"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Nutrition och folkhälsa för en värld i förändring, 7,5 hp

Engelskt namn: Public Health Nutrition for a Changing World

Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 2KN085

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Måltids- och restaurangvetenskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2024-02-29

Innehåll

Nutrition och folkhälsa är ett multidisciplinärt ämne som spänner över stora delar av samhället. Ämnet behandlar förhållandet mellan livsmedelskonsumtion, fysisk aktivitet, näringsintag och hälsoeffekter på populationsnivå. På den här kursen får du utforska hur god hälsa kan nås genom att främja, stödja och uppmuntra befolkningen att äta hälsosamt, utföra tillräcklig fysisk aktivitet och ha en generellt hälsosam livsstil. På så sätt kan livsstilsrelaterade sjukdomar förebyggas och hanteras på befolkningsnivå.


Området är centralt för yrkesverksamma med en examen i kost- och måltidsvetenskap samt relaterade områden (exempelvis folkhälsa, livsmedel, hem- och konsumentkunskap) som i sin profession arbetar med att planera, utforma och implementera hållbara hälsosamma måltider. Kursen ger en solid grund för att kunna fatta beslut relaterade till människors kostintag baserat på evidens, påverka beslut på samhällsnivå och underlätta en hälsosam kostförändring i en befolkning.


Kursen tar också upp de stora utmaningarna som klimatförändringarna och den globala uppvärmningen innebär för livsmedelssystemen. Som student får du utveckla viktiga kompetenser för att tänka systematiskt, framtidsorienterat och strategiskt om hur vi kan skapa mer motståndskraftiga, hållbara och hälsosamma matvanor.


I kursen medverkar framstående forskare, praktiker och entreprenörer inom området, som kommer att dela med sig av sina erfarenheter och insikter. Du kommer att arbeta i grupp med andra studenter, där ni gemensamt arbetar fram lösningar till verkliga samhällsproblem med hjälp av problembaserat lärande. Deltagande i grupparbete är obligatoriskt.


Kursen består av följande moduler:

  1. Nutrition och folkhälsa (Public Health Nutrition), 2,5 hp
  2. Evidens inom folkhälsonutrition (Evidence in Public Health Nutrition), 2,5 hp
  3. Hållbar utveckling och beteendeförändring i relation till nutrition och folkhälsa (Public Health Nutrition, Sustainability and Behavior Shift) 2,5 hp

Modul 1. Nutrition och folkhälsa, 2,5 hp
Modulen introducerar folkhälsonutrition och de verktyg som tillämpas inom disciplinen. Den beskriver stegen i cykeln för nutrition och folkhälsa, och hur den påverkar andra livsmedelsrelaterade discipliner, i synnerhet gastronomi, nutrition, livsmedelsupphandling, måltider och livsmedelspolitik.


Modul 2. Evidens inom folkhälsonutrition, 2,5 hp
I modulen poängteras vikten av att förstå resultaten av epidemiologiska studier. Den här modulen fokuserar på att genomföra en litteraturöversikt och att extrahera data från artiklar för att ge evidensbaserade råd.


Modul 3. Hållbar utveckling och beteendeförändring i relation till nutrition och folkhälsa, 2,5 hp
Modulen behandlar rekommendationer för hållbar, motståndskraftig och hälsosam kost i rådande klimatförändring. Studenterna kommer att utveckla strategier och evidensbaserade rekommendationer som kan användas för att engagera olika aktörer i samhället för att uppnå motståndskraft mot förändringar i livsmedelstillgången till följd av klimatförändringar.

 

Förväntade studieresultat

Modul 1. Nutrition och folkhälsa, 2,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:


Kunskap och förståelse

  • Beskriv vad folkhälsonutrition är och hur den skiljer sig från kostrådgivning
  • Förklara hur folkhälsonutrition relaterar till andra livsmedelsrelaterade områden som dietetik, måltider och konsumenter
  • Förstå och förklara det komplexa systemet som påverkar våra matvanor och livsmedelsval
  • Förstå grunderna i nutritionsepidemiologi

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Analysera livsmedelssystem utifrån perspektivet nutrition och folkhälsa

Modul 2. Evidens inom folkhälsonutrition, 2,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:


Färdighet och förmåga

  • Designa forskningsstudier som bidrar till evidensbaserad folkhälsonutrition
  • Genomföra en kort systematisk vetenskaplig översikt över ett för kursen relevant ämne

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska vetenskapliga publikationer

Modul 3. Hållbar utveckling och beteendeförändring i relation till nutrition och folkhälsa, 2,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:


Kunskap och förståelse

  • Förklara komplexiteten i kostråd och hur de kan bidra till en hållbar livsmedelsövergång genom att tillämpa systemtänkande
  • Förstå och förklara den strategiska betydelsen av det förflutna, nutid och framtid gällande kostråd genom att tillämpa strategiskt och framtida tänkande
  • Beskriva beteendeförändringsstrategier och evidensen för dessa genom tillämpning av värdetänkande och problemlösningskompetens

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Införliva hållbarhetskompetenser i nutritionsrelaterade folkhälsofrågor

 

Behörighetskrav

Kostvetenskap, 90 hp varav 15 hp uppsats, eller måltids- och restaurangvetenskap, 90 hp varav 15 hp uppsats, eller motsvarande. Engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Kursen ges både nätbaserad och campusförlagd till Umeå universitet i hybrid form. Tillgång till internet, webbkamera och headset krävs.


Modul 1. Nutrition och folkhälsa, 2,5 hp
Undervisningen bedrivs genom synkrona och asynkrona föreläsningar och grupparbete. Synkrona föreläsningar spelas inte in. En introduktion till grupparbete samt grupparbete är obligatoriskt.


Modul 2. Evidens inom folkhälsonutrition, 2,5 hp
Undervisningen bedrivs genom synkrona och asynkrona föreläsningar och grupparbete. Synkrona föreläsningar spelas inte in. En introduktion till grupparbete samt grupparbete är obligatoriskt.


Modul 3. Hållbar utveckling och beteendeförändring i relation till nutrition och folkhälsa, 2,5 hp
Undervisningen bedrivs genom synkrona och asynkrona föreläsningar och grupparbete. Synkrona föreläsningar spelas inte in. Grupparbete är obligatoriskt.

 

Examination

Modul 1. Nutrition och folkhälsa, 2,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Skriftlig uppgift i grupp (U eller G)
  • Individuell muntlig tentamen (U eller G)

Modul 2. Evidens inom folkhälsonutrition, 2,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Skriftlig uppgift i grupp (U, G eller VG)
  • Individuell muntlig tentamen (U, G eller VG)

Modul 3. Hållbar utveckling och beteendeförändring i relation till nutrition och folkhälsa, 2,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Skriftlig uppgift i grupp (U eller G)
  • Individuell muntlig tentamen (U eller G)

Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på modul 2.


I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.


Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.