"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kunskap, undervisning och lärande 2 (UVK), 15 hp

Engelskt namn: Knowledge, Teaching and Learning 2 (UVK)

Denna kursplan gäller: 2023-09-18 och tillsvidare

Kurskod: 6PE317

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2022-03-09

Reviderad av: Prefekten, 2023-09-04

Innehåll

Modul 1: Kunskap, undervisning och lärande, 7hp                                                                                                               

Knowledge, Teaching and Learning,  7 credits

I kursens första modul, behandlas yrkesutbildningens och yrkeslärarens uppdrag utifrån historiska, samhälleliga och vetenskapliga perspektiv.

Modul 2: Didaktik, 3hp                                                                                                                                                                 

Didactics, 3 credits

I andra modulen  behandlas planering, genomförande och uppföljning av undervisning inom olika yrkesprogram. 

Modul 3: Bedömning för lärande, 5hp                                                                                                                                   

Assessment for learning,  5 credits

I avslutande modulen  behandlas bedömningsteorins betydelse som grund för att bedöma elevers teoretiska kunskaper och praktiska förmågor på ett tillförlitligt, giltigt och ändamålsenligt sätt.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Kunskap, undervisning och lärande, 7hp                                                                                                         

Knowledge, Teaching and Learning,  7 credits

Efter modulen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskap om yrkesutbildningens samhälleliga betydelse och utveckling över tid 
  • visa kunskap om innehållet i generella och programspecifika styrdokument
  • visa kunskap om relationen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i yrkeslärarens arbete
  • visa grundläggande kunskap om lärlingsutbildning och vuxnas lärande

Färdigheter och förmåga

  • analysera yrkeslärarens uppdrag med utgångspunkt i generella och programspecifika styrdokument 
  • identifiera och kommunicera hinder och möjligheter för lärande inom yrkesutbildningen som kan relateras till frågor om intersektionalitet 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och värdera sitt yrkeslärande i relation till läraruppdraget och den pedagogiska praktiken

Modul 2: Didaktik, 3hp                                                                                                                                                             

Didactics, 3 credits

Efter modulen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande didaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för undervisning i yrkesutbildning  

Färdigheter och förmåga

  • planera, genomföra och analysera egen undervisningsinsats, vilken inkluderar användning av digitala teknologier  

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och problematisera yrkeslärarens arbete i relation till uppdraget och den egna yrkesundervisningens ramfaktorer

Modul 3: Bedömning för lärande, 5hp                                                                                                                               

Assessment for learning,  5 credits

Efter modulen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskaper om centrala bedömningsteoretiska begrepp och hur de kan användas vid mätning av elevprestationer
  • visa grundläggande kunskaper om metoder för kunskapsbedömning för summativa syften, inklusive deras för- och nackdelar
  • visa grundläggande kunskaper om hur nuvarande betygssystem är utformat samt om dess bakgrund och utveckling

Färdigheter och förmåga

  • använda centrala bedömningsbegrepp på ett relevant sätt utifrån en given kontext

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • argumentera för, och motivera en bedömningsteoretiskt försvarbar bedömningspraktik
  • diskutera vikten av likvärdig och rättvis bedömning i klassrummet och på systemnivå

Behörighetskrav

Kunskap, undervisning och lärande 1, minst 7,5 hp, Värdegrund, etik och mångfald, minst 7,5 hp samt
Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och specialpedagogik (UK) minst 7 hp (modul 1), eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar tre fysiska träffar om 2 dagar på campus och undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och gruppövningar. Vissa av dessa undervisningsmoment på campus är obligatoriska. Övrig undervisning sker via kursens plattform där även kursinformation samt forum för kommunikation och uppgifter finns tillgängliga.

Examination

Modul 1: Kunskap, undervisning och lärande, 7 hp

Modulen examineras genom följande inslag:

  • två skriftliga individuella hemtentamina (U/G/VG)
  • en skriftlig individuell uppgift (U/G)

Modul 2: Didaktik, 3 hp

Modulen examineras genom följande inslag:

  • en övningslektion som inkluderar planeringsunderlag, genomförande och dokumentering (U/G)

Modul 3: Bedömning för lärande, 5 hp

Modulen examineras genom följande inslag:

  • en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
  • en muntlig seminarieuppgift (U/G)

För att bli godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuellt skriftliga hemtentamen eller motsvarande uppgift.

För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på modul 1 och 3.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

 

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. 

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 38

Modul 1: Kunskap, undervisning och lärande, 7 hp

Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011: Lärarstudenters uppfattningar om antagning, VFU och läraranställning : (Swedish vocational teacher education after the reform 2011: Teacher students’ perceptions of admission, practicum internship and teacher appointment)
Asghari H., Berglund I.
Ingår i:
Nordic journal of vocational education and training
Linköping : Linköping University Electronic Press : 2011- : 10 : sid. 21-43 :
Obligatorisk
Läsanvisning: doi: 10.3384/njvet.2242-458X.2010221

Eliasson E.
Att undervisa för utveckling av yrkeskunnande i vård och omsorg : Teaching for development of vocational knowledge in health care
Ingår i:
Nordic journal of vocational education and training
Linköping : Linköping University Electronic Press : 2011- : 9 : sid. 66-88 :
Obligatorisk

Om vuxenutbildning och vuxnas studier : en grundbok
Fejes Andreas, Muhrman Karolina, Nyström Sofia
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 377 sidor :
ISBN: 9789144133294
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

”Vara med i gänget?” : Yrkessocialisation och genus i två gymnasieprogram
Hedlin M., Åberg M
Uppsala: Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) : 2013 :
Obligatorisk

Hedlin Maria
Lilla genushäftet 2.0. Om genus och skolans jämställdhetsmål
Växjö : Linnéuniversitetet : 2010 :
Obligatorisk

Yrkesutbildning : mellan skola och arbetsliv
Gustavsson Maria, Köpsén Susanne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 217 sidor :
ISBN: 9789144121413
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 328 sidor :
ISBN: 9789127827950
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utkommer 2020-08-15

Köpsén Susanne
Lära till yrkeslärare
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2019 : 256 sidor :
ISBN: 9789144132259
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Synliggörande av tyst kunskap i gymnasial yrkesutbildning
Lundgren M., von Schantz Lundgren I.
Ingår i:
Nordic journal of vocational education and training
Linköping : Linköping University Electronic Press : 2011- : 2 : sid. 1-12 :
Obligatorisk

Svensk gymnasial yrkesutbildning: - en framgångsfaktor för en effektiv övergång från skola till arbetsliv eller kejsarens nya kläder?
Panican A., Paul E.
Gävle: Svenska ESF-rådet : 2019 :
Obligatorisk

Skolverket
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola, 2011
Stockholm: Skolverket : 2011 :
Obligatorisk

Skolverket
Samlad redovisning och analys inom yrkesutbildningsområdet
Skolverket : 2018 :
Obligatorisk

Skolverket
Att utbilda nästa generation i yrket. En kunskapsöversikt om och för yrkeslärare
Skolverket : 2019 :
Obligatorisk

Den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet
Stockholm: Utbildningsdepartementet : 2010:800 :
Obligatorisk

Artiklar, bokkapitel och texter om totalt max 250 sidor kan tillkomma och görs då tillgängliga på kursplattformen.

Modul 2: Didaktik, 3 hp

Yrkesdidaktikens mångfald
Fejes Andreas, Lindberg Viveca, Wärvik Gun-Britt
Stockholm : Lärarförlaget : [2017] : 275 sidor :
ISBN: 9789188149213
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språk i samspel : retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
ISBN: 9789163920882
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Modul 3: Bedömning för lärande, 5 hp

Betyg och Prövning – Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
Skolverket: 2022: 64 sidor :
Skolverket pdf
Obligatorisk

Wedman Jonathan
Prov
2 uppl. : Giraffhuset : 2022 : 213 sidor :
ISBN: 9789189702134
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, bokkapitel och texter om totalt max 250 sidor kan tillkomma och görs då tillgängliga på kursplattformen.