Engelskt namn: Group psychology in theory and practice for the Masters Programme in Sports Psychology
Denna kursplan gäller: 2019-03-04 och tillsvidare
Kurskod: 2PS178
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2017-11-20
Reviderad av: Prefekten, 2019-03-01
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper om grupper på både teoretiskt och tillämpad nivå, applicerbar inom olika områden t ex idrott och hälsa, kliniska sammanhang och organisationer. Inledningsvis får studenterna arbeta med teoretiska inslag, både utifrån tidigare kompetens och i relation till olika problemställningar och sammanhang. Kursen fokuserar sedan huvudsakligen på olika salutogena och patogena processer i grupper, metoder för utredning och bedömning, rekommendationer för interventioner samt olika forskningsperspektiv inom området gruppsykologi. Studenterna kommer till stor del vara inblandade i praktiska grupputvecklande moment, där det pedagogiska upplägget utgår från PBL (Problembaserat lärande) perspektiv.
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För att delta i kursen krävs att man är antagen till psykologprogrammet. Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.
Avklarade kurs på termin 1:
Social- och gruppsykologi7,5 hp,
Eller motsvarande.
Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.
Kursen sker på campus och undervisningsformerna består av lärarledda föreläsningar och seminarier/gruppövningar. Undervisningen utgår från ett PBL-upplägg, där stor vikt läggs vid närvaro vid grupparbetet, då stor del av examinationen bygger på erfarenheter från den egna basgruppen. Läroplattformen Cambro används för att distribuera information och seminarieuppgifter.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska
Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen, individuella skriftliga uppgifter, samt gruppredovisning och diskussioner vid examinerande seminarier och handledning.
Om studenten är frånvarande eller underkänd, vid något obligatoriskt moment (handlednings- eller seminarietillfälle), vid mer än två tillfällen, oavsett orsak, så leder det till ett underkännande. Studenten får då examineras nästa gång kursen ges.
Det som prövas i handlednings- och seminarietillfällena är förutom närvaro, att den studerande är aktiv och bidrar med sina tankar, upplevelser och reflektioner. Den enskilda studenten ska reflektera och bidra på ett sådant sätt att handledaren/seminarieledaren kan säkerställa att den enskilda studenten praktiskt visar att denne tillgodogjort sig kunskaper i enlighet med vad som tas upp under förväntade studieresultat.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen sätts när de skriftliga proven är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Forsyth Donelson R.
Group dynamics
Seventh edition : Boston, Mass. : Cengage : [2017] : 697 sidor :
ISBN: 9781337408851
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommer även att tillkomma viss litteratur i form av artiklar och utdrag från facklitteratur.
Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
Hammar Chiriac Eva, Hempel Anders
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 360 sidor :
ISBN: 9789144132556
Se Umeå UB:s söktjänst
Wheelan Susan A.
Att skapa effektiva team : en handledning för ledning och medlemmar
Tredje upplagan, reviderad : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 192 sidor :
ISBN: 978-91-44-11919-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjøvold Endre
Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2023] : 518 sidor :
ISBN: 9789147140176
Se Umeå UB:s söktjänst
Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Sjøvold Endre, Andersson Sten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-08737-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Dynamik i arbetsgrupper : om grupprocesser på arbetet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
ISBN: 91-44-00852-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
Granström Kjell, Hammar Chiriac Eva, Hempel Anders
2., [kompletterade och aktualiserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 226 s. :
ISBN: 978-91-44-01751-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Wheelan Susan A.
Att skapa effektiva team : en handledning för ledning och medlemmar
Tredje upplagan, reviderad : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 192 sidor :
ISBN: 978-91-44-11919-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommer även att tillkomma viss litteratur i form av artiklar.
Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Sjøvold Endre, Andersson Sten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-08737-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Dynamik i arbetsgrupper : om grupprocesser på arbetet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
ISBN: 91-44-00852-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
Granström Kjell, Hammar Chiriac Eva, Hempel Anders
2., [kompletterade och aktualiserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 226 s. :
ISBN: 978-91-44-01751-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Wheelan Susan A.
Group processes : a developmental perspective
2. uppl. : Boston : Allyn and Bacon : 2005 : xv, 285 s. :
ISBN: 0-205-41201-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommer även att tillkomma viss litteratur i artikel form.