Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Konstpedagogik i samtida konstformer, 15 hp

Engelskt namn: Art Pedagogy

Denna kursplan gäller: 2017-05-15 och tillsvidare

Kurskod: 1ES012

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-03-16

Innehåll

Kursen riktar sig till den som är intresserad av att fördjupa sina kunskaper inom samtidskonst och konstpedagogik. Studierna bedrivs på distans med kursträffar förlagda till Bildmuseet i Umeå.

Träffarna innehåller utställningsbesök, workshops, föreläsningar och reflekterande samtal. Samtidskonsten undersöks ur ett teoretiskt och praktiskt tillämpbart perspektiv. I kursens första moment behandlas olika konstpedagogiska förhållningssätt och metoder med fokus på möten med konst i det offentliga rummet eller på konstinstitutionen. I kursens andra moment genomförs ett eget projekt med konstpedagogisk inriktning som slutligen analyseras och presenteras i bild och text.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
  • ha kännedom om den samtida konstens och kulturens former, grepp och genrer, samt själv kunna förhålla sig estetiskt till samtidskonstfältet
  • ha kunskaper om planering, samarbete och digital/ analog dokumentation av pedagogiskt estetiskt projektarbete
Färdighet och förmåga
  • ha utvecklat sina egna färdigheter i arbete med konstpedagogik i samtida konstformer
  • kunna redovisa resultatet i ett skriftligt och/eller gestaltande arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kunna självständigt planera, genomföra och vetenskapligt reflektera över ett pedagogiskt estetiskt projektarbete på olika plan
  • vara medveten om och kunna diskutera samtida konstformer, socialkritiska perspektiv och postkoloniala uttryck
  • kunna diskutera och göra vetenskapliga reflektioner över dagsaktuella konstnärliga gestaltningsformer och samtidskonst, samt analysera och reflektera över dessa i relation till några konstpedagogiska metoder

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen i moment ett består av närträffar med föreläsningar, utställningsbesök, seminarier, och gestaltande laborationer. Moment två innehåller ett individuellt konstpedagogiskt projektarbete under nätburen handledning. Projektet presenteras slutligen visuellt och skriftligt

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och pedagogisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studeranden som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information, se http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/

Litteratur

  • Giltig från: 2021 vecka 27

    Konsten som läranderesurs : syn på lärande, pedagogiska strategier och social inklusion på nordiska konstmuseer
    Aure Venke, Illeris Helene, Örtegren Hans
    Skärhamn : Nordiska akvarellmuseet : cop. 2009 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-89477-42-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar. Kap 8. Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF

    Bendroth Karlsson Marie
    Barns möte med konst
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 112 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11276-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Duncan Carol
    Civilizing rituals : Inside Public Art Museums
    London ; a New York : Routledge : 1995 : 178 s. : sid. 1-22, 22 s :
    ISBN: 0-415-07011-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum
    Wallerstedt Cecilia, Berglund Anna, Pramling Niklas
    Skärhamn : Nordiska akvarellmuseet : cop. 2017 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-89477-67-4
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF

    Krut : kritisk utbildningstidskrift
    Bromma : Föreningen Kritisk utbildningstidskrift : 1977-2011 :
    Tidskriftens webbplats
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Lindström, Lars (2008) Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. Red. Höglund, Carl-Magnus, Reuterstrand, Siri och Wigerfelt, Christer. Nr. 133/134 2009

    Lindberg Anna Lena
    Konstpedagogikens dilemma : historiska rötter och moderna strategier
    [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1991 : 439 s. :
    ISBN: 91-44-31711-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF

    Skoglund Elisabet
    Konstsamtal, samtalskonst
    Stockholm : Cura : 2005 : 59 s. :
    ISBN: 91-89091-37-X
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF

    Örtegren Hans
    Samtidskonst och lärande
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2008 :
    http://www.mnd.su.se/polopoly_fs/1.41869.1324464327!/5_nr3.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årgång 5-Nr 3-2008

    Alvehus Johan
    Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok
    Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2019] : 151 sidor :
    ISBN: 9789147129393
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Referenslitteratur

    Jonsson Widén Anna
    Bildundervisning i möte med samtidskonst : bildlärares professionella utveckling i olika skolformer
    Umeå : Umeå universitet : 2016 : 252 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 978-91-7601-561-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Hillström Ylva
    Konst : titta, upptäck, gör
    Stockholm : Moderna museet : 2014 : 60 s. :
    ISBN: 978-91-501-1666-3
    Se bibliotekskatalogen Album

    Pringle Emily
    Konst och pedagogik : "Lärande och konstpedagogikens föränderliga roll" i Gävle konstcentrum
    Gävle : Gävle konstcentrum Kulturrådet : 2008 :

    Skoglund Elisabet
    Leken och konsten
    Stockholm : Bergh : 1993 : 111 s. :
    ISBN: 91-502-1147-1 (inb.) ;
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lusten att skapa
    Skoglund Elisabet, Allsten Per Anders
    2. uppl. : Stockholm : Bergh : 1998 : 143, [1] s. :
    ISBN: 91-502-1331-8 (inb.) ;
    Se bibliotekskatalogen Album

    Ståhle Göran
    Mellan konsten och pubilken
    Carlssons förlag : 2010 :

    Vad är grejen med samtidskonst? : en handbok för nyfikna
    Olsson Angelica, Lundmark Karin
    Göteborg : Kultur i Väst : 2016 : 73 s. :

    Malmqvist Karin
    Zon Moderna
    Moderna museet : 2006 :

    Engage
    Engage :
    http://www.engage.org/index.aspx

    Bildberättande & konsten att läsa bilder. En satsning om bildning i bild – en kritisk fråga för demokratin
    Reslegård Elisabet, von Baumgarten Marianne
    Läsrörelsen Stockholm : 2019 :
    https://www.mynewsdesk.com/se/laesroerelsen/documents/ideskrift-bildberaettande-94663

  • Giltig från: 2018 vecka 30

    Konsten som läranderesurs : syn på lärande, pedagogiska strategier och social inklusion på nordiska konstmuseer
    Aure Venke, Illeris Helene, Örtegren Hans
    Skärhamn : Nordiska akvarellmuseet : cop. 2009 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-89477-42-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar. Kap 8. Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF

    Bendroth Karlsson Marie
    Barns möte med konst
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 112 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11276-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum
    Wallerstedt Cecilia, Berglund Anna, Pramling Niklas
    Skärhamn : Nordiska akvarellmuseet : cop. 2017 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-89477-67-4
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF

    Krut : kritisk utbildningstidskrift
    Bromma : Föreningen Kritisk utbildningstidskrift : 1977-2011 :
    Tidskriftens webbplats
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Lindström, Lars (2008) Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. Red. Höglund, Carl-Magnus, Reuterstrand, Siri och Wigerfelt, Christer. Nr. 133/134 2009

    Lindberg Anna Lena
    Konstpedagogikens dilemma : historiska rötter och moderna strategier
    [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1991 : 439 s. :
    ISBN: 91-44-31711-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF

    Skoglund Elisabet
    Konstsamtal, samtalskonst
    Stockholm : Cura : 2005 : 59 s. :
    ISBN: 91-89091-37-X
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF

    Örtegren Hans
    Samtidskonst och lärande
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2008 :
    http://www.mnd.su.se/polopoly_fs/1.41869.1324464327!/5_nr3.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årgång 5-Nr 3-2008

    Referenslitteratur

    Jonsson Widén Anna
    Bildundervisning i möte med samtidskonst : bildlärares professionella utveckling i olika skolformer
    Umeå : Umeå universitet : 2016 : 252 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 978-91-7601-561-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Hillström Ylva
    Konst : titta, upptäck, gör
    Stockholm : Moderna museet : 2014 : 60 s. :
    ISBN: 978-91-501-1666-3
    Se bibliotekskatalogen Album

    Pringle Emily
    Konst och pedagogik : "Lärande och konstpedagogikens föränderliga roll" i Gävle konstcentrum
    Gävle : Gävle konstcentrum Kulturrådet : 2008 :

    Skoglund Elisabet
    Leken och konsten
    Stockholm : Bergh : 1993 : 111 s. :
    ISBN: 91-502-1147-1 (inb.) ;
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lusten att skapa
    Skoglund Elisabet, Allsten Per Anders
    2. uppl. : Stockholm : Bergh : 1998 : 143, [1] s. :
    ISBN: 91-502-1331-8 (inb.) ;
    Se bibliotekskatalogen Album

    Ståhle Göran
    Mellan konsten och pubilken
    Carlssons förlag : 2010 :

    Konst och lärande
    Konst och lärande :
    http://www.konstochlarande.se/content/om-konstochlarande

    Engage
    Engage :
    http://www.engage.org/index.aspx

    KOP-trycksaker att ladda ner
    Riksutställningar :
    http://riksutstallningar.se/kop

    Malmqvist Karin
    Zon Moderna
    Moderna museet : 2006 :