"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

Design för idékommunikation

  • Antal högskolepoäng 15 hp
  • Nivå Grundnivå
  • Studieform Ges även på distans
  • Starttid Vårtermin 2024

Om kursen

Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.

Träning ges i att framställa varierande typer av visuellt kommunikationsmaterial för en rad olika medier som används inom designbranschen i syfte att effektivt skapa, kommunicera och utvärdera idéer i relation till ett projekts sammanhang, intressenter och affärsidé. Grunderna i innovationsteori, kreativa metoder, idéskissning, typografi, färglära, produktsemantik, kognitionspsykologi, kommunikationshistoria, bildteori, visuell kultur och samskapande introduceras.

Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.

Moment 1:

Designprocessen 1,5 hp

Kreativitet och samskapande 1,5 hp

Moment 2:

Grafisk form, kommunikationsteori och kommunikationshistoria 3 hp

Visuella kulturer och visualiseringsmetoder 3 hp

Moment 3:

Kommunikation och projektledning 1,5 hp

Projektarbete 4,5 hp



Observera att denna kurs har två kurstillfällen som ges under olika studieperioder. Var därför noga när du gör ditt val av kurstillfälle:

Anmälningskod UMU-52304 är en distanskurs med 50% studietakt.

Anmälningskod UMU-52306 är en kurs på plats i Umeå, 100% studietakt.

För distanskursen behöver du egen dator, webbkamera och stabil internetuppkoppling.

Anmälan och behörighet

Design för idékommunikation, 15 hp

Det finns inga tidigare terminer för kursen Vårtermin 2024 Det finns inga senare terminer för kursen

Startar

15 januari 2024

Slutar

2 juni 2024

Studieort

Ortsoberoende

Undervisningsspråk

Svenska

Studieform

Blandade tider, 50%, Distans

Antal obligatoriska träffar

Inga obligatoriska träffar

Antal övriga träffar

38 st

Upplägg för distanskurs

Kursen genomförs på halvfart i distansform utan obligatoriska träffar. De frivilliga kursträffarna sker digitalt via Zoom och består av kursintroduktion, frågestunder, handledningstillfällen och uppgiftsredovisningar. Alla föreläsningar är förinspelade och övrigt kursmaterial finns tillgängligt via kursplattformen Canvas. Du förväntas ha tillgång till egen dator, webbkamera och stabil internetuppkoppling.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng

Studieavgift

Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 73 125 kr. Total studieavgift: 73 125 kr. Anmälnings- och studieavgifter

Anmälningskod

UMU-52304

Anmälan

Sista anmälningsdag var den 16 oktober 2023. Du kan inte längre anmäla dig.

Startar

20 mars 2024

Slutar

2 juni 2024

Studieort

Umeå

Undervisningsspråk

Svenska

Studieform

Dagtid, 100%

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng

Studieavgift

Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 73 125 kr. Total studieavgift: 73 125 kr. Anmälnings- och studieavgifter

Anmälningskod

UMU-52306

Anmälan

Sista anmälningsdag var den 16 oktober 2023. Du kan inte längre anmäla dig.

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Kursen ges av
Designhögskolan
Kontaktpersoner för kursen är:
Birgitta Sundberg (utbildningssamordnare), Adrian Löwander (Institutionsadministratör)