Kursen behandlar metoder för att arbeta med likabehandling och normkritik i civil och offentlig verksamhet.
I en första modul behandlas grundläggande begrepp som kultur, norm och identitet samt de lagstadgade diskrimineringsgrunderna. Inkludering och exkludering samt över- och underordning är här centrala teman.
I en andra modul diskuteras normkritik och normmedvetenhet som perspektiv och metoder för att synliggöra, problematisera och utmana normer och maktrelationer gällande exempelvis kön, sexualitet och etnicitet. Mer konkret diskuteras hur granskning av etablerade normer kan vara ett sätt att arbeta med jämlikhet och likabehandlingsfrågor, dvs. hur normkritik i likhet med likabehandling kan utgöra ett demokratiskt verktyg
Kursen är uppdelad i två moduler: Centrala perspektiv och begrepp(Central Perspectives and Concepts), 3 hp Likabehandling och normkritik(Equality and Norm Criticism), 4,5 hp
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall studenten kunna:
* Uppvisa grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper i likabehandling och normkritik i civil och/eller offentlig verksamhet.
Efter genomgången Modul 1 (Centrala perspektiv och begrepp) skall studenten kunna:
Visa grundläggande kunskap om och förståelse för begreppen kultur, norm och identitet.
Redogöra för aktuella diskrimineringsgrunder, deras syften och villkor.
Efter genomgången Modul 2 (Likabehandling och normkritik) skall studenten kunna:
Redogöra för hur normkritiska förhållningssätt och strategier kan förstås teoretiskt.
Visa förmåga till självreflektion, att kritiskt förhålla sig till egna värderingar och föreställningar.
Uppvisa förmåga att praktiskt genomföra normkritisk analys av aspekter av civil och/eller offentlig verksamhet.
Redogöra för hur arbete mot diskriminering kan gå till i civil- och/eller offentlig verksamhet, samt uppvisa förståelse för processer som kan hindra eller stödja sådant arbete
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen är nätbaserad och består av introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inga sammankomster.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum
Examination
Kursen är uppdelad i två moduler, Modul 1 (3 hp) och Modul 2 (4,5 hp), som examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter. Uppgifternas inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället, samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Examination av Modul 1 (3 hp) sker enligt graderna Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Examination av Modul 2 (4,5 hp) sker enligt graderna Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd för kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda momenten. För betyget Godkänd för kursen fordras betyget Godkänd på båda momenten.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information: kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Giltig från:
2019 vecka 36
Modul 1: Centrala perspektiv och begrepp 3 hp
Diskrimineringslagen Sveriges riksdag : 2008:567 : Obligatorisk
Kultur : den flexibla gemenskapen Hastrup Kirsten, Torhell Sven-Erik 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 205 s. : ISBN: 978-91-44-06799-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Svensson Kerstin Normer och normalitet i socialt arbete 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 340 s. : Omslagsbild ISBN: 978-91-44-02219-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Individuellt vald litteratur inriktad mot civil och/eller offentlig verksamhet tillkommer
Modul 2: Likabehandling och normkritik 4,5 hp
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring Bromseth Janne C. H., Darj Frida Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. : ISBN: 978-91-978186-5-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst