"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Personcentrerad omvårdnad vid ohälsa, 30 hp

Engelskt namn: Person-centered Care during Illnes

Denna kursplan gäller: 2025-09-29 och tillsvidare

Kurskod: 3OM602

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2025-03-13

Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2025-06-09

Innehåll

Kursen har ett personcentrerat perspektiv med fokus på vård och behandling vid olika ohälsotillstånd. Kursens innehåll fördjupar kunskap om omvårdnadsprocessen. Fokus är på diagnostiska resonemang om omvårdnadsbehov kopplade till hjärt-, kärl-, neurologiska och endokrina sjukdomar, samt njur-, lung-, infektions- och kognitiva sjukdomar.  Kursen behandlar också teorier om åldrande, friskt åldrande och vanliga sjukdomstillstånd relaterat till åldrande samt komplexitet med multisjuklighet. Begrepp som skörhet, atypiska symtom, beteendemässiga psykiska symtom vid demens (BPSD), akuta förvirringstillstånd samt depression, ensamhet och utsatthet behandlas. Vidare ingår folkhälsa, folkhälsans epidemiologi och utveckling samt smittskydd och vårdhygien. Även hållbar utveckling samt lagar och styrdokument relaterat till kursens ämnen behandlas. Kursen innehåller grunder för evidensbaserad kunskap genom sökning, värdering och sammanfattning av vetenskaplig litteratur med fokus på studier med kvalitativ ansats.

Kursen omfattar sex veckors VFU inom särskilt boende för äldre, med möjlighet att genomföra riskbedömning, patientutbildning och träning i bemötande av patienter och deras närstående, kommunikation och etik. Även reflektion över patienters upplevelser av vård och ohälsa ingår.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: 

Kunskap och förståelse 

1. Förklara symtom och förlopp för i kursen ingående sjukdomstillstånd, utifrån etiologi, patofysiologi, prevention, diagnostik och behandling 
2. Förklara biologiskt och psykosocialt perspektiv på åldrande
3. Förklara folkhälsans epidemiologi och utveckling över tid ur nationellt och internationellt perspektiv samt beskriva hur lagar och styrdokument reglerar samhällets smittskyddsarbete
4. Förklara vanligt förekommande hälsoproblem för den åldrande människan, komplexiteten beträffande läkemedelsbehandling och interaktioner, samt principer för geriatrisk omvårdnad och vilka lagar och författningar som reglerar vård av äldre
5. Förklara grunderna i forskningsmetodik med fokus på kvalitativa metoder

Färdighet och förmåga

6. Tillämpa sökstrategier för studier med kvalitativ ansats samt göra en sammanställning av resultatet
7. Kritiskt kvalitetsgranska, värdera och sammanfatta kvalitativa studier
8. Tillämpa kliniska färdigheter utifrån patientsäkerhet och professionellt förhållningssätt i enlighet med regelverk och evidens 
9. Utföra riskbedömningar och använda skattningsinstrument relaterat till grundläggande behov inom geriatrisk omvårdnad samt ge patientutbildning med hälsoprevention i fokus utifrån hållbar utveckling och personcentrerad omvårdnad
10. Tillämpa omvårdnadsprocessens samtliga faser utifrån ett personcentrerat förhållningssätt, med särskilt fokus på diagnostiskt resonemang, planering och genomförande av omvårdnadsåtgärder
11. Visa på förmåga att aktivt bidra till lärande i kursens muntliga aktiviteter 
12. Visa på förmåga att anpassa kommunikationen i mötet med personer med kommunikativ funktionsnedsättning
13. Utföra kliniska bedömningar av patient, föra ett analyserande resonemang kring funnen information samt föreslå lämpliga åtgärder
14. Identifiera etiska aspekter i omvårdnadssituationer och föra resonemang utifrån etiska principer
15. Genomföra läkemedelsberäkningar och hantera läkemedel på ett patientsäkert sätt
16. Bearbeta text enligt svensk språknorm, använda för professionen relevant terminologi samt korrekt vetenskaplig källhänvisningsteknik
17. Visa på förmåga att samverka i team genom att systematiskt identifiera patienters hälsosituation, kommunicera effektivt, genomföra specifika åtgärder samt reflektera över den egna och teamets insatser 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

18. Reflektera över sjuksköterskans ansvar för vårdhygieniska principer kopplat till förebyggande av vårdrelaterade infektioner och hantering av pågående utbrott inom vård och omsorg 
19. Reflektera över antibiotikabehandlingens effekter och resistensutvecklingens inverkan på individ och samhälle, kopplat till globala hållbarhetsmål och principer för hållbar utveckling 
20. Reflektera över patienters upplevelse av sjukdom och ohälsa samt att vara beroende av vård, utifrån ett familjecentrerat perspektiv
21. Reflektera över äldre personers utsatthet för våld i nära relation
22. Reflektera över sårbara gruppers utsatthet för klimatförändringar och samhällsförändringar
23. Reflektera över eget bemötande i interaktion med patienter och närstående utifrån ett professionellt förhållningssätt och perspektiv på alla människors rätt till lika villkor
24. Reflektera över hur du som sjuksköterska kan bidra till eller motverka hållbar utveckling samt utvärdera personliga beslut i relation till hållbarhetsmål i vården.
25. Reflektera över och värdera det egna lärandet och förhållningssättet samt reflektera över studieteamets gemensamma kunskapsbehov och kunskapsutveckling i relation till kursens innehåll
 

Behörighetskrav

Godkänd verksamhetsförlagd utbildning i termin 1 på Sjuksköterskeprogrammet.

Undervisningens upplägg

Kursen utgår från ett studerandeaktivt lärande med problemlösning och reflektion samt tillämpar blandad pedagogik med föreläsningar/filmer och seminarier. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete och arbete i grupp, färdighetsträning, teamövningar samt förberedelser inför VFU. Studenten förväntas ta ansvar för sitt eget lärande och aktivt söka kunskap från kursens innehåll och litteratur. VFU genomförs vid särskilt boende för äldre inom institutionens/fakultetens avtalsområden, där platsgaranti kan ges.

För distansstudenter ingår sammankomster på campus.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Som betyg på hel kurs används en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) och Underkänd (U). 

Kursen examineras i moduler:
* Salstentamen (5 hp)
- Individuellt skriftligt prov (FSR 1-3, 15)

* Muntlig och skriftlig examination 1 (3 hp)
- Individuell skriftlig uppgift med muntlig kamratrespons som examineras utifrån fastställda kriterier (FSR 10, 11, 16)

* Muntlig och skriftlig examination 2 (3 hp)
- Gruppuppgift som examineras skriftligt samt muntligt i seminarium utifrån fastställda kriterier (FSR 2, 4, 10, 11, 16, 21, 22)

* Muntlig och skriftlig examination 3 (3 hp)
- Gruppuppgift som examineras skriftligt samt muntligt i seminarium utifrån fastställda kriterier (FSR 4, 9-11, 13, 16)

* Muntlig examination (3 hp)
- Gruppuppgift som examineras muntligt i seminarium utifrån fastställda kriterier (FSR 5-7, 10, 11, 18-20)

* Verksamhetsförlagd utbildning, VFU (9 hp) (FSR 8-10, 12-15, 17, 18, 20, 23, 24)
* Kursportfölj med obligatoriska moment (4 hp) (FSR 8, 11, 13, 15, 17, 25)
- Färdighetsträning, teamövningar och förberedelser inför VFU
- Quiz 
- Under kursen fortlöpande bedömning av professionella förmågor och professionellt förhållningssätt gentemot studenter, lärare, vårdpersonal, patienter och deras närstående
- Individuell skriftlig reflektionsuppgift över eget lärande samt plan för kunskapsutveckling 

För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda. 

Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.

Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhets direktiv.
 

Övriga föreskrifter

Hälso- och vaccinationsprogram

Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, vaccination enligt aktuellt vaccinationsprogram. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena. För studenter som inte deltar i vaccinationsprogrammet kan plats inom verksamhetsintegrerat lärande inte garanteras.

Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande

Verksamhetsintegrerat lärande genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner eller privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter kan studenten nekas tillgång till angiven praktikplats. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan plats för verksamhetsintegrerat lärande inom ramen för universitetets avtal.

Föreskrifter vid övergångar

Om denna kursplan upphör eller genomgår större förändringar erbjuds registrerade studenter möjlighet att göra omprov vid minst tre tillfällen under en tid av max två år efter förändringens genomförande.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.