Engelskt namn: Professional Supervision
Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare
Kurskod: 3AT900
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fysioterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-12-13
Kursens innehåll syftar till att utveckla kunskap och insikt i professionell handledning genom samtal. Kursen innefattar både teoretiska och praktiska moment med fokus på genomförande av handledningsprocessen i ett yrkesmässigt sammanhang. Kursen innehåller teoretisk förankring i kunskapssyn och lärande samt strategier för handledning individuellt och i grupp.
Efter genomförd kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
1. Redogöra för metodik inom samtal och feedback i handledningssammanhang
2. Beskriva utvecklingsinriktad pedagogik och visa förståelse för handledningsprocessen
Färdigheter och förmåga:
3. Planera och självständigt genomföra individuell handledning i ett yrkesmässigt sammanhang
4. Planera och självständigt genomföra grupphandledning i ett yrkesmässigt sammanhang
5. Tillämpa handledningsprocessen och skapa förutsättningar för reflektion och lärande utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
6. Analysera etiska aspekter i handledningssammanhang med särskilt fokus på genus och etnicitet
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
7. Reflektera och värdera teorier kring kunskap och lärande
8. Reflektera över och kritiskt värdera sitt professionella förhållningssätt i handledningssituationer individuellt och i grupp
Kandidat- eller yrkesexamen inom akademisk hälso- och sjukvårdsutbildning. Eng 6/nivå 2 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag för språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Kursen inleds med en digital kursintroduktion med information om upplägg och innehåll. Därefter genomförs en kursträff på studieorten och två nätbaserade kursträffar. Under dessa kursträffar bearbetas kursens innehåll genom föreläsningar, gruppdiskussioner, praktiska övningar och seminarier. Däremellan bedrivs självstudier och handledning. Under kursen används ett studerandeaktivt arbetssätt med självstudier, individuella uppgifter, handledning och analys av inspelad handledning.
FSR 1,2 och 7 examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift.
FSR 4 och 6 examineras genom aktivt deltagande i seminarium*
FSR 3, 5 och 8 examineras genom aktivt deltagande i seminarium* samt individuell skriftlig inlämningsuppgift inklusive analys av inspelad handledning
*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). För att bli godkänd på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande vid seminarier samt godkända inlämningsuppgifter. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs utöver kraven för godkänd, betyget väl godkänd på inlämningsuppgift. Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Cajvert Lilja
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB : [2021] : 339 sidor :
ISBN: 9789144143835
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. :
ISBN: 9789144091785
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2025] : 439 sidor :
ISBN: 9789144186191
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det kommer även att tillkomma litteratur som är tillgänglig via Canvas till specifika uppgifter.
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
ISBN: 978-91-44-07288-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning - - med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea-Maria
2 uppl. : Studentlitteratur AB : 2007 : 141 sidor :
ISBN: 9789144015378
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. :
ISBN: 9789144091785
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia
Femte [reviderade] upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
ISBN: 9789144136271
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det kommer även att tillkomma litteratur som är tillgänglig via Canvas till specifika uppgifter.