"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 2

Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 6PE252

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02

Reviderad av: Prefekten, 2023-11-15

Innehåll

Med utgångspunkt i förskolans styrdokument inklusive FN:s barnkonvention samt aktuell forskning och utvecklingsarbete behandlas förskolans uppdrag och arbetssätt. Den pedagogiska inom- och utomhusmiljöns betydelse för barns lek, och lärande och möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan som arena för jämlikhet, jämställdhet och kulturell mångfald studeras, liksom förskollärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande. Vidare behandlas och diskuteras vikten av samverkan mellan förskola, skola och fritidshem. Betydelsen av att verksamhetens innehåll och arbetssätt varieras i relation till barns olikheter poängteras. Det temainriktade arbetssättet behandlas och diskuteras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • utifrån aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete redogöra för förskolan som mötesplats för jämlikhet, jämställdhet och kulturell mångfald
  • definiera förskollärares ansvar att på olika sätt samarbeta med hemmen samt samverka med lärare i förskoleklassen, skolan och fritidshemmet
  • redogöra för vad undervisning om och i barns inflytande kan handla om, samt hur det kan genomföras i förskolan

Färdighet och förmåga

  • planera för och presentera och analysera hur ett tema/projekt kan genomföras med förskolebarn
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för samverkan mellan förskola, skola och fritidshem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra bedömningar av hur barns rättigheter beaktas i undervisningssituationer med utgångspunkt i FN:s barnkonvention och aktuell forskning

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Barns lärande och omsorg 15 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 1 5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier, grupparbeten och workshops samt via individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att samtliga skriftliga examinationer bedömts med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 3

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Ackesjö Helena
Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
ISBN: 9789147122080
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Davidsson Fanny
Lekande rätt : en förskola för barnets rättigheter
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 251 sidor :
ISBN: 9789144140605
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
Thornberg Robert, Johansson Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 300 s. :
ISBN: 978-91-47-11414-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Emilson Anette (2014) Demokrati och inflytande i förskolan. I: Eva Johansson och Robert Thornberg (red) sid 116-129. Läggs ut som PDF i Canvas.

Granberg Ann
Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
ISBN: 978-91-44-11436-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rum i förskolan : för barns lek och lärande
Heikkilä Mia, Andersson Schaeffer Jennie, Saler Karin, Lindberg Malin, Engman Jens, Lillvist Anne
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 125 sidor :
ISBN: 9789127827943
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 47-77

Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 160 sidor :
ISBN: 9789144120331
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: del 2.5 - Övergång och samverkan, samt kapitel 3 - Förskoleklassen

Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
Stier Jonas, Riddersporre Bim
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789127822726
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskollärarens pedagogiska ledarskap
Riddersporre Bim, Stier Jonas
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 136 sidor :
ISBN: 9789144152035
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Artiklar tillkommer och tillhandahålls av institutionen

Referenslitteratur

Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
ISBN: 9789198176209
Se Umeå UB:s söktjänst

Edlund Lena
Leda förskolans barngrupp och arbetslag
Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2023] : 144 sidor :
ISBN: 9789177413639
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
ISBN: 9789127132429
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Hägglund Solveig, Löfdahl Hultman Annica, Thelander Nina
Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] :
ISBN: 978-91-40-69589-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvarnryd Marie
Barns delaktighet och inflytande : hållbar utveckling i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2022] : 95 sidor :
ISBN: 9789177413295
Se Umeå UB:s söktjänst

Letzén Maria
Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
Upplaga 1 : 2017 : 141 sidor :
ISBN: 9789144114668
Se Umeå UB:s söktjänst

Vi gör olika : undervisning om mångfald och demokrati i förskolan
Lundgren Aslla Aisha, Forssander Franziska
Stockholm : Lärarförlaget : [2021] : 144 sidor :
ISBN: 9789188149497
Se Umeå UB:s söktjänst

Att börja förskolan
Niss Gunilla, Ström Yunin
Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
ISBN: 978-91-27-44734-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
ISBN: 978-91-47-12240-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Rautalinko Erik
Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 171 sidor :
ISBN: 9789147128303
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiersma Larsson Elisabeth
Barnens egna teman
Stockholm : Lärarförlaget : [2019] : 191 sidor :
ISBN: 9789188149374
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiking Caroline
Leda förskolans demokratiarbete : i teori och praktik
Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens : [2022] : 152 sidor :
ISBN: 9789177413264
Se Umeå UB:s söktjänst

Film och radioprogram

Flera språk i förskolan
Skolverket :
Fulltext

Anknytning
Specialpedagogiska skolmyndigheten :
Film

Övergång och samverkan
Film :
Länk

Förskoleklassen
Film :
Länk

Jämställdhet i förskolan
Skolverket : 2020 :
Fulltext

Girl toys vs boy toys: The experiment
BBC Stories :
Fulltext

Demokrati i förskolan
Förskolepodden - Vi pratar förskola : 2016 :
Podd

Carlander Jacob
Konflikfyllda föräldrasamtal
Förskolepooden: Vi pratar förskola :
Podd

Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan
Skolministeriet :
Radioprogram

Ekman Åsa
Barnets rättigheter, om barnkonventionen
Gothia kompetens : 2023 :
Fulltext

Lekens betydelse i förskoleklass
Skolverket : 2019 :
Fulltext