Engelskt namn: Media and Communication D
Denna kursplan gäller: 2019-09-02 till 2020-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 1KO074
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-03-13
InnehållUnder kursen tillägnar sig studenten fördjupade kunskaper om centrala perspektiv och begrepp inom medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras både aktuella och klassiska perspektiv och begrepp av relevans för ämnesområdet. Kursen utgör termin 1 på HAMKR Magisterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap 60 hp.
Modul 1: Samtida medie- och kommunikationsstudier (7,5 hp)
Contemporary Media Studies
Under modulen fördjupar sig studenten i nyutgivna doktorsavhandlingar inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga fältet och ett urval av teoretiska texter inom området som är av mer utforskande och experimentell karaktär studeras närmare.
Modul 2: Digitala utmaningar och tillämpningar (7,5 hp)
Digital challenges and applications
Under denna modul studeras utmaningar kopplade till samhällets digitalisering, såsom nya former för övervakning, behovet av etiska perspektiv på artificiell intelligens och hållbarhetsfrågorna. Olika digitala verktyg introduceras också i syfte att förfördjupa förståelsen för hur medie- och kommunikationsbranschens miljöer påverkas av utvecklingen. Ett exempel är digitala metoder för textanalys och hur dessa kan användas för att analysera traditionella massmediematerial, ett annat är nätverksanalys liksom digitala former för visualisering av budskap.
Modul 3: Teoretiska perspektiv i kultur- och medievetenskap (7,5 hp)
Theoretical perspectives in Culture and Media Studies
Modulen har en tvärvetenskaplig grund och behandlar aktuella och klassiska perspektiv och begrepp inom kultur- och medievetenskap. I gemensamma seminarier diskuteras såväl perspektivens och begreppens ämnesspecifika innebörder som deras placering i en vidare vetenskaplig kontext. Speciell tonvikt läggs vid det vetenskapliga samtalet, jämförande perspektiv och självreflektion. Modulen läses tillsammans med HAKMM Masterprogram i kultur- och medievetenskap.
Modul 4: Branschens utmaningar (4,5 hp)
Challenges in the media and communication industry
Under denna modul introduceras studenten till aktuella utmaningar för medie- och kommunikationsbranschen. Studenten ska också fördjupa sig i en av dessa frågor och formulera en syntes av kunskapsläget och hur det skulle kunna undersökas vidare.
Modul 5: Normkritik och normkreativ kommunikation (3,0 hp)
Norm critical and norm creative communication
Managementlitteratur om kommunikation inom och gentemot organisationer och personer baseras inte sällan på generaliseringar kring ideal-mottagaren. Under denna modul studeras olika typer av vanliga funktionsvariationer och hur dessa påverkar förståelsen av kommunikation.
Under hela kursen prövas att studenten:
Efter avklarad modul 1 (Samtida medie- och kommunikationsstudier) skall studenten:
Efter avklarad modul 2 (Digitala utmaningar och tillämpningar) skall studenten:
Efter avklarad modul 3 (Teoretiska perspektiv i kultur- och medievetenskap) skall studenten:
Efter avklarad modul 4 (Branschens utmaningar) skall studenten:
Efter avklarad modul 5 (Normkritik och normkreativ kommunikation) skall studenten:
Kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande. Eng A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, handledning samt planering och genomförande av studentledda seminarier. Speciell tonvikt läggs vid det vetenskapliga samtalet, jämförande perspektiv och självreflektion. Förutom obligatorisk kurslitteratur ges studenten möjlighet att själv och i samråd med lärare/handledare välja kurslitteratur med stöd av kursplanens litteraturlista. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
Föreläsningar, seminarium och litteratur kan vara på engelska.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Examination
Kursen examineras genom muntliga seminarium och presentationer, samt skriftliga hemtentamensuppgifter, projektbeskrivningar och rapporter. Likaså förväntas studenten planera och genomföra projekt med externa parter.
Examination sker fortlöpande enligt graderna Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U), respektive godkänt eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betygsomdöme kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt. Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och äger rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt. Komplettering för högre betygsomdöme är ej tillåtet. Om studenten så önskar har denne rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Modul 1, 2 och 3 ges betygsomdöme VG, G eller U. För modul 4 och 5 kan betygsomdömet bli G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och moduler är godkända. För helkursbetyg VG krävs betygsomdömet VG på minst 15 hp.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess moduler upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje modul. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att begära annan examinator. Kontakta studierektor vid kursgivande institution.
Under kursen tillämpas nolltolerans mot fusk och plagiat.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Samtida doktorsavhandlingar inom ämnesområdet Väljs i samråd med lärare/handledare
Lindgren Simon
Digital media and society : theories, topics and tools
1st edition. : Thousand Oaks, CA : SAGE Publications : 2017. : 320 pages :
ISBN: 978-1-4739-2501-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Greening the media
Maxwell Richard, Miller Toby.
New York : Oxford University Press : 2012. : 246 p. :
ISBN: 978-0-19-532520-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
All litteratur anges med originalutgåva, men man kan läsa senare utgåvor och översättningar ifall det finns (svenska översättningar anges i parentes).
The social construction of reality : A treatise in the sociology of knowledge
Berger Peter L., Luckmann Thomas
London : Penguin : 1966 : 249 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: [Svensk översättning:] Kunskapssociologi : hur individen uppfattar och formar sin sociala verklighet. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1979
Bourdieu Pierre
Science of science and reflexivity
Chicago : University of Chicago Press : 2004 : 129 s. :
ISBN: 0-226-06737-8 (cloth)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Foucault Michel
L'archéologie du savoir
Paris : Gallimard : 1969 : 275, [4] s. :
ISBN: 2-07-026999-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Vetandets arkeologi)
Goffman Erving
The Presentation of Self in Everyday Life
ANCHOR BOOKS : 1959 : 259 s. :
ISBN: 9780385094023
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: [Svensk översättning:] Jaget och maskerna : en studie i vardagslivets dramatik. Stockholm : Rabén & Sjögren, 1974
McLuhan Marshall
Understanding media : the extensions of man
London : Routledge : 1964 : 359 s. :
ISBN: 0-415-10483-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosenberg Tiina
Inledning till Butler, Judith: Genus ogjort : kropp, begär och möjlig existens
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 15 s. :
ISBN: 91-7227-457-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Väljs i samråd med lärare/handledare
Kalonaityté Viktorija
Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
ISBN: 9789144084107
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material och kompendier.