"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fördjupningskurs i intensivvård, 15 hp

Engelskt namn: Intensive care for experienced nurses and physicians

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 3ME127

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Anestesiologi och intensivvård

Beslutad av: Utbildningsstrategiska nämnden, 2023-05-30

Innehåll

Kursen är en fördjupning i avancerad intensivvård inom såväl omvårdnad som medicin. Centrala teman är respiration, cirkulation, rehabilitering, elimination, neurologi, nutrition, unga och gamla patienter, infektion, och säkra transporter. Utbildningen ger fördjupande kunskaper om och färdigheter i interprofessionellt teamarbete och professionell utveckling. Kurser omfattar inom intensivvården vanligt förekommande symtom, tillstånd och sjukdomar, handläggning av dessa, hantering av diagnostisk osäkerhet och etiska konflikter, samt övningar i intensivvård, beslutsfattande och bedömning.

Fokus ligger på att säkerställa kompetens för att upprätthålla ett patientsäkert förhållningssätt. Exempelvis tränas förmågan att tillämpa såväl evidensbaserad medicin som evidensbaserad omvårdnad.

 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för de fysiologiska, patofysiologiska och farmakologiska mekanismer som är centrala inom intensivvård
  • Redogöra för olika behandlingsmetoder inom intensivvård inklusive metoder för att följa progress och effekt av given behandling
  • Med ett patientcentrerat förhållningssätt och utifrån ett interprofessionellt perspektiv analysera såväl intensivvårdsproblem inom generell och specialiserad intensivvård som inom intensivvårdstransporter


Färdigheter och förmåga: 

Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att: 

  • I komplexa situationer med ett reflekterande förhållningssätt identifiera och initiera behandling vid svikt i vitala funktioner
  • Upprätta en personcentrerad utredningsplan för patienter med komplicerande sjukdomar och försvårande förutsättningar.
  • Arbeta personcentrerat i interprofessionella team vid akuta intensivvårdssituationer
  • Tillämpa evidensbaserade principer vid upprättande och revision av såväl utrednings som behandlingsplan för intensivvårdspatienter
  • Problematisera och systematiskt analysera incidenter och avvikelser inom intensivvården


Värderingsförmåga och förhållningssätt:

Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att:

  • Identifiera, värdera och argumentera för olika handlingsalternativ för att förhindra potentiella risker eller komplikationer i en intensivvårdssituation
  • Identifiera och analysera etiska problem inom intensivvård
  • Utvärdera sina kunskaper och identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling inom teamet 
  • Tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt vid teamarbete i såväl icke-kritiska som kritiska situationer
  • Värdera och motivera sina åtgärder i ett interprofessionellt team utifrån aktuell vårdsituation, patientens ålder, hälsostatus, etiska konflikter, prioriteringar, tillgängliga medicinska resurser och riskbedömningar
  • Kritiskt granska och värdera klinisk nytta av vetenskapliga publikationer/rön inom intensivvård
     

Behörighetskrav

Sjuksköterskeexamen med specialistutbildning i intensivvård eller anestesi, eller Läkarexamen med specialistutbildning i anestesi och intensivvård. Yrkesverksamhet motsvarande minst 12 månader heltid inom respektive profession. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
 

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs under ett läsår som distansutbildning med 25% studietakt med sju träffar på studieorten. Varje träff omfattar vanligtvis 3 dagar. 

Undervisningens pedagogiska upplägg bygger på ett studentaktivt lärande med föreläsningar varvat med interprofessionella diskussioner kring patientfall. Delar av det teoretiska innehållet förväntas studenten arbeta med mellan kursträffarna. Studiebesök i verksamheten sker för att underlätta de fördjupande diskussionerna om förutsättningar och möjligheter inom intensivvården i ett brett perspektiv.

Praktiskt omhändertagande av akuta intensivvårdspatientfall övas i interprofessionella team med patientsimulator på ett kliniskt träningscentrum.  

Undervisningen ges huvudsakligen på svenska men delar kan ges på engelska. 

Examination

Kursen delas in i följande moduler:

Individuell inlämningsuppgift 3 hp

  • patientfall som sammanställs skriftligt och presenteras i grupp

Interprofessionellt patientfall 3 hp

  • Studenter med olika professionsbakgrund arbetar tillsammans fram ett patientfall som sammanställs skriftligt och presenteras i helgrupp 
  • Peer-review av annan grupps patientfall
  • Skriftlig inlämning av gruppens patientfall

Examinerande case-diskussioner och simuleringstillfällen 9 hp


Regelverk kring examination

På skriftliga och praktiska examinationer samt på obligatoriska undervisningsmoment sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos kursansvarig få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer kan den studerande ansöka hos kursansvarig om att få omregistreras på kursen. Det ger inte ytterligare examinationstillfällen utöver de som följer av förstagångsregistreringen men ger en möjlighet att genomföra läraktiviteterna på kursen ytterligare en gång.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter students begäran om anpassad examinationsform ska examinator skyndsamt utreda och fatta beslut i. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Student som inte har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (så kallat omprov) på kurs där studenten någon gång har registrerats, förutsatt att eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen inte överskrids. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle
Vid speciella examinationsformer där de angivna tidsgränserna för det första omprovet skulle leda till orimliga kostnader eller stora praktiska svårigheter för lärosätet eller tredje part är det möjligt att göra undantag från tidskravet.

För att undantag ska vara tillåtet krävs att: 

  • examinationsformen är tydligt motiverad utifrån kursplanens mål och inte kan ersättas av annan uppgift
  • det första omprovet i normal fallet erbjuds senast nästkommande termin
  • examinationsformen omfattar maximalt 15 högskolepoäng

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges möjlighet att göra omprov på kursen upp till två år från den tidpunkt då förändringen skedde.
 

Övriga föreskrifter

Kursupprop

Kursuppropet är obligatoriskt. 

Befrielse från upprop kan endast ges av examinator vid föranmälan och endast då särskilda skäl föreligger. Frånvaro utan giltigt förfall kan föranleda förlust av kursplats. Beslut om detta fattas av examinator.

Urval

Urval sker utifrån antal yrkesverksamma år inom behörighetsgivande specialitet. 

50% av platserna fördelas till de som är behöriga utifrån specialistsjuksköterskeexamen och 50% till behöriga utifrån specialistläkarbevis.
Om kursen inte har tillräckligt antal behöriga sökande inom endera urvalsgruppen så antas större andel behöriga sökande från den andra gruppen.

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.