"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsdesign för E-lärande i arbetslivet, 7,5 hp

Engelskt namn: Design for E-learning in the workplace

Denna kursplan gäller: 2025-05-19 och tillsvidare

Kurskod: 2PE134

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26

Reviderad av: Prefekten, 2025-05-12

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer

I kursen ingår teori om utbildningsplanering och utbildningsdesign och diskussioner förs om vilka möjligheter och begränsningar IKT erbjuder vid design av olika former för e-lärande i arbetslivet. I kursen arbetar studenterna med case där de förväntas planera för utbildningsinsatser/kompetensutvecklingsinsatser i arbetslivet. I sådana processer ingår behovsinventering, analys av förutsättningar, design av innehåll och metoder, implementering och utvärdering.

Förväntade studieresultat

Utbildningsdesign för E-lärande i arbetslivet, 7,5 hp

Design for E-learning in the workplace, 7.5 credits

Efter kursen ska den studerande kunna:
 
Kunskap och förståelse

  • visa god förståelse för utbildningsplanering och utbildningsdesign i arbetslivet via e-lärande
  • visa god kunskap om centrala processer vid planering, genomförande och uppföljning av utbildning i arbetslivet via e-lärande
  • visa god kunskap om tidigare forskning med relevans för den planerade utbildningsinsatsens forskningsområde

Färdighet och förmåga

  • kunna planera för ett genomförande och en uppföljning av en utbildningsinsats via e-lärande på en konkret arbetsplats
  • visa god förmåga att analysera den planerade utbildningsinsatsens design i relation till den konkreta arbetsplatsens lokala förutsättningar
  • visa kunnande att kommunicera utbildningsinsatsens olika delar till adekvata målgrupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna värdera, reflektera och diskutera vilka möjligheter och begränsningar informations- och kommunikationsteknik (IKT) erbjuder vid design av olika former för e-lärande i arbetslivet

Behörighetskrav

Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp. Behörig är också den som har 90 hp i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, skriftliga uppgifter samt case. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon. Undervisningen i vissa kursmoment kan ges på engelska. 

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • ett skriftligt seminarium i grupp (U/G)
  • en individuell muntlig presentation (U/G)
  • en individuell skriftlig case-rapport (U/G/VG)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den skriftliga case-rapporten samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 21

Theories of workplace learning in changing times
Dochy F. J. R. C., Gijbels David, Segers Mien, Bossche Piet Van den
second edition : London : Routledge : 2021 : x, 231 sidor :
ISBN: 9781032035314
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Billett Stephen
Distinguishing lifelong learning from lifelong education
Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 2(1), pp. 1-7 : 2018 :
https://akjournals.com/view/journals/2059/2/1/article-p1.xml
Obligatorisk

Garrison D. Randy
E-learning in the 21st century : a community of inquiry framework for research and practice
3. ed. : New York : Routledge : 2017 : xvi, 202 s. :
ISBN: 9781138953567
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
3., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 287 s. :
ISBN: 9789144083308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsplanering : samspel mellan utbildning och arbete
Helms Jørgensen Christian, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 341, [3] s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-03975-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bratianu Constantin
Organizational learning and the learning organization
In: Organizational Knowledge Dynamics: Managing Knowledge Creation, Acquisition, Sharing, and Transformation, pp. 286-321 : 2018 :
Obligatorisk

Perusso Andre, Wagenaar Robert
Electronic work-based learning (eWBL): a framework for trainers in companies and higher education
Studies in Higer education, 49(11), pp 1805-1821 : 2024 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2023.2280193
Obligatorisk