Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Måltids- och restaurangvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2022-03-07
Innehåll
Under kursen introduceras medier som plattform för kulturella föreställningar avseende mat och måltider. Mat och måltidskulturer granskas och diskuteras utifrån trender, normer, estetik och matens sociala roll. Kursen avslutas med ett projektarbete inom området mat/måltider och kultur i media.
Kursen består av följande moduler: 1. Digitala mat- och måltidskulturer (Digital Food and Meal Cultures), 5hp 2. Undersökning om mat och måltider i medier (Study of Food and Meals in Media), 2.5 hp
Modul 1 Digitala mat- och måltidskulturer, 5hp I modulen behandlas företrädelsevis digitala medier som plattform för kulturella föreställningar om mat och måltider. Trender, normer, estetiska val och uttrycksformer granskas och diskuteras.
Modul 2. Undersökning om mat och måltider i medier, 2.5hp I modulen studeras en mat- eller måltidskulturell yttring. Opponering av en annan students projektarbete ingår.
Förväntade studieresultat
Modul 1. Digitala mat- och måltidskulturer, 5hp För godkänd modul ska den studerande kunna: Kunskap och förståelse
beskriva och förklara betydelsen av hur kulturella föreställningar om mat och måltider framställs i medier
Färdighet och förmåga
söka, identifiera och analysera kulturella föreställningar om mat och måltider i olika digitala medier
problematisera kulturella föreställningar om mat och måltider i olika digitala medier
Modul 2. Undersökning om mat och måltider i medier, 2.5hp För godkänd modul ska den studerande kunna: Värderingsförmåga och förhållningssätt
analysera kulturella föreställningar om mat och/eller måltider i medier utifrån ett kost- och måltidsvetenskapligt perspektiv
granska och värdera en annan students arbete
Behörighetskrav
Behörighetskrav 90 hp inom ett huvudområde varav 15 hp uppsats. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Modul 1. Digitala mat- och måltidskulturer, 5hp Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, diskussioner och seminarier via lärplattform. Diskussioner och seminarier är obligatoriskt. Delar av undervisningen kan ske på engelska.
Modul 2. Undersökning om mat och måltider i medier, 2.5hp Undervisningen sker i form av individuellt projektarbete och opponering av annan students projektarbete. Delar av undervisningen kan ske på engelska.
Examination
Modul 1. Digitala mat- och måltidskulturer, 5hp Examination sker genom individuella inlämningsuppgifter samt individuellt aktivt deltagande i diskussionsforum och seminarier. För uppgifter, diskussioner och seminarier sätts betyget U eller G.
Modul 2. Undersökning om mat och måltider i medier, 2.5hp Examination sker genom individuellt projektarbete samt opponering. På opponering sätts betyget U eller G.
Hel kurs För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på modul 2.
I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.