"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kompetens, lärande och IKT i arbetslivet, 7,5 hp

Engelskt namn: Competence, learning and ICT in work processes

Denna kursplan gäller: 2025-05-19 och tillsvidare

Kurskod: 2PE133

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26

Reviderad av: Prefekten, 2025-05-12

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Kursen behandlar lärande och informations- och kommunikationsteknik (IKT) utifrån samhälleliga, organisatoriska och individuella perspektiv. Dessa tre teman ger inblick i hur IKT används och förändrar arbetets förutsättningar. I samhällsperspektivet utforskas hur IKT förändrar hur vi ser på exempelvis arbete, tillgänglighet, arbetstid och effektivitet. I organisationsperspektivet utforskas hur IKT medierar organisatoriskt lärande. Slutligen behandlar individperspektivet förändrade kompetenskrav, möjligheter och motståndsmekanismer i arbetsplatslärande i ljuset av den tekniska utvecklingen.

Förväntade studieresultat

Kompetens, lärande och IKT i arbetslivet, 7,5 hp

Competence, learning and ICT in work processes, 7.5 credits

Efter kursen ska den studerande kunna:
 
Kunskap och förståelse

  • visa god kunskap om hur IKT formar och förändrar vår syn på arbete, organisering och kompetens ur ett samhälleligt-, organisatoriskt- och individuellt perspektiv
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande och kompetens i arbetslivet
  • redogöra för aktuell forskning inom fältet Virtual Human Resource Development (VHRD)

Färdighet och förmåga

  • kritiskt diskutera teorier och forskning om arbetsplatslärande och IKT
  • kommunicera kunskap skriftligen med hög kvalité avseende stil, vetenskaplighet och formalia

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna diskutera och värdera teknikens betydelse för samhälle, organisationer och individer i ett arbetslivsperspektiv

Behörighetskrav

Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp. Behörig är också den som har 90 hp i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen präglas av formativa inslag och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt skriftliga uppgifter. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon. Undervisningen i vissa kursmoment kan ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag

  • Tre individuellt skriftliga seminarier (U/G)
  • En skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)

 
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på hemtentamen. 

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 21

Bennett Elisabeth E.
Introducing New Perspectives on Virtual Human Resource Development
Advances in Developing Human Resources, 16(3), pp. 263–280 : 2014 :
http://adh.sagepub.com/content/16/3/263.full.pdf+html
Obligatorisk

Reaction —Organizational Learning, Community, and Virtual HRD: Advancing the Discussion
Bennett Elisabeth E., McWhorter Rochell R.
New Horizons in Adult Education & Human Resource Development 29(3) 19-27 : 2017 :
Obligatorisk

Den andra maskinåldern : arbete, utveckling och välstånd i en tid av briljant teknologi
Brynjolfsson Erik, McAfee Andrew
Göteborg : Daidalos : 2015 : 338 s. :
Bibliotekskatalog
ISBN: 9789171734402 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Learning, Training and Development in Organizations
Kozlowski Steve W. J., Salas Eduardo
London: Routledge, ISBN: 9780415649674, pp. 552 : 2012 :
Obligatorisk

AI - ett kritiskt perspektiv
Lindgren Simon, Winberg Måns
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 277 sidor :
ISBN: 9789144179476
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

McWhorter Rochell R.
A Synthesis of New Perspectives on Virtual HRD
Advances in Developing Human Resources, 16(3), pp. 391-401 : 2014 :
http://adh.sagepub.com/content/16/3/391.short
Obligatorisk

Mollick Ethan
Co-intelligence : living and working with AI
London : WH Allen : 2024 : xx, 234 pages :
ISBN: 9780753560778
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thomas Kristopher J.
Workplace Technology and the Creation of Boundaries: The Role of VHRD in a 24/7 Work Environment
Advances in Developing Human Resources, Vol.16(3), pp.281-295 : 2014 :
Obligatorisk

Den lärande organisationen 2.0
Granberg Otto, Ohlsson Jon
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 302 sidor :
ISBN: 9789144114798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst