 2006 : xii, 321 p. :
    ISBN: 0-7506-6077-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Idéagenten : en handbok i att leda kreativa processer
    Michanek Jonas, Breiler Andréas
    4. rev. uppl. : Malmö : Arx : 2015 : 194 s. :
    ISBN: 9789187043529
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Roam Dan.
    The back of the napkin : solving problems and selling ideas with pictures / Dan Roam
    uuuu-uuuu :

    Value proposition design : how to create products and services customers want : get started with...
    Osterwalder Alexander, Pigneur Yves, Bernarda Greg, Smith Alan
    Hoboken : John Wiley & Sons : 2014 : xxv, 290 s. :
    ISBN: 9781118968055
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The design way : intentional change in an unpredictable world
    Nelson Harold G., Stolterman Erik
    2. ed. : Cambridge, MA : MIT Press : 2012 : 282 s. :
    ISBN: 978-0-262-01817-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erwin Kim
    Communicating the new [electronic resource] : how to make the complex, unfamiliar or still-fuzzy understandable to others / Kim Erwin
    uuuu-uuuu :
    Online access for UMUB
    ISBN: 9781118421987
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2024 vecka 46

    Kurslitteratur

    Lupton Ellen
    Design is storytelling
    New York, NY : Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum : [2017] : 159 pages :
    ISBN: 9781942303190
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Referenslitteratur är inte obligatorisk

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur
    10., [uppdaterade och utök.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2016 : 323 s. :
    ISBN: 9789173317665
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Duarte Nancy
    Resonate : present visual stories that transform audiences
    Hoboken, N.J. : Wiley : c2010 : xxi, 248 p. :
    ISBN: 978-0-470-63201-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Duarte Nancy
    Slide:ology : the art and science of creating great presentations
    1 ed. : Sebastopol : O'Reilly Media : 2008 : xix, 274 s. :
    ISBN: 9780596522346
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erwin Kim
    "Communicating the new : how to make the complex, unfamiliar or still-fuzzy understandable to others"
    2014 :

    Made to stick : why some ideas take hold and others come unstuck
    Heath Chip, Heath Dan
    1st ed. : London : Arrow Books : 2008 : [12], 323 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0711/2006046467.html
    ISBN: 9780099505693
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lawson Bryan
    How designers think : the design process demystified
    4. ed. : Oxford : Architectural Press : 2006 : xii, 321 p. :
    ISBN: 0-7506-6077-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    McKim Robert H.
    Experiences in visual thinking
    2. ed. : Boston, Mass. : PWS Engineering : cop. 1980 : 183 s. :
    ISBN: 0-8185-0411-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Idéagenten : en handbok i att leda kreativa processer
    Michanek Jonas, Breiler Andréas
    4. rev. uppl. : Malmö : Arx : 2015 : 194 s. :
    ISBN: 9789187043529
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Roam Dan.
    The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures
    Marshall Cavendish Limited : 2012 :

    Value proposition design : how to create products and services customers want : get started with...
    Osterwalder Alexander, Pigneur Yves, Bernarda Greg, Smith Alan
    Hoboken : John Wiley & Sons : 2014 : xxv, 290 s. :
    ISBN: 9781118968055
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bild och föreställning : om visuell retorik.
    Waern Yvonne, Pettersson Rune, Svensson Gary
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 197 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-04259-0
    Se Umeå UB:s söktjänst