Geriatrisk rehabilitering, hälsa och delaktighet, 7,5 hp
Engelskt namn: Geriatric Rehabilitation, Health and Participation
Denna kursplan gäller: 2025-09-15
och tillsvidare
Kurskod: 3FT930
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Fysioterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Arbetsterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2025-04-16
Innehåll
Kursen behandlar geriatrisk rehabilitering och teamarbete. I kursen undersöks vad som karakteriserar åldrandet när hälsan och funktionen börjar svikta, med fokus på både gradvisa och hastiga förlopp. Kursen går in på vad som kännetecknar skörhet bland äldre personer och diskuterar rehabilitering vid vanliga sjukdomar och tillstånd, såsom kognitiv sjukdom, fallrisk, höftfraktur, osteoporos, stroke, Parkinsons sjukdom, hjärtsjukdom och kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL). Kursen beskriver också tester och instrument som används inom geriatrisk rehabilitering, samt arbetssätt som Comprehensive Geriatric Assessment (strukturerat omhändertagande av äldre). Kursen ger en omfattande förståelse för de specifika utmaningar och behov som uppkommer i vården av äldre personer, samt de strategier som kan användas.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse: Studenten ska kunna 1. Beskriva de biologiska, psykologiska och sociala förändringar som sker i de senare faserna av åldrande, samt vanligt förekommande sjukdomar och hur dessa påverkar rehabilitering. 2. Redogöra för kognitiva och psykiska sjukdomar samt deras inverkan på individen och rehabilitering. 3. Beskriva vanliga läkemedelsbehandlingar, såsom smärtbehandling och antidepressiv behandling, bland äldre personer samt deras inverkan på rehabilitering. 4. Förklara betydelsen av multidimensionellt interdisciplinärt teamarbete inom geriatrisk rehabilitering. 5. Beskriva evidensbaserad rehabilitering vid vanliga tillstånd och sjukdomar hos äldre personer.
Färdigheter och förmåga: Studenten ska kunna 6. Genomföra bedömningar baserade på vanliga skattningsskalor och bedömningsinstrument för äldre personer i samband med rehabilitering. 7. Upprätta en rehabiliteringsplan anpassad till individuella behov samt relaterat till aktuell forskning, evidens samt riktlinjer/rekommendationer inom området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt: Studenten ska kunna 8. Reflektera över sin egen professions roll, dess relation till andra professioner samt betydelsen av multiprofessionella team.
Behörighetskrav
Utbildning om minst 180 hp som fysioterapeut, arbetsterapeut, sjuksköterska, läkare, dietist, farmaceut eller motsvarande inom området vårdvetenskap.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på halvfart och huvudsakligen på distans, med två träffar på studieorten, á en till två dagar. Undervisningen i kursen sker genom föreläsningar samt studerandeaktiva moment som grupparbeten, diskussioner och seminarier. Stor vikt läggs på självständigt kunskapssökande, problemlösning och reflektion baserat på evidens. Tillgång till en internetuppkopplad dator med möjlighet att delta i digitala möten med ljud och bild krävs, då delar av undervisningen ges på distans. Kursen hålls på svenska, men kurslitteratur på engelska kan förekomma.
Examination
Mål 1-5, 7 examineras individuellt genom en skriftlig inlämningsuppgift (rehabiliteringsplan) och ett muntligt prov. Mål 6 examineras individuellt genom aktivt deltagande i en workshop. Mål 8 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift (reflektion).
Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För att bli godkänd på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska moment samt godkända examinationsuppgifter. För att uppnå väl godkänd krävs dessutom väl godkända examinationsuppgifter. Med aktivt deltagande menas att studenten är förberedd och bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg i diskussioner. Detta bedöms individuellt. Vid frånvaro kan kompletteringsuppgifter förekomma. Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på, under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.