Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, 15 hp

Engelskt namn: The Profession of the Special Education Teacher

Denna kursplan gäller: 2019-08-12 och tillsvidare

Kurskod: 6SP052

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2018-06-25

Reviderad av: Prefekten, 2019-03-22

Innehåll

Kursen handlar om specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktioner, uppdrag och olika roller.

I modul 1 bearbetas och praktiseras teorier och metoder för professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor. Särskilt belyses individuella samtal och handledning samt grupphandledning som pedagogiskt redskap för kollegialt lärande och samverkan med andra yrkesgrupper. Vidare introduceras teorier om konflikthantering. Tonvikt läggs vid de olika yrkesfunktionernas roller i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö.

Modul 2 diskuterar specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. Särskilt betonar modulen arbetet med pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram på skol- och gruppnivå samt betydelsen av extra anpassningar för formandet av inkluderande lärmiljöer. Verksamhetsrelevanta styrdokument samt styrningsprocesser på skol- och gruppnivå uppmärksammas och problematiseras i förhållande till ovanstående insatser.

Modul 3 problematiserar betydelsen av förhållningssätt, självkännedom och empatisk förmåga i förhållande till den specialpedagogiska yrkesfunktionen liksom aspekter av social rättvisa, mänskliga rättigheter, kränkningar och diskriminering.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Professionella samtal och konflikthantering, 7,5 hp
(Counselling and Conflict Management 7,5 credits)

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • Redogöra för centrala teorier och metoder inom kunskapsområdet professionella samtal  
Färdigheter och förmåga
  • Agera handledare utifrån funktionen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare
  • Analysera autentiska samtal med utgångspunkt i centrala samtalsmetodiska begrepp 
  • Analysera och problematisera förhållningssätt och strategier i konflikthantering
Modul 2: Specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag, 5 hp
(Role and Assignment of Special Educator and Specialist teacher, 5 credits)

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • Visa förståelse för hur styrdokument och styrningsprocesser påverkar den pedagogiska praktiken på skol- och gruppnivå
  • Beskriva betydelsen av samverkan med verksamheter och yrkesgrupper i elevhälsans arbete
Färdigheter och förmåga
  • Genomföra pedagogiska utredningar och analysera åtgärdsprogram på skol- och gruppnivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt​
  • Diskutera och analysera den specialpedagogiska yrkesfunktionens betydelse för verksamheters arbete med utvecklandet av lärmiljöer 
Modul 3: Förhållningsätt, självkännedom och empatisk förmåga, 2,5 hp
(Approaches, self-knowledge and empathy, 2,5 credits)

För godkänd modul skall den studerande kunna:

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • Reflektera över och problematisera betydelsen av självkännedom, förhållningssätt och empatisk förmåga i relation till professionsuppdraget och dess etik 

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, seminarier och nätbaserade uppgifter. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops, seminarier och skriftliga uppgifter. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Den studerande behöver också tillgång till enklare teknisk utrustning för att genomföra digitala ljudupptagningar. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Modul 1: Professionella samtal och konflikthantering, 7,5 hp
(Counselling and Conflict Management 7,5 credits)

Modulen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och nätbaserade diskussionsuppgifter som examineras i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).  

Modul 2: Specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag, 5 hp
(Role and Assignment of Special Educator and Specialist teacher, 5 credits)

Modulen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och gruppövningar som examineras i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).  

Modul 3: Förhållningsätt, självkännedom och empatisk förmåga, 2,5 hp
(Approaches, self-knowledge and empathy, 2,5 credits)

Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift som examineras i en tregradig skala, Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd. 

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på individuell skriftlig inlämningsuppgift. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 35

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Bruce Barbro
    Att vara speciallärare : språk-, skriv- och läsutveckling respektive matematikutveckling
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2018] : 176 sidor :
    ISBN: 9789151100623
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Runström Nilsson Petra
    Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : 2017 : 130 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69491-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Cederberg-Scheike Annika
    Handledning för kollegialt lärande
    Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11254-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Kotte Elaine
    Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
    Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
    Online
    ISBN: 978-91-7104-783-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Åsén Nordström Elisabeth
    Kollegialt lärande genom pedagogisk handledning och lärande samtal
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 133 sidor :
    ISBN: 9789147117161
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.

    Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
    Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
    Första upplagan : 2017 : 296 sidor :
    ISBN: 9789147122639
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar

    Irisdotter Sara
    Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
    Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 193 sidor :
    ISBN: 9789144120881
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup : [2019] : 159 sidor :
    ISBN: 9789151102351
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken [Elektronisk resurs] : En analys av sex fallstudier
    Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
    2017 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
    ISBN: 978-91-7063-795-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar

    Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
    Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69230-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.

    Välj mellan dessa sex titlar

    Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Kinge Emilie, Lindelöf Inger
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
    ISBN: 978-91-44-12091-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 209 sidor :
    ISBN: 9789147122813
    Se bibliotekskatalogen Album

    Relationskompetens i pedagogernas värld
    Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
    Se bibliotekskatalogen Album

    Øvreeide Haldor
    Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05634-0
    Se bibliotekskatalogen Album

    Mårtens Ylva
    Vad säger barnen?
    [Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2016 : 382 s. :
    ISBN: 9789173895170
    Se bibliotekskatalogen Album

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Artiklar och annat material tillkommer. Tillhandahålls av läraren.

  • Giltig från: 2019 vecka 34

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar

    Cederberg-Scheike Annika
    Handledning för kollegialt lärande
    Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11254-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Group counseling : strategies and skills
    Jacobs Edward E., Jacobs Edward E.
    7th ed. : Australia : Brooks/Cole Cengage Learning : 2012. : xvi, 480 p. :
    ISBN: 978-0-8400-3393-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Kotte Elaine
    Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
    Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
    Online
    ISBN: 978-91-7104-783-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken [Elektronisk resurs] : En analys av sex fallstudier
    Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
    2017 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
    ISBN: 978-91-7063-795-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
    ISBN: 9789140686022
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Runström Nilsson Petra
    Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : 2017 : 130 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69491-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Sundqvist Christel
    Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
    Åbo : Åbo Akademi : 2012 : 235 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-951-765-658-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Tetler Susan
    Från idé till praxis : vägar till inkluderande lärmiljöer i tolv svenska kommuner : forskarnas rapport
    Stockholm : Ifous : 2015 : 135 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-982841-1-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    von Ahlefeld Nisser Désirée
    Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag [Elektronisk resurs] : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
    Oslo : 2014 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-14197
    Obligatorisk

    Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
    Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69230-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.

    Välj mellan dessa fyra böcker

    Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Kinge Emilie, Lindelöf Inger
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
    ISBN: 978-91-44-12091-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Relationskompetens i pedagogernas värld
    Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
    Se bibliotekskatalogen Album

    Øvreeide Haldor
    Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05634-0
    Se bibliotekskatalogen Album

    Artiklar och annat material tillkommer. Tillhandahålls av läraren.

  • Giltig från: 2019 vecka 33

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar

    Cederberg-Scheike Annika
    Handledning för kollegialt lärande
    Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11254-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Group counseling : strategies and skills
    Jacobs Edward E., Jacobs Edward E.
    7th ed. : Australia : Brooks/Cole Cengage Learning : 2012. : xvi, 480 p. :
    ISBN: 978-0-8400-3393-2
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Kotte Elaine
    Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
    Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
    Online
    ISBN: 978-91-7104-783-0
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Handledning i pedagogiskt arbete
    Kroksmark Tomas, Åberg Karin
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 464 s. :
    ISBN: 9789144021911
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Kap 3, 5 och 8.

    Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken [Elektronisk resurs] : En analys av sex fallstudier
    Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
    2017 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
    ISBN: 978-91-7063-795-7
    Se bibliotekskatalogen Album

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
    ISBN: 9789140686022
    Se bibliotekskatalogen Album

    Runström Nilsson Petra
    Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : 2017 : 130 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69491-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
    Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
    1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-7205-978-8
    Se bibliotekskatalogen Album

    Sundqvist Christel
    Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
    Åbo : Åbo Akademi : 2012 : 235 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-951-765-658-0
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Tetler Susan
    Från idé till praxis : vägar till inkluderande lärmiljöer i tolv svenska kommuner : forskarnas rapport
    Stockholm : Ifous : 2015 : 135 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-982841-1-9
    Se bibliotekskatalogen Album
    Läsanvisning: Valda delar.

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Se bibliotekskatalogen Album

    von Ahlefeld Nisser Désirée
    Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag [Elektronisk resurs] : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
    Oslo : 2014 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-14197

    Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
    Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69230-6
    Se bibliotekskatalogen Album

    Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.

    Välj mellan dessa fyra böcker

    Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Kinge Emilie, Lindelöf Inger
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
    ISBN: 978-91-44-12091-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Relationskompetens i pedagogernas värld
    Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
    Se bibliotekskatalogen Album

    Øvreeide Haldor
    Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05634-0
    Se bibliotekskatalogen Album