Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 31 mars 2021)
Engelskt namn: PR, Media and Society
Denna kursplan gäller: 2018-01-15 och tillsvidare
Kurskod: 1KO037
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-09-07
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast två månader före kursstart.
Journalists hostility toward public relations: an historical analysis
DeLorme Denise E, Fedler Fred
Ingår i:
Public relations review. [Elektronisk resurs]
29 : sid. 99-124 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0363811103000195
Obligatorisk
Läsanvisning: PDF-fil som kan laddas ned via UB.
Strategisk kommunikation : en introduktion
Falkheimer Jesper, Heide Mats
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 219 s. :
ISBN: 9789144077222
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Identity lost? The personal impact of brand journalism
Holton Avery A, Logan Molyneux
Ingår i:
Journalism [Elektronisk resurs]
London : Sage : 2000- : 18 : sid. 195-210 :
http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1464884915608816
Obligatorisk
Läsanvisning: PDF-fil som kan laddas ned via UB.
Propaganda & persuasion
Jowett Garth, O'Donnell Victoria
Sixth edition : Los Angeles : SAGE : cop. 2015 : xv, 462 pages :
ISBN: 9781452257532
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Blurred lines : German freelance journalists with secondary employment in public relations
Koch Thomas, Obermaier Magdalena
Ingår i:
Public relations review. [Elektronisk resurs]
40 : sid. 473-482 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0363811114000344
Obligatorisk
Journalism and PR : new media and public relations in the digital age
Lloyd John, Toogood Laura
London : I.B. Tauris : 2015 : xi, 138 pages :
ISBN: 9781784530624 (paperback)
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: Finns som e-bok via UB.
Klein Naomi
No logo : no space, no choice, no jobs
10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
ISBN: 978-0-312-42927-0
Se bibliotekets söktjänst
Knightley Phillip
The first casualty : the war correspondent as hero and myth-maker from the Crimea to Iraq
3. ed. : Baltimore, Md. : Johns Hopkins University Press : 2004 : xiii, 594 s. :
http://www.loc.gov/catdir/bios/jhu051/2004010945.html
ISBN: 0801880300 (pbk. : alk. paper)
Se bibliotekets söktjänst
Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Se bibliotekets söktjänst
Wernick Andrew
Promotional culture : advertising, ideology and symbolic expression
London : Sage Publications : 1991 : 208 s. :
ISBN: 0-8039-8390-5 (inb.) ;
Se bibliotekets söktjänst
Norén Bretzer Ylva
Sveriges politiska system
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 325 s. :
ISBN: 9789144089928
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Strömbäck Jesper
Makt, medier och samhälle : en introduktion till politisk kommunikation
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 319 s. :
ISBN: 9789144099873
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Tallberg Jonas
EU:s politiska system
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 200 s. :
ISBN: 9789144110905
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Anvisade texter och artiklar tillkommer.