Modul 1. Informationssäkerhet, 7,5 hp. Informationssäkerhet har kommit att bli en central utmaning på alla nivåer i samhället. En hög grad av integration i digitala infrastrukturer och snabb teknikutveckling bidrar till växande komplexitet, något som ställer stora krav på hur informationssäkerhet kan utformas och genomföras. Modulen introducerar informationssäkerhetens grundprinciper konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet, samt utforskar hur dessa kan komma till uttryck i centrala aspekter av informationssäkerhetspraktiker, exempelvis regelverk, riskhantering, informationsklassning och andra säkerhetsåtgärder.
Modul 2. Artificiell intelligens för systemutveckling, 7,5 hp. Modulen behandlar hur artificiell intelligens (AI) på olika sätt påverkar systemvetenskaplig praktik. Särskilt fokus läggs vid hur generativ AI kan användas som stöd i kravställning, specifikation, programmering och testning, samt hur AI-modeller kan utvecklas och integreras i ett större system. Genom kritisk reflektion belyser modulen hur användning av AI kan ha konsekvenser för systemutveckling som praktik och yrkesroll, samt för både de system som utvecklas och för dess användare.
Förväntade studieresultat
Modul 1. Informationssäkerhet, 7,5 hp. Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna: 1. Redogöra för grundläggande begrepp relaterat till informationssäkerhet. 2. Redogöra för olika typer av hot och risker relaterat till informationshantering.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna: 3. Genomföra klassning av information med avseende på konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna: 4. Bedöma risknivå och lämpliga säkerhetsåtgärder relaterat till olika informationsmängder. 5. Kritiskt reflektera över människans och teknikens roller i relation till informationssäkerhet.
Modul 2. Artificiell intelligens för systemutveckling, 7,5 hp. Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna: 1. Redogöra för relevanta begrepp relaterade till artificiell intelligens.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna: 2. Skapa specifikationer för programmering, testning och integration genom användandet av artificiell intelligens. 3. Skapa grundläggande AI-modeller och integrera dessa i ett system.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna: 4. Kritiskt reflektera över AI-användning inom systemutveckling.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 60 avklarade högskolepoäng inom Systemvetenskapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation, därav minst betyget godkänd på modulen Objektorienterad programmering 7,5 hp inom kursen Programvaruutveckling, 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Vid behov introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning kan ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång till ett antal av institutionens datorsalar.
Examination
Modul 1. Informationssäkerhet, 7,5 hp. Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift och seminarium. Som betyg på kursmodulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Modul 2. Artificiell intelligens för systemutveckling, 7,5 hp. Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift, gruppuppgift och seminarium. Som betyg på kursmodulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmodul. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen.
Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänd på båda ingående kursmoduler. För betyget väl godkänd på kursen erfordras att båda kursmoduler har bedömts som väl godkända.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator eller rättande lärare handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.