Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Design för idékommunikation

  • Antal högskolepoäng 15 hp
  • Nivå Grundnivå
  • Studieform Ges även på distans
  • Starttid Vårtermin 2023

Om kursen

Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.

Träning ges i att framställa varierande typer av visuellt kommunikationsmaterial för en rad olika medier som används inom designbranschen i syfte att effektivt skapa, kommunicera och utvärdera idéer i relation till ett projekts sammanhang, intressenter och affärsidé. Grunderna i innovationsteori, kreativa metoder, idéskissning, typografi, färglära, produktsemantik, kognitionspsykologi, kommunikationshistoria, bildteori, visuell kultur och samskapande introduceras.

Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.

Moment 1:

Designprocessen 1,5 hp

Kreativitet och samskapande 1,5 hp

Moment 2:

Grafisk form, kommunikationsteori och kommunikationshistoria 3 hp

Visuella kulturer och visualiseringsmetoder 3 hp

Moment 3:

Kommunikation och projektledning 1,5 hp

Projektarbete 4,5 hp



Du behöver egen dator, webbkamera och stabil internetuppkoppling.

Anmälan och behörighet

Design för idékommunikation, 15 hp

Visa tillfällen för föregående termin Vårtermin 2023 Det finns inga senare terminer för kursen

Startar

16 januari 2023

Slutar

21 mars 2023

Studieort

Umeå

Undervisningsspråk

Svenska

Studieform

Dagtid, 100%

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng

Studieavgift

Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 73 125 kr. Total studieavgift: 73 125 kr. Anmälnings- och studieavgifter

Anmälningskod

UMU-52304

Anmälan

Nu kan du anmäla dig. Du flyttas till Antagning.se. Sista anmälningsdag är den 17 oktober 2022.

Startar

22 mars 2023

Slutar

4 juni 2023

Studieort

Umeå

Undervisningsspråk

Svenska

Studieform

Blandade tider, 100%, Distans

Antal obligatoriska träffar

7 st

Antal övriga träffar

25 st

Upplägg för distanskurs

Kursen genomförs på helfart i distansform med 3 obligatoriska träffar i Umeå. Varje kursträff i Umeå omfattar två dagar vardera och består av workshops, utställningar och examinationer. Resterande 4 obligatoriska träffar sker digitalt via Zoom och består av betygsgrundande seminarier. Därtill tillkommer 25 digitala kursträffar, mestadels som handledningstillfällen, där studenterna förväntas kommunicera med varandra och lärarna för att utbyta erfarenheter och ge återkoppling. Kursdeltagarna förväntas därför ha tillgång till egen dator, webbkamera och stabil internetuppkoppling.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng

Studieavgift

Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 73 125 kr. Total studieavgift: 73 125 kr. Anmälnings- och studieavgifter

Anmälningskod

UMU-52306

Anmälan

Nu kan du anmäla dig. Du flyttas till Antagning.se. Sista anmälningsdag är den 17 oktober 2022.

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Kursen ges av
Designhögskolan
Kontaktperson för kursen är:
Birgitta Sundberg (utbildningssamordnare)