Denna kursplan gäller: 2018-08-20
till
2019-12-29
(nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 2PS121
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2015-10-05
Reviderad av: Prefekten, 2018-05-28
Innehåll
Kursen behandlar olika aspekter av hälsopsykologi av relevans för folkhälsa. Kursen har tonvikt på samspelet mellan biologiska, psykologiska och sociala faktorer och dess konsekvenser för hälsa och livskvalitet. Kursen tar upp hälsobegreppet, stress och stressmoderatorer, riskbeteenden och hälsofrämjande beteenden samt livsstil och livskvalitet men berör också funktionella somatiska syndrom, arbetshälsopsykologi, positiv psykologi och epigenetik. Kursinnehållet problematiseras utifrån hur människor kategoriseras socialt och grundläggande forskningsmetod belyses.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse • Redogöra för och förklara centrala teorier om hälsa, stress, stressmoderering, riskbeteenden, hälsofrämjande beteenden, livsstil och livskvalitet. • Redogöra vilka konsekvenser stress, stressmoderering, riskbeteenden, hälsofrämjande beteenden, livsstil och livskvalitet har för hälsan. • Redogöra för funktionella somatiska syndrom, arbetshälsopsykologi, positiv psykologi och epigenetik samt dess relation till hälsopsykologin. • Redogöra för mätproblematik.
Färdighet och förmåga • Analysera hälsopsykologi utifrån hur människor kategoriseras socialt. • Förmedla hälsopsykologisk vetenskap muntligt och skriftligt . • Utvärdera relevanta vetenskapliga metoder. • Visa förmåga att på engelska kommunicera inom det vetenskapliga fält kursen berör
Värderingsförmåga och förhållningssätt • Kritiskt granska, analysera och värdera hälsopsykologisk metod och litteratur. • Reflektera över och analysera hälsa och hälsobeteenden utifrån hur människor kategoriseras socialt.
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker vanligen i form av föreläsningar, workshops och grupphandledning. Undervisningen sker på campus. Undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen Cambro. Detta innebär specifika krav på teknisk utrustning och kompetens. Examinerande undervisningsmoment är obligatoriska.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examination sker
Individuellt
Kunskap och förståelse examineras genom skriftlig tentamen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt examineras genom aktivt deltagande i workshops
Omexamination erbjuds med likvärdig uppgift (skriftlig eller muntlig) inom två månader efter ordinarie examinationstillfälle.
Gruppvis
Färdigheter, förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt examineras genom skriftlig rapport författad i grupp och genom muntlig presentation i grupp.
Omexamination erbjuds med likvärdig uppgift (skriftlig eller muntlig, individuell eller i grupp) inom två månader efter ordinarie examinationstillfälle.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets ”Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå”. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
An introduction to health psychology Morrison Val, Bennett Paul Fourth edition. : Harlow, United Kingdom : Pearson Education Limited : 2016. : xvii, 657 s. : ISBN: 978-1-292-00313-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.