"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att presentera miljöarkeologi i tal, bild och text, 7,5 hp

Engelskt namn: Presenting environmental archaeology: speech, illustration and text

Denna kursplan gäller: 2013-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 1AR059

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arkeologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Miljöarkeologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-12-15

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2014-01-09

Innehåll

Miljöarkeologin ger en mängd möjligheter att förmedla information och data och presentera resultat, t ex genom visualisering av vetenskapliga data eller genom att förklara begrepp som resursutnyttjande. Denna kurs ger dig möjlighet att lära dig flera presentationstekniker, där du får arbeta med text, bild och muntlig framställning med en stark betoning på digital teknik. Kursen kommer att fokusera på studier från miljövetenskaper, men studenter har möjlighet att använda material från egna fallstudier inom miljöarkeologi eller närliggande områden, där relevant material finns att tillgå. Kursens problemorienterade struktur gör att du får tillämpa olika presentationsmetoder på liknande material för att både lära dig nya och förbättra befintliga presentationstekniker.
 
Inom kursen behandlas grundläggande begrepp rörande design och presentation, med syfte att förmedla medvetenhet om betydelsen av uttrycksform när nya idéer och resultat presenteras. Kursen är starkt inriktad mot generiska kunskaper och färdigheter som kan vara till nytta inom andra områden än miljöarkeologi och inom olika karriärvägar.
 


 

Förväntade studieresultat

Efter avklarat moment förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse: •
Visa på goda och praktiska kunskaper inom grunderna för hur olika medier kan användas på ett effektivt sätt för spridning av vetenskaplig information till olika grupper.
Identifiera viktiga frågor inom miljöarkeologin och redovisa dessa på ett ändamålsenligt sätt i olika mediala former. 

Färdighet och förmåga:
Självständigt, kritiskt och systematiskt integrera kunskap i olika former av presentationer, med eller utan hjälp av digital teknik och för olika grupper.
Själständigt framställa och presentera en digital poster som förmedlar allmänna drag inom miljöarkeologisk teori eller praktik, för en grupp av icke-experter inom området.
I grupp framställa ett informationsblad eller en annons för en miljöarkeologisk konferens eller workshop. •
Självständigt, kritiskt och på ett kreativt sätt identifiera och formulera frågor för seminarie- och konferenssituationer. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Planera och genomföra en presentationsuppgift från början till slut inom en given tidsram.
Visa förmåga att, inom miljöarkeologin, göra bedömningar och därvid ta hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Lägga fram och värdera alternativa sätt att presentera information till olika grupper.Kritiskt värdera

 

Behörighetskrav

Univ: 90 hp kurser i arkeologi, miljöarkeologi, geologi, miljökemi, naturgeografi, eller motsvarande.
En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Kursen kommer att baseras på en serie av inledande föreläsningar med tillhörande gruppseminarier samt eget praktiskt arbete. Fallstudier med fokus på miljöarkeologi från antingen publicerade vetenskapliga artiklar, rapporter eller studenters egenproducerade data kommer ligga till grund för lärandet och användas för att skapa presentationer. En lärplattform kommer att användas för att hantera undervisningsmaterial under kursens gång. Eleverna kommer att förväntas ha tillgång till en dator men kan även använda datorresurser vid HUMlab.

Examination

Examination sker genom bedömning av producerat presentationsmaterial (3 olika) samt presentationernas genomförande samt av grad av aktivt deltagande vid redovisningar och seminarier. Som slutbetyg ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. För att få VG krävs 75 % av full poäng på de skriftliga uppgifterna. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Studerande som godkänts i prov får inte undergå ytterligare prövning för högre betyg.

Tillgodoräknande
Fristående kurser och moment som ingår i flera kurser kan endast tillgodoräknas en gång i examen. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se Umeå universitets tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 1

Literature will be selected in discussion between the students and lecturer during the course.

Litteratur väljs i samråd mellan student och lärare under kursens gång.